- Vi er nå ferd med å utarbeide retningslinjer for slike støtte og håper at man kan begynne å søke etter sommerferien – dette vil bli tydelig annonsert, sier sjefingeniør Bjørn Ove Berthelsen ved Miljøenheten i Trondheim kommune.

Det var på bystyrets møte 18. mai det ble vedtatt å bruke én million kroner fra overskuddet fra årsoppgjøret 2016 på 255 millioner kroner.

På samme bystyremøte ble også Energi- og klimaplan 2017 – 2030 behandlet. Der ble det vedtatt et handlingsprogram som skal redusere klimautslippene betydelig. Det fremgår at fossile biler skal skiftes ut til fordel for nullutslippsbiler.

Stortinget vedtok nylig å pålegge Regjeringen å komme med et lovforslag, som sikrer folk som eier boliger i borettslag og sameier rett til å etablere ladepunkt for elbil. Unntaket fra en lovfestet rett er hvis det foreligger saklig grunn for at en slik etablering ikke kan finne sted.

Arrangerer temakvelder

Viseadministrerende direktør i boligbyggeselskapet Tobb, Torkil R. Iversen, sier borettslag og sameier opplever et stort trykk fra beboere som ønsker ladepunkt til elbil. Tobb har arrangert temakvelder med stor deltagelse. Tobb har dessuten laget en brosjyre med råd og vink om lading av elbiler.

Iversen sier at et røft anslag viser at av de 750 boligselskapene med 30 000 leiligheter som Tobb forvalter, er det bare 5–10 prosent som har tilrettelagt for lading av elbil.–Det har vært en del uheldige opplegg der folk bare strekker ut en ledning. Men flere borettslag og sameier har løst ladeproblematikken på en svært god måte, understreker Iversen.

Oslo kommune innfører nå en ny støtteordning for borettslag og sameier som ønsker å bygge ladeinfrastruktur for elbiler. 70 prosent av boligene i Oslo er borettslag og sameier. Tilskudd skal ifølge kommunen gå til oppgradering eller etablering av infrastruktur i boligselskapene.

Inntil 5000 kr per punkt

Tilskuddet er maksimalt 20 prosent av godkjente investeringskostnader, begrenset oppad til 5000 kroner per ladepunkt. Maksimalt tilskuddsbeløp for hvert borettslag eller sameie er én million kroner.

- Vi jobber med tilsvarende ordninger for Trondheim, sier Berthelsen. Han legger til at han har stor forståelse for at borettslags- og sameiestyrer kan være bekymret eller føle stor grad av usikkerhet rundt lading av elbiler. Mange frykter at nettet vil kunne bryte sammen hvis f.eks. 50 elbiler i borettslaget skal lades samtidig. Men det finnes tekniske løsninger som kan hindre sammenbrudd i nettet.

Berthelsen understreker at hvis man skal klare omstillingen til nullutslippsbiler, må det etableres en lang rekke nye ladepunkt. I Trondheim bor mer enn hver fjerde innbygger i boligselskap.

Positiv til støtte

- I kommunens fireårige handlingsprogram i forbindelse med Energi- og klimaplanen står det hvordan kommunen tenker seg dette løst. Det vil kunne være snakk om en ren økonomisk tilskuddsordning og etablering av en rådgivningstjeneste, påpeker sjefingeniøren.

Han understreker at ingen kan søke nå. Man må vente til retningslinjene er klare etter sommeren. Der vil maksbeløp samt tekniske spesifikasjoner bli nøye beskrevet.

- Men det begynner å haste med å få tilskuddsordning og søkekriteriene på plass. Millionen som bystyret har bevilget, må brukes i år. Vi vil jobbe for at det settes av årlige tilskudd til lading av elbiler de nærmeste årene. Men den enkelte beboer må være innstilt på å måtte være med og bekoste etablering av ladepunktet, sier Berthelsen.

25 plasser i Høgreina

Høgreina BL i Trondheim har etablert 25 plasser for lading av elbil. Borettslaget består av 185 leiligheter, og i dag har 10 prosent av beboerne elbil. Styreleder Edna Godvik sier til fagmagasinet iTobb at de første fire plassene for elbil ble etablert i 2013 på taket av parkeringshuset.

Siden er flere plasser etablert innendørs. Styret bestemte før oppstart at dette ikke skulle gå ut over de andelsmedlemmene som ikke har elbil. Derfor betaler de som har ladeplass 423 kroner ekstra i måneden. Foreløpig har man ikke prioritert gjesteplasser for lading av elbil.