En oversikt fra Statens vegvesen og Trondheim kommune viser at det blir byggestart for 16 metrobusstasjoner fra 31. juli til 2. oktober.

Stasjonene er holdeplasser på de tre metrobusslinjene, selve ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim fra 3. august 2019. Den nye rutestrukturen blir den største omleggingen av kollektivtrafikken i Trondheim noen gang.

- Den første stasjonen som blir bygd i 2017, står snart klar på Gildheim. Entreprenøren sluttfører arbeidet 21. juli og holdeplassen åpner igjen for buss 22. juli. Inntil nye leskur er på plass, vil stasjonen benytte det gamle leskuret. Ellers fremstår stasjonen slik de øvrige holdeplassene for metrobuss vil se ut, forteller prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.

Stasjoner ni andre steder

Totalt skal det bygges nye stasjoner ni andre steder i år (se liste nederst i artikkelen). Med unntak av Travbanen, hvor byggingen av to stasjoner begynner 31. juli, blir det byggestart for de øvrige 14 stasjonene i september eller oktober.

Listen over stasjoner viser at byggeaktiviteten vil bli spredt over hele byen, fra Travbanen i øst til Kattemsenteret i sør.

I tillegg til de 16 stasjonene på listen, skal det også bygges to metrobusstasjoner i Miljøpakkens prosjekt i Høgskoleringen, der det også skal bygges kollektivfelt og sykkelvei med fortau.

Mens stasjonene på Gløshaugen først står ferdig i 2018, vil alle øvrige stasjoner med byggestart i år bli ferdig i løpet av høsten.

Statens vegvesen står for bygging av i alt 13 av stasjonene, mens Trondheim kommune har ansvaret for fire stasjoner.

Hvem som har ansvaret for bygging av stasjonene, bestemmes ut fra om det er kommunen eller staten som har ansvaret for veien stasjonen ligger langs.

Færre stasjoner i høst enn planlagt

I de opprinnelige planene skulle det bygges 24 superbusstasjoner i år, men det endelige antallet blir mindre enn først forutsatt.

Statens vegvesen må utsette bygging av en stasjon på Gildheim og en ved Åsheim skole, mens det er usikkert om Trondheim kommune kommer i gang med bygging av planlagte stasjoner i Anders Buens gate, Grilstadkleiva og Ranheim idrettsplass i år.

Prosjektleder Sissel Herstad i Trondheim kommune skriver i en tekstmelding at «Vi starter prosjektering etter sommeren. Kan ikke si med sikkerhet at alle vil bli bygd i høst.»

Det ble fattet vedtak om årets byggeprosjekter i metrobussprosjektet i bystyret og fylkestinget 26. april. Totalt skal det bygges 147 stasjoner for tre ulike metrobusslinjer.

Både Statens vegvesen og Trondheim kommune har lagt vekt på å finne fram til mest mulige «byggeklare» stasjoner i år.

Stasjonene som er valgt ut, er steder hvor man i utgangspunktet ikke har regnet med å støte på uforutsette hindringer som kabler og rør i grunnen og hvor det ikke er behov for ny reguleringsplan eller må forhandles med grunneiere om avståelse av areal.

Selv om det verken er uforutsette hindringer i grunnen eller uklarheter om eiendomsforhold, kreves det likevel detaljplanlegging av hver enkelt stasjon. Først når byggetegningene foreligger, kan det skrives kontrakt med entreprenøren.

Gamle leskur på nye stasjoner

Alle de nye superbusstasjonene i 2017 skal bygges helt ferdig med ett viktig unntak: De nye stasjonene beholder inntil videre det gamle leskuret.

- Det er skrevet kontrakt om nye leskur, men leveransene av de nye leskurene begynner ikke før sent i høst. Produsenten for leskurene vil benytte Gildheim som «testestasjon» for den nye prototypen i september, forteller Fiksdal.

Under byggeperioden blir leskuret fjernet eller flyttet til en midlertidig holdeplass 50 til 100 meter unna dagens holdeplass, og deretter satt på plass igjen når stasjonen er ferdig til bruk.

Dersom det blir en mild start på vinteren uten tele, vil det være mulig å lage et fundament for de nye leskurene før kulden og snøen kommer. Med en normal vinter må imidlertid utplasseringen av leskurene vente til våren.

Mens de nåværende leskurene er rundt fire meter blir de nye leskurene som med enkelte unntak blir på mellom seks og tolv meter. Lengden avhenger av om stasjonen har en eller to superbusslinjer og hvor mange passasjerer som vanligvis bruker holdeplassen.

Det skal opprettes midlertidige holdeplasser på steder hvor det bygges metrobusstasjoner. De midlertidige stoppestedene blir enten en busslomme eller kantstopp. Dersom hastigheten på strekningen er over 40 kilometer i timen, er det ikke tillatt med kantstopp. Unntaket er kantstopp i kollektivfelt, fordi det da bare er buss og taxi som vil trafikkere kjørefeltet.

AtB vil annonsere om endringene for hvert enkelt stoppested.

LES SAKEN: Skal bygge superbuss-stasjoner og knutepunkt for 227 millioner i 2017

LES SAKEN: Taxi får fortsatt kjøre i kollektivfelt, elbil og sykkel skal utredes

Bygging av metrobusstasjoner i 2017

(tidspunkt for byggestart i parentes)

Gildheim (ferdig 21. juli)*

Travbanen (31. juli)

Kattemsenteret (august)

Rostengrenda (4. september)

Kolstadvegen (4. september)*

Portalen (25. september)

Åsheim skole (2. oktober)*

Bjørndalsbrua (2. oktober)

Bjørndalstoppen (2. oktober)

Bekkasinvegen (september - oktober)

* En stasjon, øvrige to stasjoner

Kilde: Statens vegvesen, Trondheim kommune

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

Den nye metrobusstasjonen på Gildheim skal stå ferdig 21. juli. Foto: Petter Brevik