Jeg er en godt voksen kvinne som i lang tid har hatt problemer med en hofte. Etter en periode med sterke smerter, gikk jeg til fastlegen. Jeg opplevde at hun ikke tok meg på alvor, da hun ikke ønsket å henvise meg til en ortoped som kunne vurdere om hoften burde opereres. Tanken på å leve med smertene gjorde meg fortvilet, og jeg bestilte time hos ortoped på et privat sykehus. Der tok de nye bilder av hoften, og fastslo at problemene var så store at den måtte byttes ut. Operasjonen skjedde noen uker senere på samme privatsykehus. Alt gikk veldig bra, og jeg har det mye bedre nå. Men privat behandling er kostbart. Kan jeg få pengene refundert, og hvordan går jeg i så fall frem? Vi har jo fritt behandlingsvalg i Norge, og i tillegg var det jo fastlegen som gjorde en feil da hun ikke henviste meg.

Trine Sumstad Wigtil ved pasientombudet svarer: Det er synd at du ikke føler deg godt nok ivaretatt hos fastlegen, og at du har brukt så mye penger på å få en ny hofte. Som du skriver at vi har fritt behandlingsvalg i Norge. Når det er sagt, er det dessverre ingen ordning for refusjon eller erstatning du kan søke om etter at du har valgt å betale for private helsetjenester. Det du kan gjøre, er å klage på fastlegens vurdering, eller å be om en ny vurdering fra en annen lege. Du skal få mer informasjon om alternativene etter en innføring i ordningen fritt behandlingsvalg.

Slik fungerer fritt behandlingsvalg

Nøkkelen til å velge fritt blant behandlingssteder, er å få henvisning fra fastlege eller annen allmennpraktiserende lege. Du blir da henvist til et sykehus som kan vurdere om du har rett til helsehjelp i spesialhelsetjenesten. Så fort du har fått innvilget rett til helsehjelp, har du fritt behandlingsvalg blant de fleste offentlige sykehus og noen private. Du kan velge ut fra de kriteriene som er viktigst for deg, for eksempel ventetid, kvalitet, reisevei eller nærhet til venner og slekt.

Lær mer om fritt behandlingsvalg

For din del er det dessverre for sent å gjøre noe med dette. Du må rett og slett ha henvisning fra allmennlege for å få behandling i spesialhelsetjenesten. Her er svaret på hva du kan gjøre dersom du opplever det samme igjen.

Mulighet 1: Be om «second opinion» fra en annen lege

Det første du bør gjøre, er å be om at helsesituasjonen din blir vurdert av en annen fastlege med fastlegeavtale. I medisinske kretser kalles «second opinion». Hvis du går for denne løsningen, må du først be om en legetime hos en annen lege. Deretter bør du forberede deg godt. Gjerne lag et skriftlig sammendrag som forklarer hva du har vært gjennom, hva fastlegen din har ment og hvorfor du er uenig med henne. Mange pasienter kvier seg for å ta dette steget. Vi i Pasientombudet vil derfor understreke at dette er en viktig pasientrettighet. I tillegg er det fint å be om en «second opinion», slik at legene kan hjelpe hverandre i utfordrende saker. Hvis denne legen velger å sende henvisning til sykehuset, fortsetter prosessen som om det er fastlegen din som har henvist deg. Hvis legen derimot er enig med fastlegen, har du iallefall fått vurdert situasjonen din grundig.

Mulighet 2: Send inn en klage på fastlegens vurdering

En annen mulighet er å klage på vurderingen fastlegen har gjort. Det er Fylkesmannen som er klageinstans, men klagen skal først innom den som har fattet avgjørelsen. På den måten får fastlegen mulighet til å revurdere beslutningen sin. Hvis klagen ikke tas til følge, skal de sende den til Fylkesmannen for avgjørelse der. Fylkesmannen kan enten avslå klagen, eller gi deg medhold. Får du medhold, vil Fylkesmannen be fastlegen endre vurderingen. Avgjørelsen fra Fylkesmannens er endelig. Dette kan oppleves som byråkratisk, men alternativet med å gå «korteste vei» og velge privat behandling kan som du har erfart bli dyrt.

Har du flere spørsmål? Vi i Pasient- og brukerombudet hjelper deg gjerne! Ta kontakt med oss

Hilsen Trine Sumstad Wigtil, rådgiver og sykepleier i Pasient- og brukerombudet i Sør-Trøndelag.

Har du lyst til å lese hva andre har spurt om? Da finner du det her.

Spørsmål kan sendes til: st@pasientogbrukerombudet.no