De 70 familiene i Jernbanebyen på Heimdal har helt siden planene om metrobusstraseen ble kjent i april 2016, kjempet for at politikerne skal velge en alternativ løsning.

Når metrobussene settes i rute fra 3. august 2019, vil det passere 200 metrobusser på 24 meter i døgnet, fra klokken 05.30 om morgenen til klokken 00.30 om natten.

Rådmannen sier nei til metrobusstrasé i Bjørndalen fordi «strekningen har betydelig mindre kundegrunnlag og vil gi lengre gangavstander til stasjonene». - Det er også vanskeligere å gi bussen prioritet langs strekningen, skriver rådmannen i sin innstilling til formannskapet.

Utbygging i Bjørndalen over 20 mill. dyrere

En analyse konsulentselskapet Norconsult har gjennomført for Trondheim kommune, viser at Bjørndalen-alternativet vil bli mer enn 20 millioner kroner dyrere enn å la metrobussene kjøre i Sivert Thonstads vei.

Kostnadene for en trase i Bjørndalen ligger på 70 millioner kroner, mens en trase i Sivert Thonstads vei vil komme på 47,5 millioner kroner.

En av årsakene til at kostnadene blir høyere i Bjørndalen, er vanskelige grunnforhold. «På grunn av rasfare er det anbefalt å heve vegen for å få plass til kollektivfelt», skriver Metrobussprosjektet i en høringsuttalelse.

Ifølge beregninger må veien heves nesten hele strekningen med opptil 2,5 meter på det meste. Det er også usikkert hvilke konsekvenser heving av terrenget vil ha for håndteringssystemet for overvann i Bjørndalen.

Tredelt utbyggingsløsning

I forslaget til vedtak går rådmannen inn for en tredelt utbyggingsløsning i Sivert Thonstads vei.

1 Ombygging av kryss.

Krysset Bjørndalen – Sivert Thonstads vei må bygges om for å unngå forsinkelser for metrobussen ved kødannelse, spesielt i rushtiden om morgenen og ettermiddagen. Ombyggingen innebærer etablering av et filterfelt (et separat svingefelt utenom øvrige kjørefelt). Samtidig skal det bygges et midtstilt kollektivfelt på 135 meter fra jernbaneundergangen og frem til krysset. Kollektivfeltet medfører at krysset i Bjørndalen må utvides noe.

Ombyggingen antas å ha «moderat til stor effekt på bussens forsinkelse på strekningen når det er kø fra jernbanebrua og fremover», heter det i innstillingen.

Kostnadene for ombyggingen av krysset, som berører et mindre område på en eiendom, er beregnet til 9,5 millioner kroner. Rådmannen skriver at «det vil være mulig å få bygd ferdig til august 2019, forutsatt frivillig avtale».

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

2 Strakstiltak før 2019 i Sivert Thonstads vei

For å sikre at metrobusslinje 1 skal kunne kjøre langs strekningen fra 3. august 2019 er det behov for følgende midlertidige tiltak:

* Fartsputer og innsnevringer må fjernes.

* Veibredden utvides til 6,0 meter ved å fjerne rabatten mellom veibanen og gang- og sykkelveien. Gang – og sykkelveien etableres som et fortau på cirka 2,5 meter.

* Krysset mellom Sivert Thonstads vei og Industriveien må utbedres.

* Dagens holdeplasser beholdes som midlertidige metrobusstasjoner, med ny asfalt og høy kantstein, men ellers rimeligste standard.

Kostnadene for strakstiltakene er 5,0 millioner kroner.

3 Langsiktig løsning for Sivert Thonstads vei

Rådmannen forslår at det igangsettes regulering av Sivert Thonstads vei med følgende føringer:

* Metrobusstrase på 6,5 meter.

* Sykkelvei med fortau.

* To par metrobusstasjoner, ett par i hver ende av veien.

De permanente løsningene vil koste 15,0 millioner kroner. I tillegg kommer bygging av fire metrobusstasjoner, to i hver ende av veien med en totalkostnad på 18 millioner kroner.

Byggingen vil skje en gang etter 2019, før fase 2 i metrobussprosjektet avsluttes i 2023.

LES OGSÅ: Debatt: Det bekymrer oss at superbuss-alternativet vi sjåfører vurderte som det dårligste kan bli valgt

Smal veibredde for metrobussene

Strakstiltaket, som skal gjennomføres før august 2019, medfører at metrobussene i en overgangsperiode, inntil det foreligger en langsiktig løsning for strekningen, vil få en smalere veibane enn det Statens vegvesen anbefaler på veier hvor busser skal passere hverandre. Veien får en bredde på 6,0 meter, mens kravet er 6,5 meter.

«En bredde på 6 meter vurderes som bredt nok i en midlertidig periode, men vil føre til at bussene må holde lav hastighet når de møtes. Særlig om vinteren kan smal veibredde skape problemer».

- Når veibanen er smalere enn de anbefalte 6,5 meter, vil det være fare for at speilene på bussene vil kunne knuses dersom kjøretøyene berører hverandre ved passering. Om vinteren vil metrobussene være helt avhengig av svart asfalt på strekningen, ellers kan snø og is langs kanten føre til at sjåføren legger seg for nærme midten av veibanen, sier Harald Storrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB.

Storrønning sier at AtB, i samarbeid med operatøren Nettbuss, vil vurdere å legge opp avgangstidene for bussene slik at de mest mulig unngår å møtes i Sivert Thonstads vei. – Selv om det kan bli utfordrende kan en tett kommunikasjon med trafikkleder også gjøre det mulig å regulere trafikken med tanke på møteproblemer på strekningen, sier Storrønning.

200 metrobusser i døgnet vil passere gjennom boligområdet Jernbanebyen på Heimdal. Beboerne har protestert mot planene siden de ble kjent. Foto: Richard Sagen
De 24 meter lange metrobussen på linje 1 fra Kattem til Ranheim, skal gå via boliggaten Sivert Thonstads vei på Heimdal. Foto: Illustrasjon: Van Hool/Nettbuss
Traseen for metrobuss i Sivert Thonstads vei blir 6,0 meter bred og skal senere utvides til 6,5 meter. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Foto: Leikny Havik Skjærseth
Metrobussen får midlertidige stasjoner i Sivert Thonstads vei fra 2019, en i hver ende av den 750 meter langs strekningen. Foto: Leikny Havik Skjærseth