Seks av de sju første modellene på nybilstatistikken for juni var helelektriske biler.

Ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) utgjorde elbilene rekordhøye 27,7 prosent av alle nye personbiler i juni. Dieselandelen i juni var redusert til 24,2 prosent, mens bensinandelen var nede i 23,1 prosent. De ladbare hybridene utgjorde 14,5 prosent og ikke-ladbare hybrider 10,5 prosent.

I juni ble det registrert 14 228 nye personbiler, noe som er en økning på 4,0 prosent fra samme måned i fjor.

- Det betyr at de høye registreringstallene vi så i mai fortsetter også i juni, og nok en gang må vi helt tilbake til juni 1986 for å finne en måned med høyere registreringstall, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

Høyeste på 31 år

I juni 1986 ble det registrert 16 064 nye personbiler. Sammenlignet med gjennomsnittet for juni de 10 foregående årene, er årets junitall 28,0 prosent høyere (+3114 biler). Første halvår i år ble det registrert 77 983 nye personbiler, det er 234 flere (+0,3 prosent) enn i første halvår i fjor.

Volkswagen var mest solgte personbilmerke i juni med 2218 biler (15,6 prosent), foran Toyota med 1378 (9,7 prosent), Mercedes-Benz med 1103 (7,8 prosent) og BMW med 1036 biler (7,3 prosent).

VW Golf var mest solgte bilmodell (1258, hvorav 874 var elektriske), Nummer to var Tesla Model X (609), foran Renault Zoe (428) og BMW i3 (420). Deretter følger VW Passat på 5. plass (393 biler, hvorav 260 var ladbare hybrider). Videre på statistikken: Opel Ampera-e (389) som nummer 6 og Nissan Leaf (384) på 7. plass.

Ny bunnrekord for CO₂

Legger man til at ladbare hybrider utgjorde 14,5 prosent, var den totale andelen ladbare personbiler i juni hele 42,2 prosent. Dette førte til at CO₂-utslippet satte ny bunnrekord, med bare 78 g/km denne måneden.

- Dette er det laveste utslippet vi noen gang har registrert og hele 18 g/km lavere enn i juni 2016. Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for nye personbiler med bensinmotor var 97 g/km, mens det for dieseldrevne personbiler var 129 g/km, opplyser OFV-direktøren.

Han legger til at et CO₂-utslipp på 78 gram er rekordlavt, både i norsk og internasjonal målestokk. Vi har sett lave utslippstall de fleste månedene i år, og vi er ikke langt unna 85-grams målet som ble satt for 2020.

I juni ble det registrert 3948 nye personbiler med nullutslipp. Det er 2042 flere (+107,1 prosent) enn i samme måned i fjor. Sammen med de nye personbilene med hybriddrift fikk bilene med alternative drivkilder en samlet markedsandel på 19,0 prosent i første halvår, mens andelen i samme periode i fjor var 15,1 prosent.

Foretrekker firehjulsdrift

I samme periode har andelen firehjulsdrift gått opp fra 37,2 prosent til 39,4 prosent.

I Trondheim var VW Golf den mest solgte elbilen i juni med 40 biler, fulgt av Nissan Leaf med 28 biler, Tesla Model X (26), BMW i3 (14), Opel Ampera-e (13), Renault Zoe (11), Tesla Model S (8) og Hyundai Ioniq med 7 biler.

Men så langt i år troner Nissan Leaf på toppen med 122 solgte biler, med VW Golf som har solgt 89 elbiler.

Det var Nissan Leaf som på mange måter innledet den moderne elbil-historien i Norge, med en femseter som fra grunnen av var bygd som en elbil, og ikke en ombygd bensin- eller dieselbil. Nissan-forhandleren Witro Bil i Trondheim leverte de første bilene til kundene på slutten av 2011. Bortsett fra en kort periode, da VW Golf kom med sin første elbil, har Nissan Leaf innehatt salgstoppen.

Prisgunstige biler

- I løpet av disse årene har vi solgt om lag 2500 Leaf, og for vår del utgjør elbilsalget 50–60 prosent av det totale bilsalget, forteller salgssjef Geir F. Almås i Witro Bil.

Nissan Leaf har vist seg å være en mer eller mindre feilfri bil. Foruten konkurransedyktige priser har Nissan sørget for å bygge ut et omfattende nett med hurtigladere, delvis i samarbeid med Kiwi.

- En stadig større andel av bilparken blir elektrifisert. Volkswagen har uttalt at i 2025 skal deres bilpark være elektrisk, sier Almås.

De fleste som kjøper Leaf er ifølge Almås unge folk, men også pensjonister står på kundelisten. Før var elbil gjerne familiens bil nummer to, men den blir mer og mer førstevalget. Noen kjøper også elbil som nummer tobil. Momsfritak og laver avgifter gjør elbiler konkurransedyktige på pris sammenlignet med bensin- og dieselbiler. Leaf har en innstegspris på under 200 000 kroner.

Vil kjøpe brukt

- Det er også stor etterspørsel etter brukte elbiler. For å stille etterspørselen har vi måtte kjøpe bruktbiler selv, sier Almås.

Etter at elbiler måtte begynne å betale på ferja og det ble slutt på gratis parkering, merket forhandlerne en liten dump i salget. Men fortsatt kjører elbiler gratis i bomringen og i trondheimsområdet er det lov å kjøre i kollektivfelt.

Elbilister sparer enormt mye i drivstoffutgifter. Å «fylle tanken» koster et par kroner i strømutgifter. Inntil videre har Stortinget bestemt å beholde de fleste fordelene med å kjøpe og bruke elbil. Men før eller siden vil incentivene forsvinne, når andelen elbiler er blitt høy nok. Det triller i dag om lag 115 000 elbiler på norske veier.

Norges mest solgte personbiler i juni:

1. VW Golf: 1258 (hvorav 874 el). 2. Tesla Model X: 609. 3. Renault Zoe: 428. 4. BMW i3: 420. 5. VW Passat: 393. 6. Opel Ampera-e: 389. 7. Nissan Leaf: 384. 8. Skoda Octavia: 364. 9. Mitsubishi Outlander: 358. 10. Toyota RAV4: 350.

Først ute: Nissan Leaf var den første elbilen med fem seter og kjørekomfort fullt på høyde med fossildrevne biler. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Økt rekkevidde: Salgssjef Geir F. Almås i Witro Bil venter en ytterligere økning i salget når en helt ny Nissan Leaf kommer på slutten av året. Den vil få en rekkevidde på 35 mil, rundt 10 mil mer enn dagens modell. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen