I en valgkampvideo som ble publisert på Facebook torsdag, slår Fremskrittspartiets toppkandidat fra Sør-Trøndelag foran Stortingsvalget, Sivert Bjørnstad, virkelig på stortromma når det gjelder veiutbygging i Trøndelag.

I videoen sier han følgende:

«Nå går vi til valg på å bygge Norge videre. Vi skal bygge ny E6 igjennom hele Trøndelag, med firefelts vei og 110 km grense, innen 2028».

- Jeg tok litt hardt i

Nå innrømmer Bjørnstad at det ikke blir firefelts motorvei igjennom hele Trøndelag innen 2028, selv med Frp i regjering.

- Nei, det blir ikke det. Det jeg mente var at Nye Veiers prosjekter i Trøndelag, altså E6 mellom Ulsberg og Melhus og E6 mellom Ranheim og Åsen, skal få fire felt og fartsgrense 110 km/t innen 2028, sier Bjørnstad.

Nye Veiers prosjekter i Trøndelag omfatter bygging av rundt 110 kilometer med ny E6. Dette utgjør imidlertid bare rundt 25 prosent av E6 i Trøndelag. Ifølge Google maps er nemlig E6 igjennom Trøndelagsfylkene på totalt 451 kilometer.

- Jeg tok nok litt hardt i her, det innser jeg. Det var en dårlig formulering. Poenget var at utbyggingen skjer i begge Trøndelagsfylker. Men vårt mål i årene fremover er at det skal legges opp til fire felt og fartsgrense 110 km/t på alle nye motorveier i Norge, sier Bjørnstad.

Vil ikke fjerne video

Motorveivideoen blir imidlertid liggende på Frp-Siverts Facebookgruppe.

- Jeg vil ikke fjerne videoen, fordi jeg mener poenget står seg. Men jeg skal legge inn en tekst som klargjør hva vi mener. Vi har ingenting å skjemmes over når det gjelder vår samferdselssatsning, sier Bjørnstad.

Bjørnstad understreker også at han ønsker firefelts E6 igjennom hele Trøndelag, på sikt.

- Det mener jeg vi må ha et mål om. All motorveibygging i Norge bør dimensjoneres for fire felt og 110 km/t i fartsgrense. Dette er det tryggeste for bilister og andre reisende.

- Når bør vi ha fire felt igjennom hele Trøndelag?

- Det er et langsiktig oppdrag, og det er umulig å si når dette kan bli en realitet. Men det er bakstreversk å bygge med dårligere dimensjonering, sier Bjørnstad.

Lavere standard i Soknedal og til Steinkjer

Det er imidlertid flere trønderske E6-prosjekter som planlegges eller bygges med lavere standard enn hva Bjørnstad ønsker seg.

E6 i Soknedal skal bygges med to- og trefelts vei og E6 mellom Åsen og Steinkjer omtales i Solberg-regjeringens NTP som en tofelts vei med midtdeler og forbikjøringsfelt. Sistnevnte planlegges imidlertid slik at den likevel skal kunne bygges som firefelts motorvei, og hvilken standard veien får er ikke endelig avgjort.

- Vårt mål er å få til fire felt og 110 km/t i Soknedal på sikt. Når det gjelder E6 mellom Åsen og Steinkjer blir min oppgave å få til fire felt og 110 km/t også her. Men jeg kan ikke love at noe av dette skjer før 2028.

- Nye Veier varsler høyere standard på E6 sør for Trondheim enn det som ligger inne i opprinnelige planer. Var det en feilvurdering å ikke ta Soknedalsprosjektet med i Nye Veier-pakken?

- Nei, dette var en grei vurdering. Her handlet det om tid. Det er et ekstremt behov for ny vei her, og da trumfet tidsaspektet behovet for fire felt.

- Hvor heldig er det at E6 Åsen - Steinkjer er omtalt som trefelts vei i Solberg-regjeringens Nasjonal Transportplan?

- Det er mindre heldig. Men NTP er laget i samarbeid med andre partier, og av og til må man gi og ta. Fremskrittspartiet vil jobbe med å endre dette frem mot neste NTP slik at veien kan få fire felt og 110 km/t fartsgrense.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter