For litt siden var jeg hos fastlegen for å få henvisning til behandling i spesialhelsetjenesten. Det fikk jeg, og jeg har siden ventet på å bli innkalt til sykehuset. Nå fikk jeg imidlertid beskjed om at henvisningen er avvist. På hvilket grunnlag kan sykehuset avvise en henvisning fra fastlegen? Og hva skal jeg gjøre for å få den vurdert på nytt?

Trine Sumstad Wigtil ved ved pasientombudet svarer: Det er forståelig at du er oppgitt over at sykehuset avviste henvisningen. Nå skal du få vite hva du kan gjøre for å få henvisningen vurdert på nytt, men først får du informasjon om hvordan sykehuset går frem når de har mottatt en henvisning.

Det er fastlegens oppgave å henvise deg til sykehuset – og sykehusets jobb å vurdere om du har rett til helsehjelp i spesialhelsetjenesten. En lege på sykehuset bruker de opplysningene han fått i henvisningen fra fastlegen, og gjør en medisinsk vurdering av om du har rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Legen har i de fleste tilfeller nasjonale retningslinjer å støtte seg på i arbeidet. For mange tilstander er det i tillegg utviklet prioriteringsveiledere. Disse gir detaljert veiledning om hva som kan være aktuell helsehjelp, og en frist for hvor lenge det er forsvarlig å vente med behandling. Anbefalingene i de nasjonale faglige retningslinjene er ikke rettslig bindende, men de er normerende og retningsgivende. Det betyr at legen alltid må gjøre individuelle tilpasninger i arbeidet med å vurdere henvisninger.

Helsedirektoratet sine nettsider finner du de aktuelle retningslinjene og prioriteringsveilederne. Disse anbefaler jeg at du leser. Hvis du fortsatt er uenig i vurderingen sykehuset har gjort, kan du selv ta  grep. Her har du tre alternativer.

1. Be fastlegen se på saken på nytt

Det enkleste du kan gjøre, er å be fastlegen din se på om det er noe som mangler i henvisningen. Kunne noen av disse opplysningene ha endret vurderingen fra sykehuset? Hvis fastlegen kommer frem til at noe mangler, må han kontakte sykehuset og sørge for at de gjør en ny vurdering. Kommer fastlegen frem til det motsatte, kan du be om en ny vurdering fra en annen fastlege. Denne fastlegen kan da sende en ny henvisning med nye opplysninger.

2. Be om en ny vurdering i spesialisthelsetjenesten

Du har rett til én ny vurdering av lege i spesialisthelsetjenesten for hver problemstilling du har. Det er dette som ofte omtales som en «second opinion». Fastlegen din må da sende henvisningen til et annet sykehus for vurdering.

3. Send en skriftlig klage

Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2 gir deg rett til å klage på at du ikke har fått tjenester du mener du har krav på, eller hvis du mener pasientrettighetene dine ikke er oppfylt. Det er Fylkesmannen som er klageinstans, men sykehuset som avviste henvisningen skal vurdere klagen først. Derfor skal klagen sendes dit. Hvis sykehuset opprettholder avvisningen, vil de sende klagen videre til Fylkesmannen for endelig avgjørelse.

Husk at du må klage innen fire uker etter at du burde fått tilstrekkelig kunnskap til å fremme klagen. Det er viktig at du klager skriftlig, og at du gir alle opplysninger som kan være av betydning for vurderingen til den som skal behandle klagen.

Trenger du hjelp til å formulere en klage? Ta kontakt med Pasient- og brukerombudet.

Hilsen Trine Sumstad Wigtil, rådgiver og sykepleier i Pasient- og brukerombudet i Sør-Trøndelag.

Har du lyst til å lese hva andre har spurt om? Da finner du det her.

Spørsmål kan sendes til: st@pasientogbrukerombudet.no