I stedet er Rambøll Norge AS stevnet for retten med krav om tilbakebetaling av 8,35 millioner kroner.

Rambøll ble engasjert for å prosjektere ny gjenvinningsstasjon på Heggstadmoen, og for å være prosjektleder for Trondheim Renholdsverk i byggeprosjektet. Den nye gjenvinningsstasjonen ble offisielt åpnet for temmelig nøyaktig ett år siden. Ordfører Rita Ottervik (Ap) klippet snora.

Noen måneder forsinket ble anlegget til 112 millioner kroner tatt i bruk. Det gamle gjenvinningsanlegget var prosjektert for 40 000 besøkende i året. Det nye kan ta imot 200 000 besøkende.

Etter at Rambøll har avvist kravet, er rettssak berammet i Sør-Trøndelag tingrett i begynnelsen av november.

Ble dyrere enn ventet

- Byggingen av ny gjenvinningsstasjon ble dyrere enn forventet. Jeg mener jeg ikke ble gitt mulighet til å gå inn og redusere kostnadene, sier Knut Eirik Ballestad, daglig leder ved Trondheim Renholdsverk. Han legger til at det var i 2015 Renholdsverket ble klar over at kostnadene for anlegget ble høyere enn avtalt.

Han understreker at han ikke vil sende regningen for de ekstra kostnadene til byens innbyggere.

- Men er gjenvinningsstasjonen nå helt ferdig?

- Nei, det gjenstår noen mindre reklamasjoner. Vi kan ennå ikke si at den er ferdig bygd og sette to streker under.

1000 biler på én dag

- Er dere fornøyd med den nye gjenvinningsstasjonen?

-Det er blitt et veldig bra anlegg. Vi har hatt over 1000 biler gjennom på én dag. Gjenvinningsstasjonen tar unna køene mye raskere enn før, og publikum er kjempefornøyd, sier Ballestad.

Prosessfullmektig for Trondheim Renholdsverk, advokat Bertil Møller Fyrileiv i Arntzen de Besche advokatfirma, sier søksmålet er knyttet til to forhold, og kravene fra Renholdsverket har sin bakgrunn i kontraktsmislighold fra Rambølls side.

Ga flere rådgivningsfeil

- Trondheim Renholdsverk har som byggherre hatt et særlig fokus på kostnader i prosjektet. I 2015 oppdaget Renholdsverket at Rambøll hadde fakturert og fått for mye utbetalt honorar etter kontrakten. Dette ble da tatt opp med Rambøll og krevd tilbakebetalt, fremholder Møller Fyrileiv.

I tillegg fremholder advokaten at Renholdsverket er av den oppfatning at Rambøll har begått flere rådgivningsfeil underveis i prosjektet. Det ble også fremsatt krav om erstatning for økonomisk tap som følge av disse feilene.

- Oppfølgingen av kravene resulterte ikke i en løsning på tvisten, og Trondheim Renholdsverk reiste i mars i år søksmål med krav om tilbakebetaling og erstatning fra Rambøll. Det samlede kravet er inntil 8,35 millioner kroner.

Kan komme til enighet

- Pågår det forhandlinger mellom partene med tanke på en løsning av tvisten før rettssaken starter?

- Rent generelt har parter – også etter at søksmål er reist – full adgang til å avtale løsninger som alternativ til en full behandling for domstolene. Siden saken nå er brakt inn for Sør-Trøndelag tingrett til avgjørelse finner jeg det ikke naturlig å kommentere saken nærmere, sier Møller Fyrileiv.

Saken er berammet til 7. november, og fire dager er satt av til forhandlinger.

Ikke vært prosjektleder

- Vår rolle har vært å prosjektere den nye gjenvinningsstasjonen på Heggstadmoen. Vi presiserer at vi ikke har vært prosjektleder på vegne av Trondheim Renholdsverk i byggeprosjektet. Denne rollen har kunden selv valgt å ivareta, sier kommunikasjonssjef i Rambøll, Nina Kristin Amdahl.

Hun legger til at Rambøll alltid er opptatt av å strekke seg langt for å imøtekomme kundens behov og for at kunden skal bli fornøyd.

- Slik vi oppfatter det, er kunden og brukerne svært fornøyd med dette anlegget. Dette bekreftes også av kunden selv i dagens avis. Her er det imidlertid kontraktsmessige uenigheter som vi dessverre ikke har lyktes med å komme til enighet om. Søksmål og motsøksmål skal dermed prosederes for retten, sier Amdahl.

Søksmål: Trondheim Renholdsverk hevder byggingen av den nye gjenvinningsstasjonen på Heggstadmoen ble mye dyrere på grunn av feil og mangler Rambøll Norge er ansvarlig for. Her fra en reportasje i fjor vår. Per Ketil Jonsvold (t.h.) leverte bygningsavfall og fikk hjelp av daglig leder Knut Eirik Ballestad og driftsleder Dragana Skjøstad. Foto: jens petter søraa