Trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) mener Trondheim bør få slippe å telle med de miljøvennlige kjøretøyene i det såkalte nullvekstmålet for biltrafikken.

I en artikkel i Adresseavisen 14. juni uttrykker Ottervik bekymring for at Trondheim kan miste penger på grunn av de miljøvennlige bilene, når den nye firefelts motorveien nord for Trondheim står klar.

- Hvis vi kunne la være å telle med elbilene ville jeg ikke ha vært bekymret for trafikkøkningen i forbindelse med E6-utbyggingen. Men så lenge staten krever at vi teller med nullutslippsbiler i nullvekstmålet er jeg bekymret, sa Ottervik.

Tall fra bomveiselskapet Vegamot viser at andelen nullutslippskjøretøy på E6 mellom Trondheim og Stjørdal er mer enn doblet fra januar 2015 til mars 2017.

- Vil ikke diskutere dette nå

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke ha noen diskusjon med Rita Ottervik om nullvekstmålet, eller avtalen mellom Trondheim og staten, nå.

- Vi skal gå igjennom avtalen i 2018 i lys av den nye Nasjonal transportplanen. Det er naturlig at denne type tematikk løftes og diskuteres på det tidspunktet. Jeg ser ingen grunn til å gå inn å gjøre endringer nå, når vi har avtalt en prosess for det videre arbeidet, sier Solvik-Olsen.

Han påpeker at det er en stund til den nye motorveien nord for Trondheim står klar.

- Det tar noen år å bygge en ny E6 nord for Trondheim, og konsekvensen Ottervik skisserer vil ikke finne sted de nærmeste årene, sier han.

- Ikke penger hvis ikke Trondheim leverer

Samferdselsministeren utelukker imidlertid ikke at veksten i miljøvennlige kjøretøy kan gjøre at Trondheim mister statlige midler.

- Kan du love at Trondheim ikke mister Miljøpakkepenger på grunn av elbiler?

- Det spørs hvordan Trondheim innfrir målene totalt sett. Trondheim har signert på en avtale der de får ekstra penger fra staten fordi de har sagt seg villig til å forplikte seg til noe. Hvis Trondheim ikke leverer på dette, vil de ikke få bonuspenger, sier Solvik-Olsen.

Men han legger til:

- Vi var pragmatisk på dette når det gjaldt Bergen. Da de opplevde en nedgang i bensin- og dieseltrafikk, men en større oppgang i elbiltrafikk, måtte vi gjøre en skjønnsvurdering. Skulle vi straffe dem, slik at de mister noen av bonuspengene? Da var vår vurdering at vi ikke skulle straffe dem, sier Solvik-Olsen.

«Bruker like mye veikapasitet»

Ketil Solvik-Olsen definerer selv nullvekstmålet for biltrafikken i regjeringens nye Nasjonal transportplan, som ble lansert i april. I definisjonen står det tydelig at også nullutslippsbiler er omfattet av nullvekstmålet:

«Null- og lavutslippsbiler bruker like mye vegkapasitet og parkeringsareal som diesel- og bensinbiler, og bidrar til kø, ulykker, støy og svevestøv. Målet om nullvekst gjelder derfor også persontransport med disse bilene».

- Det er en ønsket politikk at folk skal kjøre miljøvennlige biler. Hva er da logikken i at nullutslippsbiler likebehandles med fossilbiler i nullvekstmålet?

- Vi har oppfattet at det har vært et stort flertall for dette i Stortinget, og da har vi ikke sett noen grunn til å utfordre det, sier Solvik-Olsen.

- Tar gjerne en diskusjon

Han legger til:

- Hvis nullvekstmålet bare skulle gjelde utslipp har Ottervik et veldig godt poeng, som jeg er helt enig i. Biler uten utslipp bør jo ikke telle med. Men hvis en også tenker på køproblematikk, så står jo en elbil like mye i kø som en dieselbil. Vi må diskutere hva vil egentlig ønsker å oppnå. Jeg representerer et parti som ofte er skeptisk til alle restriksjonene som legges på bilistene. Jeg er absolutt villig til å diskutere disse tingene og finne løsninger.

- Ottervik tar til orde for at man bør ha to sett virkemidler. Ett for å redusere forurensing og ett for trafikkregulerende tiltak. Ville det vært en bedre løsning, etter din vurdering?

- Jeg må se konkret hva hun foreslår. Det er naturlig at vi tar i en revisjon i 2018, sier Solvik Olsen.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter