Gjennom flere artikler har Adresseavisen fortalt at skolebarn i Sjetnmarka hver dag busses på E6 der fartsgrensen er 80 km/t uten setebelter. Barna busses til og fra midlertidige skolelokaler på Brøset i forbindelse med at det skal bygges ny Sjetne skole.

Foreldre ved skolen, Trygg trafikk og fylkespolitikere har uttalt seg svært kritisk til praksisen, og krevd setebelter. I mai ba samferdselsdirektør i Sør Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, om en vurdering av om skoleskyssen til fra Sjetne til Brøset kan foregå i en annen trasé med lavere hastighet, eller om det er mulig og forsvarlig å ettermontere setebelter i bussene som benyttes.

Vil fortsette som i dag

AtB har nå vurdert disse spørsmålene.

- Vårt råd er at dagens ordning videreføres. Skoleskyssen til og fra Sjetne skole bør fortsette i samme trasé som i dag, og det bør ikke ettermonteres setebelter i bussene, sier avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB, Harald Storrønning.

- Hvorfor har dere kommet til denne konklusjonen?

- Dersom vi skulle montere setebelter ville det bli påbudt å bruke beltene i alle sammenhenger. Disse bussene brukes i vanlig rutetrafikk når de ikke brukes til skoleskyss. Vi ønsker ikke å sette våre kunder i en slik situasjon at de kan få bot for ikke å bruke setebelter når de tar bybuss, sier Storrønning.

- Mindre sjanser for bråbrems

I AtBs vurdering som ble oversendt Sør-Trøndelag fylkeskommune i slutten av juni kommer det frem at prislappen for å ettermontere setebelter kan bli oppimot 12 millioner kroner eks mva.

- Når det gjelder spørsmålet om eventuell traséendring mener vi det vil være like mye usikkerhet knyttet til en alternativ trasé. Med dagens trasé kan vi kjøre i kollektivfelt store deler av veien, noe som gjør at det er mindre sjanser for bråbrems. I en alternativ trasé ville det vært mange andre ting som sjåførene måtte forholde seg til, som for eksempel hyppigere av- og påkjøring fra sideveier.

I AtBs vurdering kommer det dessuten frem at dagens trasé er den raskeste. Dagens trasé har et antatt reelt tidsforbruk på mellom 14 og 15 minutter, mens de tilsvarende tall for de andre alternativene er mellom 20 og 25 minutter.

Døra på gløtt for ny trasé

AtB holder imidlertid døren på gløtt for at skoleskyssen likevel kan foregå i en alternativ trasé. I vurderinga som AtB har sendt Sør-Trøndelag fylkeskommune utpekes traseen Gamle Okstadbakken - Turistvegen - Fossegrenda - Risvollan - Steinan - Moholt - Bratsbergveien - Brøsetvegen som «mest akseptabelt om det besluttes å skulle foreta en endring utfra dagens situasjon mtp trafikksikkerhet og økonomi».

- Dette er den mest akseptable løsninga dersom man velger å ikke høre på vårt råd. Deler av denne strekninga er imidlertid smal og svingete, og kan være utfordrene å kjøre på vinters tid, sier Storrønning.

Ifølge Storrønning skal AtB i møte med fylkeskommunen og Sjetne skole 14. september, og da skal dette spørsmålet behandles videre.

Vil fortsette som før: Avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i Atb, Harald Storrønning. Foto: Oddvin Nyheim

Krever setebelter for andre skolebarn

Samtidig som AtB altså ønsker å fortsette å busse barna fra Sjetnmarka uten setebelter, krever de setebelter for busstransport av andre skolebarn i trondheimsområdet.

Da AtB lyste ut konkurransen om busstransport i trondheimsområdet for perioden 2011 til 2018, var nemlig følgende formulering tatt inn:

«Alle busser som benyttes i skoleskyss skal ha setebelter og ha seteplasser i et slikt antall at ståplass unngås».

- Dette kravet gjelder de linjene som ble definert som rene skolelinjer i 2010, altså linjer som kun var for skoleelever. Kravet gjelder de linjene vi på dette tidspunktet viste at skulle kjøres som rene skoleruter, som for eksempel linjene på Byneset, sier Storrønning.

Skoleskyssen til og fra Sjetne skole er imidlertid ikke omfattet av setebeltekravet.

- Vi hadde en egen anbudskonkurranse for skyssen av barna fra Sjetne skole. I denne anbudskonkurransen var det ikke stilt krav om setebelter, sier Storrønning.

- Dere har krav om setebelter i skoletransport i andre deler av byen. Hvorfor droppet dere å ta inn et slikt krav da dere skulle innhente anbud på skoleskyss til og fra Sjetne skole?

- Det kom en ny forskrift i 2013, og i denne stilles det ikke krav til setebelter i skoleskyss som foregår i bybusser. Skulle vi likevel ha stilt krav om setebelter ville det ha innebåret en mer tidkrevende anbudsprosess.

- Det finnes nå to sett krav til skoleskyss i Trondheim kommune. Noen skolebusser har krav om setebelter, andre ikke. Hva tenker du om det?

- Det er greit, fordi det viktigste at bussreisen i seg selv er trygg og sikker. Bussreisen er trygg både med og uten setebelter, og den kritiske fasen er før og etter ombordstigning og hvordan skolen organiserer dette. Jeg mener denne forskjellen ikke er uheldig, den er en konsekvens av et regimeskifte og en forskriftsendring som kom i 2013, og mange elever bruker ordinært busstilbud til/fra skole, sier Storrønning.

Sjetneforeldrene: - Uakseptabelt

Leder for FAU ved Sjetne skole, Odd Halvard Ulvan, reagerer sterkt på at AtB ønsker å fortsette å kjøre skoleelevene uten setebelter i Okstadbakken.

- Jeg synes dette er uakseptabelt. Man kan jo bare tenke seg hvordan en krasj med en buss full av småunger vil bli. Unger er som unger er, de er uoppmerksomme og mindre i stand til å vurdere trafikkbildet. Dette tilsier setebelter, og det er et ufravikelig krav fra vår side. Man kan enten ettermontere setebelter ellers så kan man sette inn busser som har setebelter fra før. Hvordan de løser dette er ikke så farlig for oss, så lenge det blir setebelter, sier Ulvan.

FAU-lederen er svært kritisk til at AtB dropper setebelter på skoleskyss til og fra Sjetne skole, samtidig som de krever setebelter i skoleskyss andre steder i trondheimsområdet.

- Dette er helt uholdbart. Jeg kan ikke forstå at transporten av våre barn skiller seg fra den andre skoletransporten. Når transporten er den samme bør akkurat de samme kravene gjelde.

.

KRITISK: FAU-leder ved Sjetne skole, Odd Halvard Ulvan. Foto: Privat

- Må leve med dagens løsning frem til 2019

Lederen for trafikksikkerhetsutvalget i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Karin Bjørkhaug (KrF), har tidligere uttalt seg svært kritisk til at skolebarn på Sjetne skole transporteres i 80-sona uten sikkerhetsbelter. I mars karakteriserte hun situasjonen som «ikke holdbar», og lovet å rydde opp.

I dag kommenterer hun AtBs konklusjon, om å fortsette å kjøre skolebarn uten setebelter i Okstadbakken, slik:

- Ettermontering av setebelter koster 12 millioner kroner, og det er en stor kostnad for oss. Det også en utfordring å skulle bruke penger på dette, når andre skolebarn blir fraktet i vanlige rutebusser i Okstadbakken uten setebelter. Jeg er opptatt av at vi skal gjøre dette likt. Når det gjelder det å bytte trasé viser det seg at det kan oppstå vanskelige situasjoner også utenfor dagens trasé, og det tenkte jeg ikke på da jeg uttalte meg om denne saken tidligere.

Hun legger til:

- Jeg skulle ønske at vi kunne fått på plass dette med en gang, men det blir urettferdig om vi skulle løse dette for noen elever men ikke for alle. Fra 2019 får vi på plass en løsning med setebelter for alle, men inntill dette må vi leve med dagens løsning. Vi må imidlertid følge med på at bussene kjører i maks 70 kilometer i timen, og dette vil vi ha en dialog med AtB og politiet om.

- Det finnes krav om setebelter for andre skolebarn i Trondheimsområdet. Hva synes du om at det er to ulike regimer?

- Jeg synes det fremstår merkelig når du fremstiller det slik. Slik kan det ikke være. Heldigvis blir dette i orden fra 2019, sier Bjørkhaug.

- Må leve med dagens løsning til 2019: Lederen for trafikksikkerhetsutvalget i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Karin Bjørkhaug (KrF). Foto: Geir Tønset

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter