Forslagsstillerne mener plassen eller parken mellom Kjøpmannsgata, Radisson Royal Garden Hotel og Bakke bru egner seg godt, alternativt kan Kielland få en vei oppkalt etter seg.

- Olav Kielland var en sentral skikkelse i norsk musikkliv, både som dirigent og komponist. Hans verker spilles nok ikke så mye i dag, men det gjelder generelt norsk musikk, sier Torodd Wigum (47), som har vært husdirigent for Trondheim Symfoniorkester.

Kielland var født i Trondheim i 1901 og døde i Bø i Telemark i 1985. Han var kjent for sin meget direkte stil og tydelige språkbruk som dirigent. Wigum er interessert i norsk og trøndersk musikkhistorie. I og med at Kielland tilbrakte mange år på Østlandet og utenlands, er det ikke mange som vet at han er født og oppvokst i Trondheim.

Ledet Symfoniorkesteret

- Jeg visste ikke hvem Olav Kielland var før Wigum fortalte om ham. Kielland gjorde en formidabel innsats for flere orkestre, både i Norge og utlandet. I årene 1946 – 1948 var han tilbake i Trondheim og reorganiserte Trondheim Symfoniorkester, sier Utne og legger til at Kielland var utvilsomt én av byens mest markante og store kunstnere.

Han har fått med seg bystyrekollega Erling Moe, som har ledet kulturkomiteen. Bystyret kommer torsdag til å sende forslaget til videre behandling til kulturkomiteen.

Olav Kielland var sønn av kunstneren Gabriel Kielland – kanskje mest kjent for rosevinduet i Nidarosdomen. Olav studerte i likhet med sin far til arkitekt ved NTH, fra 1919 til 1921, før han avbrøt studiene og reiste til Musikkonservatoriet i Leipzig. Der studerte han direksjon, komposisjon, piano og fagott.

Debuterte i hjembyen

Kielland debuterte som dirigent og pianist i Trondheim i 1923. Han var repetitør ved Casino-theateret i København i 1924, og kapellmester ved Stora Teatern i Göteborg. Her vakte han oppsikt med sin oppsetning av Carl Nielsens opera Saul og David som hadde ligget uoppført siden premieren i 1902 og som vakte komponistens uforbeholdne anerkjennelse for tempovalg og kunstnerisk oppfattelse. I 1931 ble han ansatt som kapellmester i Filharmonisk Selskap i Oslo, og var fra 1933 selskapets kunstneriske leder – den første norske sjefdirigent i orkestrets historie.

I 1936 overtok Kielland den musikalske ledelsen av Guldbergs Akademiske Kor. Han gjorde en betydelig innsats for å framføre musikk av unge norske komponister. Gradvis fokuserte Kielland mer og mer på komponeringen, og mindre på dirigentgjerningen. Han ville derfor heller gjestedirigere rundt omkring og ta på seg mindre engasjementer.

Likte hardingfela

Som komponist representerer Kielland den nasjonale linje i norsk musikk. Musikken hans er sterkt inspirert av norsk folkemusikk og spesielt av hardingfelas polyfone karakter. I 1943 kjøpte han husmannsplassen «Raudmyr» i Bø i Telemark, der han senere bodde og studerte. Melodiene, rytmene og klangen i hardingfela har gitt uttrykk til mange av hans komposisjoner. Kiellands musikk har en uttrykt polyfon tendens med gjennomtrengende dissonante linjer.

Han har komponert åtte større symfoniske verker, blant annet fiolinkonsert (1942), musikk til Ibsens «Brand» og Concerto Grosso Norvegese (1952). Han har også komponert en rekke sanger med orkester, korsanger, salmer, kammermusikk og klaverstykker.

Olav Kielland: I bystyret torsdag blir det lagt frem forslag om at parken mellom Olavshallen og Radisson Royal Garden Hotel kalles opp etter komponisten og dirigenten Olav Kielland. Foto: jens petter søraa
Initiativtaker: Dirigent Torodd Wigum foreslår å kalle opp et område ved Olavshallen etter komponisten og dirigenten Olav Kielland. Foto: Richard Sagen
Vil foreslå: Venstres Eling Moe. Foto: Morten Antonsen
Vil foreslå: Kjetil Utne fra Høyre. Foto: Morten Antonsen
Hedres: Komponisten og dirigenten Olav Kielland fra Trondheim kan få en plass/park eller vei i hjembyen oppkalt etter seg. Foto: NTB / SCANPIX