Grunnskolelærerutdanningen er fra og med i år en femårig masterutdanning. I fjor kom karakterkravet om at alle må ha firer i matematikk for å komme inn på lærerstudiet.

Årets opptak viser at det er vanskeligst å komme inn på lærerstudiene i Bergen, Oslo og Trondheim. Også i Kristiansand, Stavanger og Stord er det flere søkere enn studieplasser. Men på lærestedene i resten av landet kommer alle kvalifiserte søkere inn, viser tall fra Samordna opptak (ekstern lenke) som ble offentliggjort denne uka. Lærestedene strever mest med å fylle opp plassene på grunnskolelærerutdanningen for 1.–7. trinn. Der står mange studieplasser tomme.

Nord-Norge og de yngste

- Vi har en utfordring når det gjelder rekruttering til læreryrket i Nord-Norge og for de yngste skoleelevene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H)

Kunnskapsministeren understreker at det er flere som har fått plass på lærerutdanningen i år enn det var i fjor.

- Situasjonen er ikke prekær, men vi må få opp rekrutteringen for 1.–7. trinn, sier mannen bak regjeringens lærerløft som innebærer både masterutdanning og strengere karakterkrav i matte.

- Årsaken til disse to endringene er å få bedre lærere ut i skolen. Jeg regner også med at det skjerpede karakterkravet i matte fører til at flere gjennomfører utdanningen, sier Torbjørn Røe Isaksen. Han tror derfor at det blir flere og bedre lærere i skolen om fem år.

70 ledige plasser i Levanger

På Nord universitet i Levanger kommer alle kvalifiserte søkere inn på lærerutdanningen. Særlig sliter universitetet med søkertallet til lærerutdanningen for barnetrinnet. Der er det 70 ledige plasser og en del studerer matte i sommer for å klare karakterkravet.

Studentene kritisk til mattekravet

Studentorganisasjonen Pedagogstudentene er kritiske til firer-kravet i matte, men ikke til kravet om masterutdanning.

- Vi vet om flere som har hatt lyst til å ta lærerutdanning, men ikke har gode nok mattekarakterer. Derfor søker de barnehagelærer eller andre studier, forteller leder Guro Hårstad i Pedagogstudentene ved NTNU.

- Det er synd at karakteren i ett fag, skal hindre folk å bli lærere i helt andre fag, fortsetter lærerstudenten. Gausdølen Guro Hårstad startet lærerutdanningen i Bergen, men flyttet til Trondheim i fjor for å ta master i norsk.

Lærermangel i distriktene: Guro Hårstad i Pedagogstudentene ved NTNU er bekymret for at lærerutdanningene på små steder strever med rekrutteringen. - Det er der det er lærermangel, sier hun.

- Jeg hadde hørt rykter om at NTNU har en veldig god masterutdanning i norsk.

Og både hun og resten av studentorganisasjonen mener det er bra at lærerstudentene må ta en master.

- Det vil heve statusen. Jeg tror dette vil føre til at det blir mer attraktivt å bli lærer i grunnskolen.

- Lærermangel i distriktene

Men hun mener det er et dilemma at strengere krav fører til et skille mellom de store byene og resten av landet.

- Det er i distriktene det er lærermangel. Derfor trenger vi flere lærerstudenter på de mindre studiesteder. Lærestedene og politikerne må gjøre noe for at det skal bli mer attraktivt å studere på mindre steder, sier studenten fra bygda Gausdal som har valgt studier i de store byene Trondheim og Bergen.

Populære NTNU

NTNU er fornøyd etter årets studentopptak på grunnskolelærerutdanningen.

- Det går i riktig retning. Også på utdanningen for 1.–7. trinn er det venteliste hos oss, sier instituttleder Torberg Falch for NTNUs lærerutdanning. Han slår fast at NTNU er unntaket. De aller fleste studiestedene har åpne studier.

Instituttleder Torberg Falch, lærerutdanningen ved NTNU.

Instituttleder Torberg Falch ved NTNU er enig i at det er bra med masterutdanning for alle lærere.

- Det vil være en forbedring at alle må skrive en master. Det gjør lærerne mer omstillingsdyktige, og det vil det være behov for i framtida. Skolen kommer hele tida til å stille nye utfordringer, slår han fast.

- Spennende og utviklende

- En master er trening i selvstendig tenkning, trening i å finne svar på nye spørsmål og gir en forskningsbasert tilnærming til yrket.

Men også på NTNU er det for dårlig rekruttering til lærerutdanningen for barneskolen.

- Vi må få fram at en jobb i barnetrinnet er minst like krevende faglig, spennende og utviklende som å være lærer for eldre årsklasser. De første skoleårene er de viktigste for elevene, sier instituttlederen.

Han mener grunnskolelærerutdanningen på NTNU, i Oslo og Bergen har et bedre utgangspunkt enn mindre steder fordi de allerede har et sterkt akademisk miljø.

Adresseavisen mener: Samordna opptak viser at norsk ungdom satser på utdannelser samfunnet trenger.