Om to år skjer den største omleggingen av kollektivtrafikken i Trondheim noensinne. En betydelig økning i antall busser og avganger gjør at operatørene Nettbuss og Tide Buss trenger langt flere sjåfører enn i dag for å sikre drift på alle ruter.

– Jeg trives med å kjøre buss, sier sjåfør Andreas Håland (24) i Nettbuss. Han tok sjåførutdanning i 2015 og begynte i selskapet umiddelbart etterpå. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Overgangen til ny rutestruktur i Trondheim i 2019 betyr færre linjer totalt, men langt flere avganger. I forhold til dagens rutetilbud blir det mer helgekjøring på sjåførene fordi perioden med normalkjøring (busstilbudet på hverdager utenom rushtiden) på lørdager utvides til 12 timer, fra klokken 08 til klokken 20.

På hverdager blir det rutekjøring fra klokken 05.30 til 00.30.

- Vil mangle godt over 100 sjåfører i 2019

Nettbuss og Tide Buss har i forbindelse med anbudskonkurransen beregnet sjåførbehovet om to år sammenlignet med dagens situasjon.

- Det vil mangle godt over 100 sjåfører totalt i Trondheim i 2019, sier konsernsjef Roger Harkestad i Tide Buss.

- Nettbuss trenger betydelig flere sjåfører om to år. I dag har Nettbuss 190 årsverk, et antall som øker til 200 fra 14. august i år. Våre beregninger viser at vi trenger cirka 300 sjåfører fra 3. august 2019, forteller Jon Olav Sætertrø, regiondirektør Trøndelag i Nettbuss.

I Munkegaten gjør Andreas Håland (24) seg klar til kveldsskiftet. Dagens første tur går med rute 6 til Væretrøa. I den første skikkelige soldagen på lang tid er det ikke akkurat trengsel på bussen.

Sjåfør Andreas Håland. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Håland har vært sjåfør i Nettbuss siden september 2015. – Jeg trives med å kjøre buss. Da jeg begynte i jobben så jeg for meg at arbeidsdagene kom til å bli preget av forsinkelser og stress, men det har gått langt bedre enn jeg fryktet på forhånd, sier 24-åringen, og svinger ut i Olav Tryggvassons gate.

Sjåførbransjen i Norge har i lang tid slitt med dårlig rekruttering. Samtidig er behovet for nye ansatte stort.

Mange av dagens sjåfører går av med pensjon de nærmeste årene samtidig som rutetilbudet utvides.

En undersøkelse Urbanet Analyse har gjort på oppdrag fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), viser at det trengs 1000 nye bussjåfører årlig fram mot 2030 dersom de vedtatte politiske målene om at all trafikkvekst i framtiden skal skje kollektivt sammen med sykling og gange skal nås.

Tilbake på rute 6 er Håland på vei over Bakke bru østover med den 12 meter lange bussen. Den unge Nettbussjåføren tilhører unntakene i sjåførbransjen. Han er ung og han er nyutdannet som sjåfør.

- Jeg tok et intensivkurs i sjåføropplæring på to uker i Stjørdal i 2015 og deretter 140 timers obligatorisk kurs i yrkessjåførutdanning over fem uker, forteller 24-åringen.

Gjennomsnittsalderen for norske bussjåfører er 52 år. Bare fem prosent er under 32 år.

Debatt: Det bekymrer oss at superbuss-alternativet vi sjåfører vurderte som det dårligste kan bli valgt

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Midt-Norge har landets eldste bussjåfører

Midt-Norge har landets eldste bussjåfører. Hver fjerde sjåfør er over 62 år og annenhver er mellom 48 og 61 år.

Bare to av ti sjåfører er nyutdannede. Tre av fire selskaper rekrutterer erfarne bussjåfører fra andre selskaper og fra andre bransjer.

Bransjen sliter med også med gjennomtrekk. Undersøkelsen fra Urbanet Analyse viser at imlag 12 prosent slutter i løpet av ett år.

Konklusjonen i undersøkelsen er at etterspørselen etter bussjåfører i lang tid framover kommer til å være større enn tilbudet.

- Situasjonen er krevende for vi vet av erfaring at det ikke er enkelt å rekruttere sjåfører, sier Jon Olav Sætertrø, regiondirektør i Nettbuss. Foto: Håvard Haugseth Jensen

- Hvordan skal Nettbuss sikre tilstrekkelig med sjåfører fra august 2019?

- Vi må begynne planleggingen av rekruttering av sjåfører allerede nå. Situasjonen er krevende for vi vet av erfaring at det ikke er enkelt å rekruttere sjåfører. Utfordringen er tilgang på nok arbeidskraft. Arbeidsmarkedet er fortsatt stramt, sier Sætertrø.

Behovet for flere helgevikarer gjør at Nettbuss kan bli tvunget til å velge utradisjonelle løsninger for å få fylt opp alle vaktene i helgene.

- En aktuell løsning er å hyre inn sjåfører som til daglig har andre jobber enn å kjøre buss, men som kan tenke seg å ta ekstravakter som sjåfør, sier Nettbussdirektøren.

Fra august 2019 reduseres antall operatører i Stor-Trondheim fra tre til to. Nettbuss og Tide Buss har plikt til å tilby sjåførene i Trønderbilene jobb.

- Vi vil diskutere rekrutteringsstrategier med Nettbuss og AtB over sommeren. Dette blir spennende arbeidsplasser i en av Norges ledende kollektivsatsinger. Detaljene rundt virksomhetsoverdragelsen vil vi avklare i løpet av høsten, sier Harkestad.

- Gjennomtrekken i sjåføryrket har alltid vært stor. Noen velger sjåføryrket for å bli der, mens andre er sjåfør bare i en kort periode. Sjåfører som har vært lenge i yrket, de over 45 år, er de mest stabile. Det er de som blir værende, mens de yngste slutter fortere. Det er vanlig å bytte selskap underveis.

De fleste som slutter i Nettbuss er de som går av for aldersgrensen og blir pensjonister. Vi har nok en liten "eldrebølge" for tiden, sier tillitsvalgte Trond Bolkan og Tonny Skålvik i Nettbuss.

- De fleste som slutter i Nettbuss er de som går av for aldersgrensen og blir pensjonister. Vi har nok en liten "eldrebølge" for tiden, sier tillitsvalgte Trond Bolkan (t.v) og Tonny Skålvik i Nettbuss. Foto: Håvard Haugseth Jensen

De mener det er viktig at selskapet legger til rette for at det er attraktivt å fortsette i yrket. - Vi har tidligere i år hatt en politisk markering for å markere hvor viktig det er at de ansatte får sosialt samvær med andre sjåfører i matpausen. Pausene brukes også til å utveksle erfaringer og kunnskap, sier Bolkan og Skålvik.

- Vi har nok en liten "eldrebølge" for tiden, sier tillitsvalgte Trond Bolkan (t.v) og Tonny Skålvik i Nettbuss. Foto: Håvard Haugseth Jensen