Begge prosjektene vil ifølge Myrvold være samfunnsøkonomisk forsvarlig.

Men han advarer mot å legge ned hurtigbåten for å frigjøre midler til brua mellom Flakk og Rørvik og en kombinert vei- og strømkabeltunnel mellom Agdenes og Ørland, under Stjørnfjorden og Trondheimsfjorden.

Han er ikke enig med fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) som ønsker at fylkesrådmannen skal vurdere hvor stor inndekningen blir ved å kutte hurtigbåt til fordel for bru over Trondheimsfjorden og Stjørnfjorden.

- Hurtigbåten har en annen funksjon og fyller helt andre formål. Buss kan på ingen måte erstatte hurtigbåt til Kristiansund og øyrekken. I så måte støtter jeg leder av infrastrukturkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Karin B. Bjørkhaug (KrF), som sier vi ikke må glemme hurtigbåten, fremholder Myrvold.

Sees i sammenheng

Han støtter også uttalelsene til gruppeleder for Høyre i fylkestinget, Henrik G. Kierulf, som ønsker en grundig utredning om prosjektene før han tar stilling i spørsmålet om bru og/ellers undersjøisk tunnel. Prosjektene må sees i sammenheng.

Myrvold viser til at sambandet Brekstad – Valset har en høyere andel tungtransport enn sambandet Flakk – Rørvik. Sistnevnte frakter flere pendlere og fritidsreisende. Ordføreren sier at han støtter byggingen av flytebru mellom Flakk og Rørvik dersom det samtidig kommer ei bru over Stjørnfjorden til Bjugn/Ørland.

- Et enstemmig Fosen regionråd gikk inn for at fylkesvei 710 fra Valset til Orkanger skulle rustes opp, men fikk ikke støtte i fylkestinget. Ei bru over fjorden og en undersjøisk tunnel må sees i sammenheng og begge kan realiseres. Prosjektene kommer ikke i konflikt med hverandre, de har hver sine formål.

Ingen konflikt

Myrvold forteller at foreløpige analyser som kommunene Ørland, Agdenes og Orkdal har fått utført, viser at en undersjøisk vei- og strømkabeltunnel er samfunnsøkonomisk lønnsom. Statnett skal uansett bygge en høyspentforbindelse fra Namsos til Surnadal, som skal krysse fjorden.

Men ifølge Myrvold må man ikke finne på å ta bort sambandet Valset – Brekstad eller hurtigbåten for å finansiere flytebrua. For øvrig er strekningen Trondheim–Brekstad vurdert som intercitystrekning for båt, tilsvarende Trondheim–Steinkjer er for tog. Det kan gi ekstra tilskudd.

Myrvold sier det vil være fullstendig meningsløst å fjerne hurtigbåten. Ørland er en forsvarskommune og vekstkommune. Hurtigbåten har hatt en passasjervekst på ti prosent i året.

Behold hurtigbåten: Ordfører i Ørland, Tom Myrvold (H), advarer mot å legge ned hurtigbåten for å finansiere flytebru over Trondheimsfjorden. Foto: Kristian Helgesen, FOTO: KRISTIAN HELGESEN