Eneboligene som er på 202 og 230 m², koster fra 13 til 16,5 millioner kroner. Kjøperne er stor sett næringsdrivende.
300 meldte sin interesse da prosjektet ble lagt ut til salg for to år siden. Allerede første dag ble sju av de tolv eneboligene solgt. En av dem som sa han kunne tenke seg en av eneboligene, var medeier i Grilstad Marina, Ivar Koteng, men han har ikke kjøpt noen av husene.
De fleste beboerne er i alderen 40 pluss, noen har barn nede i 12–13-årsalderen.
300 interessert i eneboliger til 16,5 millioner
De to dyreste eneboligene ble solgt med en gang. Flere som ønsket å kjøpe en av disse, var ikke interessert i noen av de øvrige eneboligene.
- Jeg må innrømme at vi var spente på responsen da prosjektet ble lansert. Interessen har vært over all forventning, forteller Liv Malvik, daglig leder i Grilstad Marina.
61 boliger ved marinaen
Havseilervegen ligger ute ved marinaen. Foruten de 12 eneboligene består området av 16 rekkehusleiligheter, kalt Kanalhuset, og 33 blokkleiligheter. Til sammen 61 boenheter. Fasaden er i vedlikeholdsfritt sedertre.
Da de første skissene for Grilstad Marina lå klare, ble området raskt omtalt som Trondheims svar på Dubai, bygd på oppdemt land ved sjøen.
Kappet betongstein på Grilstad Marina på Kristi himmelfartsdag
De første eneboligene er innflyttingsklare 19. juni, mens rekkehusene kan bestille flyttebil til august/september. Leilighetene er innflyttingsklare mellom juni og september.
Rekkehusene er på 145 m² og koster mellom 8,3 og 8,8 millioner kroner. Blokkleilighetene er på 40 – 130 m², med en kvadratmeterpris på 75 000 kroner. Den største leiligheten koster 11 millioner kroner, vesentlig mer enn den største rekkehusleiligheten.
Kan blåse friskt
Boligene i Havseilervegen har en spektakulær beliggenhet. Men med Strindfjorden rett på, må man være forberedt på at det til tider kan bli værhardt.
De 12 eneboligene er det dyreste enkeltprosjektet som noen gang er bygd i Trondheim. Likevel ble flere solgt før de knapt var lansert. Også for de øvrige boligene i Havseilervegen har etterspørselen vært stor.
Eneboligene har høyere standard enn det som ellers er vanlig. Flere kjøpere har gjort tilvalg og endringer. Husene er på tre plan, med stue og kjøkken i første. De store stuevinduene gir en fantastisk utsikt. Kjøkkenet er håndbygd Uno Form fra Danmark, det er enstavs parkett, solskjerming og vannbåren varme i gulvene.
Får erstatning for trange garasjeplasser
Tre eller fire soverom med to bad ligger i andre etasje. I sokkelen er det bl.a. kjellerstue, bod, teknisk rom og bad. Det er utgang til brygge og biloppstillingsplass.
Ser mot Fosenalpene
Fem av boligene har utsikt mot Fosenalpene. På fjorden foran ligger marinaen, der Trondheim båtforening disponerer rundt 800 båtplasser. De 12 eneboligene har båtplasser som vender mot marinaen. 11 av eneboligene har egen brygge på 80, 100 eller 160 m² Den ene boligen har ikke egen brygge ved at den vender inn mot land.
Havseilervegen er åpen for alminnelig ferdsel. Ut til marinaen fører en gangbru, og inne på området er det gang- og sykkelvei samt parkanlegg. Inne på området er det bilfritt. En felles parkeringskjeller for alle boligene har to parkeringsplasser for beboerne i Kanalhuset. Beboerne i eneboligene kjører videre gjennom en ny port og opp på bakkenivå. Samtlige eneboliger har to p-plasser, men noen har begge plassene rett ved inngangsdøren i sokkelen. Hver enebolig har en bod på 12 m² ved p-plassene i sokkelen, i tillegg til innevending bod. Eneboligene disponerer dessuten fem gjesteparkeringsplasser.
Klart for Land & Strand
Det arbeides på høygir for at alt skal være klart til innflytting 19. juni. Beboerne kan flytte rett inn i et nøkkelferdig hus. Selv beplantninger slipper de å tenke på.
Tjeld er på plass
Prosjektleder for Havseilervegen, Jørn Nilssen, forteller at det er to år siden spaden ble stukket i jorda. Byggingen har bydd på en rekke utfordringer. En dørfabrikk gikk konkurs, men har startet på igjen og lover å levere 60 dører i sokkeletasjen til helgen.
- En tjeld har også i sommer lagt seg til å ruge utenfor den ene boligen. Vi har stoppet arbeidet og sperret av slik at eggene kan klekkes. Når det har skjedd, vil vi som i fjor flytte tjelden og ungene til et tryggere sted, sier Nilssen med et smil.
Mener Ladestien ødelegger for fuglene
Neste prosjekt på Grilstad Marina er Fullriggervegen på den andre siden av marinaen. Der er det planlagt 385 boliger og 1500 –2000 m² næring. Bl.a. er det planlagt en boligblokk på åtte etasjer. Den øvrige bebyggelsen er prosjektert som rekkehus og blokker på fire og fem etasjer.
Både beboerne i Sameiet Kanalen i Grilstadfjæra og Trondheim Båtforening har protestert mot byggeplanene. Beboerne frykter å miste utsikten, mens båtforeningen er redd de ikke får de båtoppstillingsplassene de var lovet. Liv Malvik sier det jobbes videre med prosjektet og har tro på at man skal klare å komme til enighet. Slik det ligger an i dag blir det neppe byggestart før tidligst om et par år.
500 mål fylt ut
Hele Grilstad Marina på rundt 500 mål er fylt ut i sjøen, i alt vesentlig med masse fra Grilstadtunnelen og Strindheimtunnelen. Opprinnelig lå sjøen 8–10 meter nedenfor Ranheimsveien. Det var Anton Jenssen sr. som i sin tid lanserte de første planene for det som i dag er Grilstad Marina.
Koteng tjente rekordmye
Det første næringsbygget sto ferdig i 2011. For de første boligblokkene i Vannspeilet ble spaden stukket i jorda i januar 2012, og de første beboerne kunne flytte inn i juni 2013.
Liv Malvik regner ikke med at hele Grilstad Marina vil være ferdig utbygd før om 7 – 10 år. Flere næringsbygg er under planlegging, men vil ikke bli påbegynt før man har inngått kontrakt med mulige leietakere. Når det gjelder boligbyggingen, selges om lag 80 boliger i året. Det nærmer seg nå innflytting for de nyeste boligene i Grilstadfjæra.