Da Hege Melting kom tilbake fra ferie merket hun umiddelbart endringer i trafikksituasjonen i Nonnegata på Møllenberg. Hun bor i en bygård i gata som tidligere var relativt rolig trafikkmessig.
- Det er enkelt sagt blitt mye mer trafikk, spesielt ned Nonnegata. Og det er fortsatt ferietid. Jeg er bekymret for situasjonen som møter barna når skolene starter, sier Melting.
Sykkelvei midt i veibanen i Innherredsveien
Benytter også sidegater
Hun mener forbudet mot gjennomkjøring i Innherredsveien er årsaken til trafikkveksten på Møllenberg. Mange bilister velger nå å svinge av ved Rosendal, kjøre opp Stadsingeniør Dahls gate og ned Nonnegata for å komme seg til Solsiden og til sentrum. Onsdag ettermiddag tok hun et bilde av situasjonen i rushtida.
- Det var stillestående kø i Nonnegata og jeg så mange frustrerte bilister. En del velger også å benytte sidegatene for å komme seg inn i Nonnegata via Kirkegata. Da har køen i Nonnegata vikeplikt for dem. Da blir det enda mer kø. Det sier seg selv at veiene her ikke er dimensjonert for dette, mener Melting.
Lurer du på hvor stor boten kan bli dersom du kjører gjennom Innherredsveien nå?
Uholdbar situasjon
Gjennomkjøringsforbudet i Innherredsveien ble innført i slutten av juni. Dette er et forsøksprosjekt som er vedtatt politisk både i kommunen og fylkeskommunen. Miljøgateprosjektet i Innherredsveien skal vare i seks måneder.
- Jeg forsto det slik at hensikten var å få flere til å velge Strindheimtunnelen på vei ut og inn av byen. Jeg synes det er rart om de ikke har tenkt på at trafikken også vil tvinge seg fram i boligområdene på grunn av denne omleggingen. Situasjonen her er uholdbar, sier Hege Melting.
Nå stenges denne veien for biltrafikk i seks måneder
Ikke overrasket
Ifølge prosjektleder for miljøgata i Innherredsveien, Randi Trøan i Statens vegvesen, kommer ikke økningen av trafikken i Nonnegata og Møllenberg som en overraskelse.
- Nei, dette er ikke overraskende. Det er alltid slik ved større omlegginger at trafikantene finner seg alternative ruter som passer dem best. Før vi stengte Innherredsveien gjorde vi trafikktellinger også i Stadsingeniørs Dahls gate og i Nonnegata. I september, når trafikken etter ferien normalisert seg, vil vi foreta nye tellinger som vi vil evaluere, forklarer Trøan.
Ny trafikktelling i september
Hun presiserer at gjennomkjøringsforbudet i Innherredsveien er en politisk bestilling som Statens vegvesen har gjennomført. Det er foreløpig ingen konkrete planer om å gjøre noe med den økte trafikken i Nonnegata.
- Vi skal selvfølgelig observere situasjonen, også i Nonnegata, før trafikktellingen i september. Men her kan det være store variasjoner fra dag til dag og uke til uke. Blir det for mye kø et sted finner gjerne bilistene andre veier. Vi ønsker at situasjonen stabiliserer seg før vi teller for å få mest mulig nøyaktige tall, sier prosjektlederen.
Fullstendig bom
Styreleder i Lademoen vel, Jan Olav Straume, mener beboerne på Møllenberg bommer fullstendig om de mener stengingen av Innherredsveien er skyld i den økte trafikken i Nonnegata.
- Nonnegata har vært under sterkt trafikkpress over flere år, uten at det er gjort noe for å bedre trafikksituasjonen. Det er blitt mange flere boliger i området og mange handler på Rosenborg. Stadig flere bilister benytter også Nonnegata fordi det er blitt vanskeligere å kjøre gjennom Midtbyen de siste årene, mener Straume.
- Henger ikke på greip
Ifølge han er trafikknedgangen i Innherredsveien betydelig etter gjennomkjøringsforbudet. Straume mener trafikken som nå er borte fra miljøgata går i Strindheimtunnelen.
- At mange bruker Stadsingeniørs Dahls gate og Nonnegata på vei ut og inn fra Solsiden og sentrum henger ikke på greip. Det finnes andre snarveier som ville vært langt mer effektive, men de benyttes ikke, sier styrelederen.