I parkeringshuset på Leüthenhaven etableres 28 ladepunkter. Fra før har Trondheim kommune 20 ladepunkter i p-huset, forbeholdt kommunens egne elbiler.

Politikerne har gitt Trondheim Parkering i oppgave å etablere lademuligheter for elbiler rundt omkring i byen. Å lade elbilen på offentlig gategrunn vil inntil videre være gratis, men man må betale for selve parkeringen.

I en sentral forskrift heter det at inntil seks prosent av de offentlige parkeringsplassene skal ha lademulighet, og det skal alltid være et ledig ladepunkt. Hvordan det siste punktet skal overholdes, gjenstår å se.

- Vi er i full gang med planleggingen, og de fysiske arbeidene starter i løpet av høsten, forteller Steinar Myhr drift- og kontrollsjef i Trondheim Parkering.

Her ser du hvor de ulike ladestasjonene er planlagt. (Saken fortsetter under kartet)

Fortum bistår

Trondheim Parkering har inngått en rammeavtale med Fortum Charge an Drive. Gjennom avtalen vil de samarbeide om å etablere ladestasjoner på offentlige parkeringsplasser, privatrettslig regulerte plasser, på områder Trondheim Parkering drifter, leier eller har avtale med.

Fortum har ansvar for prosjektering, graving, tilrettelegging av strøm, fundamentering og montering av ladestasjoner. Fortum vil også gi råd om hvilken type ladestasjon som egner seg for de ulike områdene.

- Hvor og antall ladestasjoner som vil bli etablert i de forskjellige områdene, vil også avhenge av strømforsyningen. Hver ladestasjon vil ha doble uttak, sier prosjektleder i Trondheim Parkering, Karen Mjøen Berg.

Ifølge Myhr har også borettslag og sameier tatt kontakt for å undersøke muligheten for at beboerne kan lade elbilene på en trygg og sikker måte. Trondheim Parkering vil i den grad det er mulig bistå i dette arbeidet.

Lader på 90 minutter

Ladestasjonene er utviklet for offentlig parkering, så vel innendørs som utendørs, i kjøpesenter, borettslag, sameier og bedriftsparkering. Ladestasjonene vil ha en effekt fra 3,6kwh  til 22 kwh. Ladetiden vil da være fra én til sju timer avhengig av tilgjengelig strømkapasitet i det enkelte området.

- Dette er såkalte smartladere, der det vil ta mellom én og én og en halv time å lade elbilen, avhengig av biltype. Men dette kommer igjen på strømkapasiteten i området, sier Mjøen Berg. Skulle bystyret bestemme seg for å kreve betaling på ladestasjonene, vil betalingen skje med en app.

I parkeringshus derimot, vil det bli krevd betaling, i tillegg til ordinær p-avgift.

Ladestasjonene er åpne også for ladbare hybrider, ikke bare rene elbiler. I forskriften står det «ladbar motorvogn».

Det hadde leder i Trøndelag eilbilforening, Ståle Langolf, helst sett ikke skulle vært tillat.

Ladbare hybrider

- Vi hadde foretrukket at ladestasjonene var forbeholdt rene elbiler. For det er nettopp de ladbare hybridene som først går tom for strøm, i og med at de har mye kortere rekkevidde, sier Langolf.

Han frykter det kan bli kø ved ladestasjonene når også de ladbare hybridene skal få slippe til. For øvrig er Langolf glad for at Trondheim endelig begynner å legge ordentlig til rette for lading av den stadig økende andelen elbiler. Elbilforeningen ble tidlig tatt med på råd i forbindelse med prosjektet.

- Vi synes imidlertid det har gått tregt. Nye ladestasjoner tvinger seg frem. Derfor er det positivt at borettslag og sameier kan søke kommunen om 5000 kroner i oppstartsmidler, sier Langolf.

I første omgang er det snakk om i alt 90 ladepunkt på Møllenberg, Bakklandet, Solsiden, Midtbyen, Leüthenhaven og St. Olavs hospital.

Møllenberg

Kirkegata, Nedre Møllenbergs gate, Nonnegata, Båhusgata, Gamle Kongevei, Gyldenløves gate.

Bakklandet

P-plass nederst i Lillegårdsbakken.

Midtbyen

Fjordgata, nederst i Nordre gate, Munkegata, Søndre gate, Leüthenhaven.

Solsiden

Beddingen eller Dyre Halses gate.

St. Olavs hospital

Nasjonal plan

Norsk elbilforening har regnet ut at det må bygges minimum 1000 nye hurtigladere i året i Norge om vi skal være i rute med klimamålene innen 2020. Det må da rulle minst 400 000 utslippsfrie biler på norske skilter. Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, har uttalt at utbyggingen av ladestasjoner må holde tritt med salget av elbiler.

Stortinget har bestemt at Norge skal få en nasjonal plan for hurtiglading av elbil og alternative drivstoff, allerede til neste år. Planen skal omfatte områder der det i dag ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ladeinfrastruktur for elbiler.