Antallet ferdigbygde stasjoner og omstignings- /knutepunkter på metrobusslinjene, ryggraden i det nye rutesystemet fra august 2019, blir langt færre i år enn opprinnelig forutsatt. Bare 17 av 41 planlagte stasjoner vil stå ferdig, og ingen omstignings- eller knutepunkter.

Forsinkelsene betyr at det må bygges totalt 130 stasjoner inklusive 14 omstignings- og knutepunkter neste år og i 2019. I praksis betyr det at én stasjon eller knute/omstigningspunkt må stå ferdig annenhver dag i de 12 månedene med byggetid som gjenstår.

- Byggingen kom for sent i gang

- Vi er bekymret for framdriften. Planleggingen og byggingen kom for sent i gang og har kommet kortere enn den burde ha vært to år før bussene begynner å gå. Selv om det ikke er AtBs oppgave å sørge for at stasjoner og knute– og omstigningspunkter er på plass, er det ingen tvil om hvem som vil bli stilt til ansvar hvis ikke ting fungerer i 2019.

- Det er vi som vil få reaksjonene i fanget. Det er AtB som kommer til å få de sinte telefonene og skyllebøttene, sier direktør Janne Sollie i AtB.

- Sett utenfra virker det urealistisk at infrastrukturen vil stå klar i tide når det må bygges ferdig en stasjon eller knute/omstigningspunkt annenhver dag i 2018 og 2019?

- Nødvendig med taktskifte

- Det er ingen tvil om at det er nødvendig med et taktskifte i byggingen. Det vil også være mulig fordi det vil bli lagt på flere ressurser på planleggingssiden. Vi tror derfor at framdriften kan forbedres. Nøyaktig hvor mye av strukturen som vil være i august 2019, vet vi ikke nå. Vi skal sammen med Metrobussprosjektet skaffe oss en slik oversikt i løpet av høsten.

Hvis ikke alt er ferdig om to år, skal vi uansett finne løsninger. Vi skal få det til.

- Viktig å henge bjellen på katten

- Hva er årsaken til at prosjektet har kommet kortere enn forutsatt?

- Det er ikke AtBs ansvar å skulle fronte forklaringene på forsinkelsene i prosjektet. Vi har gjentatte ganger bedt om, og fått, status på framdriften for å se om vi er i rute. Selv om vi selvfølgelig støtter vedtaket, er det heller ikke AtB som har vedtatt at Trondheim skal ha metrobuss og ny rutestruktur. Det er viktig å henge bjellen på katten, og være tydelig på hvem som har ansvaret, påpeker AtB-direktøren.

Sollie sier at det var Miljøpakken som tok initiativet til den nye rutestrukturen, og deretter fikk AtB i oppgave å utrede prosjektet.

LES SAKEN: Skal bygge superbuss-stasjoner og knutepunkt for 227 millioner i 2017

- Strukket oss lenger enn vi skulle

Hun mener at det i debatten om ansvaret for forsinkelsene, blir feil å peke på AtB.

– Vi har hele tiden strukket oss lenger enn vi skulle i planleggingsarbeidet, og vi har så langt innfridd frister og krav med hensyn til utredninger og bussanbud. Vi har vært og vil fortsette å være fleksible og er innstilt på å løse ulike utfordringer på best mulig måte. Det har også ført til at vi er mer inne i metrobussprosjektet enn forutsatt. Det var aldri meningen at vi skulle trekkes så mye inn i planleggingen av infrastrukturen. I utgangspunktet var arbeidsdelingen tydelig på hvem som har ansvaret for hva.

- I løpet av høsten blir det nødvendig å stikke fingeren i jorda og finne ut nøyaktig hvor vi står med tanke på bygging og ferdigstilling, sier Sollie.

LES SAKEN: Taxi får fortsatt kjøre i kollektivfelt, elbil og sykkel skal utredes

Grønt lys for bygging i april

Bystyret og fylkestinget ga 26. april klarsignal for bygging av 41 stasjoner, fem omstigningspunkter og ett knutepunkt i 2017. I tillegg kom «strekningsutbedringer».

Av dette blir bare 17 metrobusstasjoner ferdig i år. Alle de øvrige byggeprosjektene blir utsatt til 2018.

Det heter i dokumentet med den vedtatte listen i fylkestinget og bystyret at disse punktene «har kommet så langt i forprosjekteringen at de er klare til byggeplanlegging og bygging i løpet av kort tid».

Fra styret i superprosjektet godkjenner en byggebestilling, tar det vanligvis fem måneder med detaljplanlegging før byggestart.

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

«Vi har kommet på hælene»

I slutten av mai uttalte prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen til Adresseavisen at «Vi har kommet på hælene og har mistet et halvt års byggetid fordi det ikke kom noe endelig vedtak om standard og prioriteringer i prosjektet før i slutten av april».

- De store byggeprosjektene er blitt klargjort for forprosjekter, men det har ikke vært mulig å sette i gang bygging før i 2017 fordi vi har vært avhengig av politikernes vedtak. Først 26. april i år ble det gitt grønt lys for bygging av de første stasjonene og omstignings- og knutepunktene. I dette vedtaket ble det lagt nye føringer for høyere kvalitet på omstignings– og knutepunktene enn det var tatt høyde for tidligere, noe utvilsomt publikum vil sette pris på.

For gjennomføringen betyr vedtaket imidlertid at vi må gjennomgå byggeplanene for disse prosjektene på nytt og innarbeide de nye vedtakene i prosjekteringen, sier Heidi Fossland, leder i Miljøpakken.

Nettmøte om superbuss

TEMA: Interessert i metrobuss? Du finner enda flere saker her

21 kritiske tiltak

AtB i samarbeid med Miljøpakken laget i fjor høst en liste over 21 kritiske tiltak som må være gjennomført for at metrobussene skal kunne gå. Listen inneholder en rekke store byggeprosjekter som bussterminal, kollektivfelt, knutepunkter, omstigningspunkter, snuplasser, traséutbedringer og superbusstasjoner.

Mesteparten av tiltakene må være gjennomført innen august 2019, ellers vil det være «kritisk for å kjøre superbuss i tråd med ruteplanen», skrev AtB i sin vurdering.

- Hvilke steder vil bli kritisk for bussavviklingen dersom ikke alle knute – og omstignings-punktene er ferdige i 2019?

- Det er for tidlig å si hvor de største problemene kan oppstå. Det viktigste er at sikkerheten ikke blir redusert for publikum. Vi er særlig opptatt av ferdigstilling av knutepunktene fordi de er nødvendig for å sikre at kollektivnettverket fungerer best mulig. Knutepunktene er også steder hvor det kan være nødvendig å krysse veien for å gå fra en plattform til en annen. Da må sikkerheten for passasjerene være ivaretatt, sier Sollie.

Det skal kjøpes inn 58 busser fra den belgiske produsenten Van Hool til de tre metrobusslinjene i Trondheim. Foto: Van Hool / Nettbuss
- Planleggingen og byggingen av infrastrukturen for metro-bussene kom for sent i gang og har kommet kortere enn den burde, sier AtB-direktør Janne Sollie. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth