Syv elever fra Trondheim skal delta i en internasjonal robot-konkurranse mot omlag fra 120 nasjoner.

Elevene som er fra Strinda, Thora Storm og Ole Vig videregående skoler har siden februar jobbet med en robot som skal utføre en rekke oppgaver på kort tid. 16. til 18. juli skal laget konkurrere i Washington, USA.

Erfaren utøver

Simen Sørebø (17) har deltatt på fire lignende konkurranser basert på mer avansert lego, men dette er den største roboten han har stilt med i en konkurranse.

- Det er noen ting som har vært veldig enkelt å lage, men vanskelig å bruke, og andre ting som har vært helt motsatt, sier Sørebø, som går forskerlinja på Ole Vig videregående skole.

Blant annet er styringssystemet for roboten enkelt å sette opp, men noe helt annet å konkurrere med, ifølge Sørebø.

Laget skal konkurrere i en løype med ulike nivåer og hindringer. Roboten kan falle over eller sette seg fast, og laget diskuterer ulike måter å løse konkurransen.

Ole Einar Moe (19) er lærling innen automatisering og mentor for laget.

- De har fått til veldig mye på kort tid. De første delene kom i mars, og de aller siste kom i slutten av mai, sier Moe.

Moe forteller at de har tatt en titt på noen av konkurrentene og at de har sett mange bra enkeltløsninger, men:

- Vi har satt sammen flere løsninger som gjør roboten helhetlig god, sier Moe, som mener laget kan ende opp blant de ti beste.

Samle rent drikkevann

De nasjonale foreningene for ingeniører i USA, England, og Kina har satt sammen 14 overordnede problemer som trenger en løsning. En av disse er tilgang til rent drikkevann. Lagene skal derfor konkurrere tre mot tre i å samle rene og forurensede baller i adskilte beholdere.

I tillegg er det en rekke ekstraoppgaver laget skal gjennomføre.

Laget er et samarbeid mellom Talentsenteret ved Vitensenteret og Ungt Entreprenørskap. Elevene bakgrunn fra både studiespesialiserende og yrkesfag, noe Bodil Svendsen fra Talentsenteret mener er veldig spennende.

- Målet vårt er at dette skal bli et årlig høydepunkt som øker interessen for teknologi blant unge, sier Svendsen.

Debatt: Høytpresterende elever opplever seg ikke faglig inkludert i norsk skole. Elever med et stort læringspotensial er ikke det samme som høytpresterende elever.

Jobbet siden februar

Elvene fikk tilsendt pakker med utstyr som de så satt sammen helt selv. De har gjort programmeringen i android-økosystemet for mobiltelefoner.

- Jeg har kodet mye på fritiden tidligere, så dette var ikke så vanskelig, sier Håvard Krogstie (16).

Han får tilrop fra en annen i laget som peker på en del på roboten.

- Brukte ikke vi fire dager på å få denne til å funke?

Flere av elevene snakker i munnen til hverandre om hvilke deler som var mest tidkrevende. Blant annet hadde de jobbet i blinde i en uke før noen til slutt tok fram manualen til en teknisk komponent.

Selv da hadde de hatt problemer, som de når nesten helt har løst.

- Noen ganger slutter roboten å kommunisere med styringsenheten. Vi vet ikke helt hvorfor og vi har ikke tilgang til råkoden, så vi må bare akseptere at det noen ganger faller ut, sier Sørebø.

LES OGSÅAdresseavisen skriver 8. mars at kun sju av 105 nye teknologibedrifter i Trondheim har kvinnelig leder.

Koding er viktig

- Robotikk er en av de store trendene som skyller inn over oss, sier Kåre Presthus, ved Ungt Entreprenørskap.

- Vi programmerte i min tid i blant annet programmeringsspråkene Basic og Cobalt på skolen. Det er et tankekors at mange unge i dag ikke eksponeres for koding før de når universitetsnivå, sier Preshus, som mener at programmering bør få en større rolle i dagens skole.

Les også kronikken: Kunsten å velge rett - Jeg tror nok at jeg kunne ha tatt riktigere valg om jeg hadde kjent meg selv bedre.

Robotfører: Simen Sørebø (17) er en av to som skal styre roboten under konkurransen i USA. Foto: Sebastian
Flittig: Håvard Krogstie (16) har programmert mye på fritiden, og trivdes godt med å lage en robot. Foto: Sebastian S. Bjerkvik