Stadig flere trøndere kjører miljøvennlige biler. Ferske tall fra bomveiselskapet Vegamot viser at andelen nullutslippsbiler går opp, samtidig som andelen fossilbiler går ned.

Mens nullutslippsbilene i januar 2015 sto for 4,4 prosent av totaltrafikken mellom Trondheim og Stjørdal, er tilsvarende tall for mars 2017 over dobbelt så høyt, 10 prosent.

- En hodepine

Trondheimsordfører og Miljøpakke-general Rita Ottervik spretter imidlertid ikke champagneflasken. Hun frykter nemlig at Trondheim kan miste penger til Miljøpakke-prosjekter nettopp som følge av de mange miljøvennlige bilene.

- Dette er en hodepine for oss. Staten setter som betingelse for at vi skal få penger at vi ikke øker antallet biler på veiene, helt uavhengig av hva slags drivstoff de går på, sier Rita Ottervik.

Venter trafikkvekst med ny motorvei

Bakteppet for bekymringen er den storstilte motorveiutbygginga som er under planlegging rundt Trondheim. Med ny firefelts motorvei mellom Trondheim og Stjørdal, som kanskje får fartsgrense 110 km/t, kan trafikken øke.

Samtidig har altså Trondheimspolitikerne forpliktet seg til det såkalte nullvekstmålet for persontransport med bil. Dette innebærer at all vekst i persontransport i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel eller gange.

- Hvis vi kunne la være å telle med elbilene ville jeg ikke ha vært bekymret for trafikkøkninga i forbindelse med E6-utbygginga. Men så lenge staten krever at vi teller med nullutslippsbiler i nullvekstmålet er jeg bekymret, sier Ottervik.

Trondheimsordføreren frykter kommunen nå kan miste statlige midler som følge av trafikkvekst på nye E6.

- Vi står i fare for å miste mange millioner kroner til veier, kollektivtiltak og gang- og sykkelveier i Trondheim, sier Trondheimsordføreren.

- Pussig at vi må telle elbiler

Hun stiller seg undrende til statens krav om at elbiler skal telles med i forbindelse med nullvekstmålet.

- Jeg synes det er litt pussig. Når vi snakker om miljømålene er det jo utslippene vi snakker om. Vi må naturligvis ha trafikkregulerende tiltak samtidig, for elbilene tar jo plass på veiene og trenger parkeringsplasser, men man må kunne ha hatt to sett med virkemidler.

- Nullvekstmålet handler om nullutslipp av miljøgasser. Vi burde ha satt oss et mål om å redusere fossildrevne biler mest mulig, men at det skal være uavhengig av transportregulerende tiltak. Elbiler har store fordeler for miljøet, derfor synes jeg personlig at vi må ha fordeler for elbilene, sier trondheimsordføreren.

- Mener du nullutslippsbilene bør tas ut av nullvekstmålet?

- Ja, det bør de egentlig. Utfordringen er jo at man legger til rette for økt biltrafikk med ny E6. Samtidig ser vi at stadig mer av trafikken er med elbiler, og vi ønsker jo elbiler. Da må vi heller ha et mål om hvordan vi kan redusere fossile biler med hensyn på miljøet, sier Rita Ottervik.

- Ble innført for å redusere forurensing

Adresseavisen har forsøkt å finne ut hva som var begrunnelsen for at nullvekstmålet ble innført.

Vi fant begrepet «nullvekst» på tre ulike steder i Stoltenbergregjeringens Nasjonal Transportplan (NTP) fra 2013. To av gangene står «nullvekst» i setninger som omhandler muligheten for reduksjon i CO2-utslipp.

- Jeg har oppfattet at hovedbegrunnelsen for å innføre nullvekstmålet var å redusere forurensning fra fossildrevne biler, sier Kjell Werner Johansen som er assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt.

- Helt naturlig at nullutslippsbiler er med

Nullvekstmålet ble også omtalt i Solberg-regjeringens nye NTP som kom i april i år. I dette dokumentet fant vi varianter av ordet «nullvekst» 115 ganger.

Blant annet finnes det en definisjon av nullvekstmålet, der det kommer frem også null- og lavutslippsbiler skal omfattes av målet.

Det heter:

«Null- og lavutslippsbiler bruker like mye vegkapasitet og parkeringsareal som diesel- og bensinbiler, og bidrar til kø, ulykker, støy og svevestøv. Målet om nullvekst gjelder derfor også persontransport med disse bilene».

Det her også at:

«En utbygging av vegnettet i takt med trafikkveksten vil være betydelig dyrere enn en utvikling i tråd med nullvekstmålet».

- Jeg oppfatter at man nå har tatt inn over seg at også nullutslippsbiler tar plass på veiene og at disse bilene også medfører svevestøv og støy. Derfor er det helt naturlig at også disse bilene blir omfattet av nullvekstmålet, sier Johansen.

- Men er ikke elbiler god miljøpolitikk?

- Jo, i byene er elbiler god miljøpoltikk. Men poenget er at elbiler ikke er helt problemfritt det heller, sier Kjell Werner Johansen.

Ikke svar fra Solvik-Olsen

Adresseavisen forsøkte tirsdag ettermiddag å komme i kontakt med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) for å få et intervju i forbindelse med nullvekstmålet. Ministeren har ikke svart på vår henvendelse.

Følg Adresseavisen på Facebook , Instagram  og Twitter