Airbus A380 som også kalles en «Superjumbo» er verdens første jetdrevne passasjerfly med to komplette passasjerdekk og som i tillegg har et underliggende godsdekk. Airbus A380 som lages av produsenten Airbus, hadde sin første kommersielle flyving for Singapore Airlines den 24. oktober 2007 fra Singapore til Sydney.

Søndag annonserte Airbus på Paris Air Show at de nå vil oppgradere dette enorme passasjerflyet ved både å utvide vingespennet, samt antall passasjerer. Og ikke nok med det. I samme operasjon så vil Airbus kutte drivstoffkostnadene drastisk.

Øker antall seter

Det nye designet på A380 -maskinene - som for anledningen vil få navnet A380 Plus - så vil passasjerkapasiteten økes fra det tidligere max-antallet på 497 til 575, skriver CNB.com i dag.

Drivstoffkutt: Airbus A380 Plus skal etter planen kunne fly 300 nautiske mil lengre og på mindre drivstoff enn den «vanlige» A380.

- A380 vil kunne tilby en bedre økonomisk løsning, samt gi en bede ytelse, noe som gjør at vi kan øke antall passasjerer og maksimalvekt, sa Airbus-sjefen John Leahy under Paris Air Show.

Airbus håper nå at den nye og mer effektive modellen vil kunne tilføre ny kapital i ordreboken, skriver den britiske avisen The Telegraph fra Paris Air Show.  2016 var et usedvanlig stille år for bestilling av nye maskiner.

Luftfartstrenden favoriserer mindre fly

Airbus A380 har strevd siden starten med lav inntjening for selskapet. Trenden innen luftfart har i de siste årene endret seg til å favorisere mindre to-motors fly som kan fly lange distanser. Den største kjøperen av Airbus A380 har vært Emirates som har utfordret Airbus og motofabrikanten Rolls-Royce til komme opp med et nytt konsept på maskinen.

Kan fly lengre enn langt

Som svar på denne utfordringen har Airbus nå altså gått for en ny desing på vingene til A380 som skal spare opptil 4% i drivstofforbruk.

A380 Plus vil få en  max take-off -vekt på 578 tonn. Disse forandringene i både design, plassutnyttelse og drivstoffbesparing vil kunne få maskinen til å enten frakte flere passasjerer ( 575) over den maksimale distansen på 8,200 nautiske mil eller å øke denne distansen med ytterligere 300 nautiske mil (556 kilometer).

Business-class: Det mangler ikke på komforten og beinplass om du reiser på business-class i en A380.

Airbus A380 opereres så langt av 17 forskjellige flyselskaper, hvor Emirates er den største kunden, og èn privatperson, Prins Al-Wallid fra Saudi-Arabia. Topphastigheten på en Aibus A380 er 940 km/t.