Årlig meldes det om rundt 1500 tyverier av og fra båt, til verdier mellom 60 og 70 millioner kroner på landsbasis.

Bare i fjor ble det meldt inn rundt 50 saker i Trøndelag til forsikringsbransjen, hvor verdier for om lag tre millioner kroner ble stjålet.

- Tyveriraidene går i bølger og er godt organiserte. Oppdages det tyveri ved en båthavn, bør alarmen gå også i nærliggende båthavner, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

På samme måte som «BMW-banden» og «GPS-banden» raidet biler, er Gjensidige bekymret for at vi i sommer vil se det samme på båter. Noe av tyvegodset finner man igjen i Norge, men mye blir raskt ført ut av landet. En del av tyvegodset blir borte for godt. Voll er mest bekymret over hvor dårlig sikret mange av båtene er.

Ligger usikret ved brygga

- De fleste er påpasselig med å låse døren til huset eller bilen. Samtidig ligger båten nærmest usikret ved brygga. Du får kjøpt utstyret du trenger for å sikre båten for bare noen hundrelapper og oppover, sier kommunikasjonssjefen.

Han legger til at det er ingen hemmelighet at flere av de omreisende bandene kommer fra Øst-Europa. En 40 hk utenbordsmotor koster gjerne 40 000–50 000 kroner. 2009 var et rekordår for tyveri av båtmotorer da det ble meldt om 1300 tyverier.

Daglig leder i Trondheim Båtforening med 1400 medlemmer, Jan Terje Strømsnes, forteller at han i fjor sommer kom over noen mistenkelig personer som ved Kanal Vest i Sandgata som sto og fotograferte båter. Havna er avstengt, men de hadde på ett eller annet vis kommet seg inn. Strømsnes regner med at de var ute på rekognosering. Da han selv begynte å ta bilder av folkene, fikk de det travelt med å komme seg av gårde.

Overvåkingskameraer på Grilstad

Også ved andre av båtforeningens småbåthavner i byen har medlemmer kommet over mistenkelige personer de har måttet jage vekk.

- I den nye båthavna på Grilstad Marina har vi vært forskånet for tyveri. Det eneste jeg har fått melding om er tyveri av en kartplotter fra en båt og noen fiskestenger, sier Strømsnes.

Grilstad Marina har i dag nærmere 400 småbåtplasser. Ferdig utbygd vil den kunne ta imot rundt 800 båter. Det vil kunne skje innen to–tre år om interessen er like stor som i dag, tror Strømsnes. Området er ikke avstengt, men åpen for fri ferdsel.

- Til gjengjeld har vi 16 overvåkingskameraer. Også innseilingen er skiltet om at havna er kameraovervåket. I tillegg er det alltid mye folk her ute, så tyvene får ikke herje uforstyrret, sier Strømsnes.

Alarm til mobiltelefonen

Han anbefaler båteiere om å installere alarm som varsler på mobiltelefonen. Foruten innbrudd, vil man også kunne få beskjed om vanninntrenging i båten. Slikt utstyr gir rabatt på forsikringen.

Arne Voll i Gjensidige opplyser at spesielt attraktivt er undervannshus på påhengsmotorer/utenbordsmotorer. Undervannshus er en del av motoren der propellen er festet. I Kristiansand tingrett ble nylig fire estlendere dømt for grove tyverier av 54 undervannshus i Agder, Vestfold og Østfold i fjor sommer. Samlet nyprisverdi var på nesten to millioner kroner. I mai i år ble undervannshus for flere hundre tusen kroner stjålet fra en båtforhandler i Moss.

Enkle forholdsregler

Gjensidige har laget noen enkle råd båtfolket kan følge: Vær obs på mistenkelig aktivitet i området. Tyvene gjør seg ofte kjent før de skal slå til. Bruk båthavner som har vakthold. Båt og motor er ekstra utsatt for tyveri når de står på henger. Hvis mulig fjern viktige motordeler når båten ikke er i bruk. Monter FG-godkjente gjenfinningssystemer på båt og kostbare utenbordsmotorer. Merk motoren med Secumark. Det gjør den mindre attraktiv å stjele og letter identifiseringen hvis den blir funnet.

Advarer: Pass på båt og motor, oppfordrer Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Utenlandske bander herjer flere steder i landet. Foto: Gjensidige
Utsatt: Båt og motor på henger er ekstra utsatt for tyveri. Det dreier seg om store verdier. Foto: Gjensidige
Kostbart: Fra denne 150 hk Mercury 2006-modellen ble undervannshuset stjålet. Det ble utrettet skader for nærmere 40 000 kroner. Foto: Gjensidige