Totalt er over 180 kilometer med ny E6 under planlegging eller bygging mellom Ulsberg i sør og Nordlandsgrensa i nord.
E6 Grong - Nordland grenseI Solbergregjeringens Nasjonal transportplan kommer det frem at det er aktuelt å utbedre deler av E6-strekningen mellom Grong og Nordland grense. Ifølge Statens vegvesen (13 .juli 2017) vil det ved årsskiftet 2017/2018 bli klart hvilke konkrete prosjekter det blir snakk om og når prosjektene vil komme.
E6 Langnesberga (1,3 km)Prosjektet omfatter bygging av tofelts veg med tunnel for å sikre en skredutsatt strekning langs Snåsavatnet, og er omtalt i Solbergregjeringens Nasjonal transportplan. Det er avsatt 370 millioner kroner til prosjektet i siste periode av NTP (2024 - 2029).
E6 Selli - Asp (4 km) Prosjektet omfatter bygging av tofelts veg mellom Selli og Asp i Steinkjer kommune. Fra Selli til kryss med fylkesvei 17 mot Namsos bygges vegen med midtrekkverk. Prosjektet er omtalt i Solbergregjeringens Nasjonal transportplan. Det er avsatt 600 millioner kroner til prosjektet i siste periode av NTP (2024 - 2029).
E6 Åsen (Rognlan) – Steinkjer (Mære) (Rundt 50 km) Prosjektet er omtalt i Solbergregjeringens Nasjonal transportplan (NTP). Ifølge NTP omfatter prosjektet bygging av tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Ifølge Statens vegvesen planlegges imidlertid veien slik at den kan bygges med fire felt og 110 km/t standard, kilde: Statens vegvesen 5.juli 2017. Ifølge NTP vil tidspunkt for gjennomføring bli sett i sammenheng med Nye Veier AS sin utbygging av E6 på strekningen Kvithammer – Åsen.
E6 Åsen (Vassmarka) - Åsen (Rognlan) (5 km) Statens vegvesen er i gang med å bygge midtdeler. Prosjektet omfatter også bygging av forbikjøringsfelt på deler av strekningen. Veistrekningen bygges for fartsgrense 90 km/t, og veien få delvis to og delvis tre kjørefelt. Veistrekningen skal stå ferdig sommeren 2018.
E6 Ranheim - Åsen (Vassmarka) (23 km + 19,5 km) Nye Veier AS skal bygge ut to strekninger: Ranheim - Værnes og Kvithammer - Åsen. Mellom Ranheim og Værnes skal veien bygges med fire felt og for fartsgrense 110 km/t på deler av strekningen, kilde: Nye Veier 7.november 2017. Mellom Kvithammer og Åsen er er veien planlagt med delvis fire felt og delvis to felt med forbikjøringsfelt og 90 km/t. Nye Veier AS jobber imidlertid med å få til fire felt og 110 km/t-standard på strekningen. Veiselskapet tar sikte på byggestart i 2019 og spår at første del av veien kan åpnes for trafikk i 2021. Det legges opp til at hele strekningen er bygget ut i løpet av en periode på 5 - 6 år, kilde: Nye Veier 27.april 2017.
E6 Melhus (Jaktøyen) - Tiller (Sentervegen) (8,1 km) Statens vegvesen og er i gang med å bygge firefelts motorvei. Veien bygges med 100 km/t-standard fra Jaktøyen (nord for Melhus sentrum) til Storler og med 80 km/t-standard fra Storler til Tiller (dagens innsnevring ved City Syd) , kilde:
Statens vegvesen 17.september 2016. Veien planlegges ferdigstilt i 2019.
E6 Ulsberg – Melhus (sentrum) (ca 75 km) Nye Veier AS og Statens vegvesen skal bygge ut strekningen. Strekningen mellom Ulsberg og Støren er planlagt med tofelts vei med forbikjøringsfelt og 90 km/t (80 km/t i tunnelene). Strekningen mellom Støren og Melhus sentrum er planlagt/omtalt som firefelts vei, der mye av strekningen har 100 km/t-standard. Nye Veier AS jobber imidlertid med å få til fire felt og 110 km/t-standard på mye av strekningen mellom Melhus og Ulsberg, kilde:
Nye Veier 25.april 2017. Statens Vegvesen startet anleggsarbeidet på strekningen Korporals bru - Vindåsliene i september 2017, og regner med å kunne åpne strekningen for trafikk i 2020. Kilde:
Statens vegvesen 22.september 2017.
Nye Veier AS oppgir mulig byggestart i 2019 for deres del av veibygginga forutsatt at man lykkes med kostnadsreduksjoner. Da kan strekningen Kvål - Melhus sentrum stå ferdig i 2020/2021, strekningen Korporals bru - Kvål stå ferdig i 2025 og strekningen Ulsberg - Vindåsliene, stå ferdig i 2027, ifølge
nyeveier.no.