- Det skjer mye i bilbransjen, rundt strukturendringer og eierskap. Flere fabrikker og importører krever at forhandlere i de store byene skal være representert med kun ett merke, sier Bjørn Krogstad, styreleder i Trøndelag Bilbransjeforening.

Onsdag ble det kjent at Kverneland Bil trekker seg ut av Trøndelag og overlater Volvo til Nardo Bil og Ford til Melhus Bil. Styreleder i Kverneland Bil, Ådne Kverneland, innrømte at man ved å forlate Trøndelag, langt på vei etterkommer ønsket om såkalte «stand alone»-anlegg.

Bjørn Krogstad forteller at mange av dagens bilkunder er svært godt forberedt når de oppsøker forhandleren. På nettet har de søkt informasjon og studert tester og sammenligninger. Det hender at enkelte kan mer om den enkelte bilmodell enn selgeren. Kunden kommer for å prøvekjøre bilen og få bekreftet den informasjonen har han skaffet seg på forhånd.

- I årene fremover vil vi oppleve at mer av bilsalget skjer på nettet. Vi har fått et mer transparent marked. Flere utleveringspunkt vil ikke nødvendigvis gi økt konkurranse, sier Krogstad.

Gjenkjennbare butikker

Flere fabrikker og importører krever såkalt custom identity. Det innebærer at nær sagt hvor i verden man oppsøker f.eks. en Opel- eller Audi-forhandler skal kunden kunne kjenne seg igjen. Butikkene skal se like ut. Brudd på avtalen kan i verste fall føre til at firmaet fratas agenturet.

- Men hvis man sitter igjen med bare én forhandler vil vel bortfall av konkurranse føre til at kunden risikerer å måtte betale mer for nybilen?

- Fabrikkene tenker at markedet blir mer gjennomsiktig. Tendensen går nok mot at prisene er satt av importør og at det blir mindre mulighet for å prute i forretningen. Likevel er det fortsatt slik at du kan forhandle deg til en god pris. Forhandlerne har en margin å gå på.

Krogstad forteller at i England tester BMW ut ulike metoder for bilsalg. På nettet kan kunden selv skreddersy modellen hun ønsker og velge hvor hun vil ha den utlevert.

Følger samfunnsutviklingen

- Fortsatt vil det være behov for prøvekjøring, men flere i bilbransjen tror en betydelig del av salget vil skje digitalt. Vi er i en tidlig fase. Samfunnet blir mer og mer digitalisert, og det er ingen grunn til å tro at bilbransjen ikke blir omfattet, sier Bjørn Krogstad, som også er daglig leder ved Strandveien Auto som forhandler Mazda og Porsche og bruktimportert BMW.

Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund (NAF) sier konkurranse er normalt sett bra, også i bilbransjen. Men han frykter ikke at kundene i Trondheim må betale mer for en Volvo eller en Ford når Kverneland Bil nå selger seg ut.

- Det er ikke sikkert den nye forhandlersituasjonen vil gi store utslag på prisene for kundene. Vanligvis er det ikke så mye å gå på. Det er importørene som setter prisene. Skal du kjøpe ny Volvo, kan du like god sjekke prisene hos forhandlere på f.eks. Østlandet.

Bruk forbrukermakten

Sødal oppfordrer kundene til å bruke forbrukermakten sin. Man kan også si at man vurderer et helt annet bilmerke om man ikke er fornøyd med tilbudet man får.

- Det er kanskje vel så mye å spare på ettermarkedet?

- Mange er lojale mot merkeverkstedet, og føler trygghet ved det, og er ikke klar over at de kan oppsøke et annet offentlig godkjent verksted. Bruker verkstedet godkjente deler og stempler serviceheftet, gjelder garantien, sier Sødal.

Han oppfordrer kundene til å sjekke prisene før man velger verksted. Det hører med til historien at NAF har selv begynt med verkstedtjenester og at flere merkeverksteder kan tilby lavere priser enn andre verksteder.

Bilforretningen vil bestå

Kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, Egil Steinsland, tror den fysiske bilforhandler fortsatt vil være viktig, til tross for mer digitalisering.

- Før var bilbransjen mer fragmentert. Nå skjer det en konsolidering gjennom oppkjøp og større kjededannelser som Sulland, Gumpen, Møller Bil, Bilia og Bertel O. Steen, for å nevne noen, sier Steinsland.

Han legger til at antall forhandlerbesøk og prøvekjøringer går opp. Det er ennå ikke utbredt å kjøpe bil på nettet, men utviklingen går fort. Steinsland ønsker ikke å svare på om utviklingen med bare én forhandler i de store byene vil kunne føre til at kunden risikerer å måtte betale mer for bilen enn han ville ha gjort med to forhandlere på samme merke.

Konkurranse: Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal NAF sier konkurranse er vanligvis bra, også i bilbransjen. Men han frykter ikke at kundene i Trondheim må betale mer for en Volvo eller en Ford når Kverneland Bil nå selger seg ut. Foto: Erik Norrud / NAF
Selger: Styreleder Ådne Kverneland i Kverneland Bil har bestemt seg for å selge virksomheten i Trøndelag til Nardo Bil og Melhus Bil. Foto: jens petter søraa