Det må bygges minst 1000 nye hurtigladere hvert år frem mot 2020 for å kunne betjene alle elbilene.

Det har Norsk elbilforening regnet ut.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, sier at utbyggingen av hurtigladere må holde tritt med salget av elbiler. Ved å bygge ut et godt ladenettverk over hele landet, blir folk trygge på at de kan velge en klimasmart bil som ikke forurenser.

- Da vil elbilen også være fullgod på lengre kjøreturer, understreker Bu.

Elbilforeningen har lenge etterlyst en nasjonal utbyggingsplan for større og raskere hurtigladestasjoner for hele landet. Nå er innstillingen fra transport og kommunikasjonskomiteen kommet. Det er bestemt at Norge skal få en nasjonal plan for hurtiglading av elbil og alternative drivstoff, allerede til neste år.

Ikke særlig lønnsomt

Planen skal omfatte områder der det i dag ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ladeinfrastruktur for elbiler.

I dag finnes om lag 850 hurtigladere rundt omkring i landet, og køene er ofte lange. Norsk elbilforening har kommet til at det må bygges minst 1000 nye slike ladere hvert år frem mot 2020.

Christina Bu peker på at i tillegg til selve utbyggingen må det også ses på løsninger for å gjøre det lønnsomt å drive hurtigladere som ikke brukes ofte.

- Vi mener det er nødvendig at vi vurderer hvordan effekttariffen slår ut for hurtiglading av elbiler, slik at den ikke står i veien og bremser utviklingen, mener hun.

Nullutslipp fra transport

Bu legger til at utbygging av hurtigladenettverk landet over er en viktig forutsetning for å nå målene om nullutslipp fra transport, og Stortingets vedtak om at det i 2025 bare skal selges nullutslippsbiler. Så langt i år utgjør elbiler 17,5 prosent av nysalget. Med de nye modellene som nå kommer på markedet, vil dette øke kraftig i årene som kommer.

Beregninger elbilforeningen har gjort tilsier at vi må ha 400 000 elbiler i Norge i 2020, for å være i rute med klimamålene. – En konkret plan for utbyggingen av ladeinfrastruktur har elbilforeningen etterlyst lenge. Vi er veldig glade for at Stortinget nå har vedtatt at det lages en slik plan, sier generalsekretæren.

Positiv utvikling

Fra innstillingen fra transport og kommunikasjonskomiteen går det bl.a. frem: Komiteen viser til den store økningen i elbilsalget siden 2011, og mener utviklingen er svært positiv. En følge av denne utviklingen er at det etableres ladestasjoner i regi av Enova og private aktører. Dette fungerer godt, spesielt i og rundt byene, og i transportkorridorene som binder landet sammen.

For å sikre infrastruktur for elbiler i hele landet, også i de strøkene hvor det er mindre attraktivt med kommersiell utbygging, foreslår komiteen at det utarbeides en nasjonal plan for infrastruktur for alternative drivstoff, som hydrogen, biogass og el, for transportsektoren. Det foreslås at denne planen legges frem i løpet av 2018.

Nye modeller: Innen 2025 skal det bare selges nullutslippsbiler. Så langt i år utgjør elbiler 17,5 prosent av nysalget. Med de nye modellene som nå kommer på markedet, vil dette øke kraftig i årene som kommer. Foto: cci, Adresseavisen
Braksalg: I Norge har 4500 kunder skrevet kontrakt på Opel Ampera-e. De første bilene ruller på veien. Foto: jens petter søraa