Adresseavisen har den siste tiden skrevet flere artikler om E6-utbygginga i Trøndelag.

Her har vi satt sammen en oversikt over de ulike prosjektene fra Ulsberg i sør til Nordlands-grensa i nord.

Sør for Ulsberg oppgir Statens vegvesen at det er snakk om punktvis utbedring på E6.

E6 Ulsberg – Melhus (Skjerdingstad), 71 km

Nye Veier AS og Statens vegvesen skal bygge ut strekningen mellom Ulsberg i Rennebu kommune og Skjerdingstad rett sør for Melhus sentrum i Melhus kommune.

Statens vegvesen har ansvaret for den delen av strekningen som går forbi Soknedal (Korporals bru – Vindåsliene i Midtre Gauldal), mens Nye Veier AS har ansvaret for utbygginga på resten av strekningen.

E6 Melhus - Ulsberg: Strekningen skal bygges ut av Nye Veier AS og Statens vegvesen Foto: Illustrasjon: Nye Veier AS

Strekningen mellom Ulsberg i Rennebu og Støren er planlagt med tofelts vei med forbikjøringsfelt og 90 km/t (80 km/t i tunnelene), mens strekningen mellom Støren og Skjerdingstad er planlagt med fire felt og 100 km/t, ifølge Statens vegvesen (17. september 2016). Nye Veier AS jobber imidlertid med å få til fire felt og 110 km/t-standard på hele eller deler av strekningen, ifølge Nye Veier-sjef Johan Arnt Vatnan (25.april 2017).

Statens vegvesen tar sikte på å starte anleggsarbeidet på E6 i Soknedal i september 2017, ifølge en facebookmelding av 21. juni (se under). Etter planen skal den nye veistrekningen på rundt 6,5 kilometer åpne for trafikk i 2020.

Nye Veier AS oppgir sannsynlig byggestart i 2021 for resten av strekningen forutsatt «reduserte kostnader og økt samfunnsnytte». I så fall er veien fullført i 2027/2028, ifølge nyeveier.no 19. juni 2017.

E6 Skjerdingstad - Melhus sentrum, 4 km

Prosjektet omfatter bygging av firefelts motorvei, og er omtalt i Solbergregjeringens Nasjonal transportplan.

Dette er «den avglemte veistubben», som Adresseavisen har skrevet flere artikler om.

I juni 2017 ble det klart at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil gi Nye Veier AS ansvaret for utbygging av veistubben, slik at prosjektet sees i sammenheng med utbygginga mellom Ulsberg og Melhus.

E6 Melhus (Jaktøyen) – Tiller (Sentervegen), 8,1 km

Statens vegvesen er i gang med å bygge firefelts vei. Veien planlegges åpnet for trafikk i 2019.

Veien bygges med 100 km/t-standard fra Jaktøyen (nord for Melhus sentrum) til Storler og med 80 km/t-standard fra Storler til Tiller (dagens innsnevring ved City Syd). Kilde:

Statens vegvesen 17. september 2016

.

E6 Melhus - Tiller: Animasjonen viser hvordan den nye motorveien mellom Trondheim og Melhus kan bli seende ut. Foto: Skjermdump fra animasjon fra Miljøpakken og Statens vegvesen

E6 Ranheim - Åsen, 23 km + 19,5 km

Nye Veier AS skal bygge ut to strekninger: Ranheim - Værnes og Kvithammer - Åsen. Mellom Ranheim og Værnes er veien planlagt med fire felt og fartsgrense 90 km/t, og mellom Kvithammer og Åsen er veien planlagt med delvis fire felt og delvis to felt med forbikjøringsfelt og 90 km/t.

Nye Veier AS jobber imidlertid med å få til fire felt og 110 km/t-standard på begge strekningene.

Veiselskapet tar sikte på byggestart i 2019 og spår at første del av veien kan åpnes for trafikk i 2021. Det legges opp til at hele strekningen er bygget ut i løpet av en periode på 5 - 6 år, ifølge

Nye Veier-sjef Johan Arnt Vatnan (27. april 2017)

.

E6 Ranheim - Åsen: Nye Veier AS skal bygge ut strekningene mellom Ranheim og Værnes og mellom Kvithammar og Åsen. Foto: Illustrasjon: Nye Veier AS

E6 Åsen - Steinkjer, rundt 50 km

Prosjektet er omtalt i Solbergregjeringens Nasjonal transportplan. Ifølge NTP omfatter prosjektet bygging av tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.

Ifølge Statens vegvesen planlegges imidlertid veien slik at den kan bygges med fire felt og 110 km/t-standard.

Ifølge NTP vil tidspunkt for gjennomføring bli sett i sammenheng med Nye Veier AS sin utbygging av E6 på strekningen Kvithammer – Åsen.

NY E6: Slik er Statens vegvesens anbefalte trasé for nye E6 mellom Åsen og Steinkjer. Bildene viser trasé fra Skogn og nordover, sør for Skogn skal ny E6 følge traseen til dagens E6. Foto: Illustrasjon fra Statens vegvesen

E6 Selli - Asp, 4 km

Prosjektet omfatter bygging av tofelts veg mellom Selli og Asp i Steinkjer kommune. Fra Selli til kryss med fylkesvei 17 mot Namsos bygges vegen med midtrekkverk. Prosjektet er omtalt i Solbergregjeringens Nasjonal transportplan.

Det er satt av 600 millioner kronger til prosjektet i siste periode av NTP (2024 - 2029).

E6 Langnesberga, 1,3 km

Prosjektet omfatter bygging av tofelts veg med tunnel for å sikre en skredutsatt strekning langs Snåsavatnet, og er omtalt i Solbergregjeringens Nasjonal transportplan.

Det er avsatt 370 millioner kroner til prosjektet i siste periode av NTP (2024 - 2029).

Ifølge Statens vegvesens nettsider er hensikten med prosjektet er å bedre trafikksikkerheten og ivareta fremkommelighet på E6.

E6 Grong - Nordland grense

I Solbergregjeringens Nasjonal transportplan kommer det frem at det er aktuelt å utbedre deler av E6-strekningen mellom Grong og Nordland grense.

- Vi ser for oss oss at det blir gjort en del tiltak for å utbedre dårlige punkter på strekningen, som å fjerne flaskehalser. Prosjektene vil bli konkretisert denne høsten, og ved årsskiftet vil det være klart hvilke prosjekter det er snakk om og når de vil komme, sier seksjonssjef Leif Magne Lillebakk i strategiavdelingen i Statens vegvesen region Midt til Adresseavisen 12. juli 2017.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter