Arbeiderpartiet (Ap)

Effekter: Rose

Sosialdemokratene klamrer seg fortsatt fast til de samme gamle rosene. Det er ikke mye innovasjon eller kreativitet ute og går hos Arbeiderpartiet, men det er kanskje ikke nødvendig med nyskaping i Norges største parti. Stemmer du på Arbeiderpartiet vet du hva du får – den samme gamle velferdsstaten.

Arbeiderpartiet: Hva skal man egentlig bruke rosen til?

En av fordelen med rosen som valgkampeffekt er at den er vanskelig å gjemme bort. Du blir med andre ord en vandrende reklame der du begir deg gjennom sentrum med den røde blomsten godt plantet i hånden. Ulempen er at roser har en lei tendens til å dø, noe som betyr at man etter noen dager kun har en brun blomst til minne om partiet.

Høyre (H)

Effekter: Ballong

Gjengen i Høyre stiller med årets døveste valgkampeffekter. Ballonger og solbærtoddy. Tidligere tiders boller framprovoserer kanskje unødvendig mange vitser om tørr politikk og luftige løfter.

Høyre: Årets valgkampeffekter er like konservative som partiet

Solbærtoddyen skal vel lokke til seg smårollinger, men venstrevridde foreldrene trenger ikke å være redde for at ungene kommer til å renne ned høyrebodene. Likevel, at partiet velger å stille med så lite effekter kan vitne om at de er nøysomme, også i den økonomiske politikken. Her kastes det ikke bort penger på tull.

Venstre (V)

Effekter: buttons, vingummi, ballong, pen, «biefrø».

Venstre deler ut frø som kan plantes for å sikre bedre vilkår for landets bier. Bærekraftig kaller de det. Da kan man jo spørre seg om hvor bærekraftig det er å pakke inn hver eneste Venstre-button i plast.

Venstre: Alle landets bier oppfordres til å stemme Venstre.

Dessuten leverer Venstre-gjengen et helt usmakelig stykke vingummi. Det blir en kamp på liv og død når dette lite appetittvekkende gelégodteri setter seg fast i ganen. Heldigvis for Venstre holder deres grønne seigmenn vesentlig høyere kvalitet, og partiet kan også skilte med årets beste partipenn. En enkelt utformet sak, laget i delikat grønn plast, uten unødvendig dilldall. Brukervennlig og nyttig, også for dem som ikke har planer om å stemme på Venstre.

Fremskrittspartiet (Frp)

Effekter: lommelyktrefleks, ballong, serviett, flaskevann, godteri, penner, nøkkelbånd.

Fremskrittspartiet har ikke tråkket på bremsen i årets valgkampmerch. Her pøser de på med effekter som symboliserer det beste forbrukersamfunnet har å by på. En kombinert refleks og lommelykt kan sikkert være til hjelp etter en fuktig natt på et døgnåpent skjenkested.

Fremskrittspartiet: Her har de årets beste godteri.

Flaskevannet som prydes av Sivert Bjørnstads glade oppsyn smaker friskt, men for miljøaktivister har nok vannet en bitter bismak. Det er nemlig ikke pant på flasken. Nå skal det sies at Frp ikke har noen tydelig miljøprofil. Frp-erne har også nok kreativitet til å bytte ut drops med Mentos. Sammen med KrF har Frp årets beste valgkampeffekter.

Sosialistisk venstreparti (SV)

Effekter: ballong, karameller, drops, buttons, basse

SV kommer med en salig blanding av valgkampeffekter, og det virker ikke som om alle er like gjennomtenkte. Buttonen bærer bare en SV-logo, så her kunne sosialistene ha vært en smule mer kreative.

Sosialistisk venstreparti: Miljøpartiet SV pakker inn hver eneste button i plast.

Attpåtil er hver eneste button pakket inn i plast, noe som ikke er i tråd med partiets miljøprofil. Det blir selvmotsigende med tanke på at partiet på sine nettsider promoterer at de kjemper imot den oljebaserte innpakningen. Partiet skal få pluss for bassen, laget av brukte sykkelslanger.

Senterpartiet (Sp)

Effekter: drops, ballong, kondom, serviett, refleks, refleksbånd, penn.

Partiet leverer årets mest usmakelige drops. De knallgrønne sukkertøyene har en syntetisk smak som det er vanskelig å definere. Senterungdommens kondom er praktisk, men kan ved flittig bruk føre til at vi får færre senterpartivelgere i framtiden.

Senterpartiet: Usmakelige drop og ubrukelig smørkniv.

Distriktspartiet kommer også med en egen smørkniv – en tykk og uformelig sak i hardplast. Det skal sies at den kun deles ut til spesielt utvalgte, så den gjengse velger slipper heldigvis unna denne dårlige valgkampeffekten. Ellers skal Senterpartiet ha pluss for refleksbåndet, som takket være en relativt lite dominerende partilogo, også kan benyttes av dem som ikke er overbegeistret for partiets politikk.

Kristelig Folkeparti (KrF)

Effekter: Mentos, ballong, vifte, såpebobler.

Kristenfolket er over gjennomsnittlig originale i valgkampeffektene.

Kristelig Folkeparti: Disse effektene vil slå godt an hos framtidige velgere.

Å dele ut såpebobler er genialt. Produktet er nyttig, det varer lenge og det kan attpåtil brukes om igjen. År etter år vil foreldrene bli minnet på at det finnes et parti som heter KrF. De andre valgkampeffektene støtter også opp under KrFs posisjon som partiet for familien.

KrF-ballongen som er festet i en gul pinne, ser ut som om den når som helst kan fly opp i himmelen for egen maskin. Skuffelsen blir desto større når de mest godtroende barna finner ut at den ikke er fylt med gass, men med vanlig luft.

At partiet en gang i tida valgte å bruke en såpass dominerende logofarge som gult var en genistrek. Sammen med Frp leverer KrF årets beste valgkampeffekter.

Rødt (R)

Effekter: Buttons, klistremerker, drops, ballong

Partiet som har som sitt hovedmål å bekjempe forskjellene i Norge leverer årets garanter mest særegen buttons. De preges av tekster som ««Røøpes»», «Feel the bjørn og ««Bjørnie»», og har allerede blitt omtalt i det amerikanske kunstmagasinet Vice. Det er tydelig at tekstene spiller på amerikansk valgkamp.

Rødt: Vil kapre velgere med hipsterbuttons og gammelmannsdrops

Hos Rødt er det ikke Bernie, men «Bjørnie» som er frelseren som skal snu opp ned på norsk politikk. Men igjen dukker de evinnelige dropsene opp. Om dropsene skal være et frieri til Rødt-velgernes barn, må de tenke seg om en gang til. Drops er ikke barnas godteri. Hva med gelékrokodiler eller bruspulverdraperte slikkerier?

Miljøpartiet de grønne (MDG)

Effekter: Tatovering

Hos MDG leverer de ikke ut annet enn en tatovering, noe som må sies å være i tråd med partiets verdier. Det betyr lite unødvendig søppel den dagen partieffektene går i søppelbøtta. Likevel, noe papir blir det igjen etter miljøpartiets velgerfrieri.

Miljøpartiet de grønne: Det blir ikke mye søppel av årets MDG-effekter.

De grønne kommer som alle andre med fargerike brosjyrer som ender sine liv, feilsortert som restavfall i en eller annen søppeldunk langsmed Nordre gate.