Da Hege Melting kom tilbake fra ferie merket hun umiddelbart endringer i trafikksituasjonen i Nonnegata på Møllenberg. Hun bor i en bygård i gata som tidligere var relativt rolig trafikkmessig.

- Det er enkelt sagt blitt mye mer trafikk, spesielt ned Nonnegata. Og det er fortsatt ferietid. Jeg er bekymret for situasjonen som møter barna når skolene starter, sier Melting.

Bebeoer i Nonnegata Hege Melting mener stengingen av Innherredsveien er årsaken til den økte trafikken på Møllenberg. Foto: privat

Benytter også sidegater

Hun mener forbudet mot gjennomkjøring i Innherredsveien er årsaken til trafikkveksten på Møllenberg. Mange bilister velger nå å svinge av ved Rosendal, kjøre opp Stadsingeniør Dahls gate og ned Nonnegata for å komme seg til Solsiden og til sentrum. Onsdag ettermiddag tok hun et bilde av situasjonen i rushtida.

- Det var stillestående kø i Nonnegata og jeg så mange frustrerte bilister. En del velger også å benytte sidegatene for å komme seg inn i Nonnegata via Kirkegata. Da har køen i Nonnegata vikeplikt for dem. Da blir det enda mer kø. Det sier seg selv at veiene her ikke er dimensjonert for dette, mener Melting.

Dette bildet tok Hege Melting i Nonnegata på vei hjem onsdag 2. august klokken 16.10. Foto: privat

Uholdbar situasjon

Gjennomkjøringsforbudet i Innherredsveien ble innført i slutten av juni. Dette er et forsøksprosjekt som er vedtatt politisk både i kommunen og fylkeskommunen. Miljøgateprosjektet i Innherredsveien skal vare i seks måneder.

- Jeg forsto det slik at hensikten var å få flere til å velge Strindheimtunnelen på vei ut og inn av byen. Jeg synes det er rart om de ikke har tenkt på at trafikken også vil tvinge seg fram i boligområdene på grunn av denne omleggingen. Situasjonen her er uholdbar, sier Hege Melting.

Ikke overrasket

Ifølge prosjektleder for miljøgata i Innherredsveien, Randi Trøan i Statens vegvesen, kommer ikke økningen av trafikken i Nonnegata og Møllenberg som en overraskelse.

- Nei, dette er ikke overraskende. Det er alltid slik ved større omlegginger at trafikantene finner seg alternative ruter som passer dem best. Før vi stengte Innherredsveien gjorde vi trafikktellinger også i Stadsingeniørs Dahls gate og i Nonnegata. I september, når trafikken etter ferien normalisert seg, vil vi foreta nye tellinger som vi vil evaluere, forklarer Trøan.

Prosjektleder Randi Trøan i Statens vegvesen er ikke overrasket over at trafikken har økt i boligområdet på Møllenberg. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Ny trafikktelling i september

Hun presiserer at gjennomkjøringsforbudet i Innherredsveien er en politisk bestilling som Statens vegvesen har gjennomført. Det er foreløpig ingen konkrete planer om å gjøre noe med den økte trafikken i Nonnegata.

- Vi skal selvfølgelig observere situasjonen, også i Nonnegata, før trafikktellingen i september. Men her kan det være store variasjoner fra dag til dag og uke til uke. Blir det for mye kø et sted finner gjerne bilistene andre veier. Vi ønsker at situasjonen stabiliserer seg før vi teller for å få mest mulig nøyaktige tall, sier prosjektlederen.

Fullstendig bom

Styreleder i Lademoen vel, Jan Olav Straume, mener beboerne på Møllenberg bommer fullstendig om de mener stengingen av Innherredsveien er skyld i den økte trafikken i Nonnegata.

- Nonnegata har vært under sterkt trafikkpress over flere år, uten at det er gjort noe for å bedre trafikksituasjonen. Det er blitt mange flere boliger i området og mange handler på Rosenborg. Stadig flere bilister benytter også Nonnegata fordi det er blitt vanskeligere å kjøre gjennom Midtbyen de siste årene, mener Straume.

Styreleder i Lademoen vel, Jan Olav Straume, mener bilene som er borte fra Innherredsveien nå benytter Strindheimtunnelen. Foto: Morten Antonsen

- Henger ikke på greip

Ifølge han er trafikknedgangen i Innherredsveien betydelig etter gjennomkjøringsforbudet. Straume mener trafikken som nå er borte fra miljøgata går i Strindheimtunnelen.

- At mange bruker Stadsingeniørs Dahls gate og Nonnegata på vei ut og inn fra Solsiden og sentrum henger ikke på greip. Det finnes andre snarveier som ville vært langt mer effektive, men de benyttes ikke, sier styrelederen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter