Adresseavisen har igjennom flere artikler fortalt om veistubben som ble avglemt da Nye Veier skulle overta ansvaret for E6-utbygginga sør for Trondheim fra Statens vegvesen.

Vil la Nye Veier overta

Nå vil samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gi veiselskapet Nye Veier ansvaret for utbygging til fire felt på den rundt fire kilometer lange strekningen.

- Regjeringen ønsker å bygge og drifte infrastruktur i Norge så effektivt og kostnadsbesparende som mulig. Nye Veier AS sitt mandat har vist flere ganger at det er mulig å bygge vei rimeligere. Ved å overføre denne strekningen til Nye Veier, kan nesten hele kostnaden ved veiutbyggingen spares, sier Solvik-Olsen i pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Martin Andersen

Utbygging av veistubben er kostnadsberegnet til 450 millioner kroner, men ifølge pressemeldingen vil det være mulig å spare mellom 280 og 400 millioner kroner på å se utbygginga i sammeng med resten av Nye Veiers E6-utbygging sør for Trondheim.

- Veldig bra

Nye Veier-direktør Johan Arnt Vatnan mener det er gode nyheter at Nye Veier kan få ansvar for å bygge ut E6 mellom Melhus sentrum og Skjerdingstad.

- Dette er veldig bra. Vi mener det vil gi betydelige besparelser å se denne strekninga i sammenheng med resten av veiutbygginga sør for Melhus. Nå kan vi dessuten få på plass en mer optimal kryssløsning ved Skjerdingstad, sier Vatnan.

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier Foto: Martin Andersen

Stortingsbehandling gjenstår

Ifølge pressemeldingen støtter Statens vegvesen en overføring av strekningen til Nye Veier. Nå gjenstår behandling i Stortinget før forslaget kan endelig gjennomføres.

I oktober 2016 lovte samferdselsminister Solvik-Olsen at veistubben skulle bygges ut til fire felt samtidig med med resten av E6 utbygginga sør for Trondheim.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter