Vegforum Trøndelag, et samarbeidsforum for Trøndersk næringsliv, har laget lister over de trønderske veiene de mener det haster mest med å få utbedret.
- Vi lager disse listene fordi vi tror det er viktig at vi har felles prioriteringer når det gjelder vei i regionen vår. Da blir det lettere for politikere å velge hvilke veier det bør prioriteres penger til, sier Roar Melum som er leder i Vegform Trøndelag.
Vegforum Trøndelag består av ulike medlemsorgansiasjoner, blant dem NHO, LO, NAF og Norges lastebileierforbund, i tillegg til ulike næringsforeninger og næringforum i kommuner i Nord- og Sør-Trøndelag.
Lokal uenighet kan utsette E6 til 2035
To prioriteringslister
Vegforum Trøndelag utarbeider to lister, en over fylkesveier og en over riksveier i regionen. Listene gjennomgås og bearbeides årlig.
- Det er næringslivets behov som ligger til grunn for prioriteringene. Noen av strekningene på listene er inne i Nasjonal transportplan, andre er det ikke. Vi jobber hele tiden for å få prioritert inn strekningene i NTP og i fylkesveiplaner, sier Melum.
Disse trønderske veiprosjektene kan ryke
Prioriterte riksveier
Her er lista over Vegforum Trøndelags prioriterte riksveier:
1. E6 Trøndelag - Nye Veier AS sin portefølje i Trøndelag
(Ulsberg – Melhus og Ranheim – Åsen), inkl. Soknedal
2. Miljøpakken Trondheim (Nydalsbrua med tilhørende
vegsystem og RV 706 Sluppen – Stavne)
3. E6 Åsen – Steinkjer
4. E39 Orkanger – Møre og Romsdal grense
5. Rv 3 Korsang – Gullikstad
6. E14 Stjørdal – Riksgrensen
7. E6 Grong – Nordland grense
- Når det gjelder riksveier har vi fått inn mange av våre ønsker igjennom Nye Veier. Vi er kjempefornøyd med at det nå legges opp til langt bedre standard, og langt mer firefelts vei enn man hadde trodd, sier Melum.
- Vi er ikke så fornøyd når det gjelder den nye brua på Sluppen. Fremdriften har ikke vært slik vi har ønsket, og dette har tatt for lang tid.
Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim
Vil ikke love ny bru på Sluppen før etter 2024
Prioriterte fylkesveier
Her er lista over Vegforum Trøndelags prioriterte riksveier:
1. Fv. 17 Steinkjer - Namsos
2. Fv 704 Sandmoen – Tulluan
3. Gartland-Vikna, Fv. 775, 17 og 770
4. Fv. 30 Støren – Ålen
5. Fv. 710 Orkanger – Agdenes
6. Surnadal – Orkanger – Berkåk, Fv. 65 og 700
7. Fv. 705 Hell - Selbu - Røros
8. Fv.72 Verdal – Riksgrensen
9. Fv. 715 Ila-Flakk
- Når det gjelder fylkesveier har vi også fått inn noen av våre ønsker i fylkesveiplaner. For eksempel jobbes det nå med strekningen mellom Sandmoen og Tulluan på fylkesvei 704, sier Melum.
- Når det gjelder fylkesvei 17 mellom Steinkjer og Namsos jobbes det også, men her skulle vi gjerne sett raskere fremdrift. Det er bare den sørligste delen som er i boks når det gjelder planlegging. For oss er ikke det godt nok, vi ønsker en helhetlig utbygging mellom Steinkjer og Namsos. Det er stor verdiskaping i Namdalen og dette er en vei med mye transport. Samtidig skjer det mange ulykker i regionen, og det er viktig å få opp veien på en riktig standard.
Her vil Nye Veier ha helt ny E6-tunnel i Hommelvik
Bør være klart om 15 år
Vegforum Trøndelag mener det haster med å få gjennomført utbedringene på ønskelista.
- Vi har ikke tid til å vente. Det skjer et skifte i verdiskaping bort fra olje og over til havbruk. Dette krever at myndighetene bygger infrastruktur til å ta i mot veksten man vet vil komme på veitransport, sier Melum.
- Når vi ser utbyggingstakten som presenteres av Nye Veier, som vil ferdigstille hele porteføljen i løpet av 2027, ser vi at dersom viljen er der, så er muligheten der også. Dette bør vi ha ambisjoner om å få til i løpet av en 15 årsperiode, sier Melum.