Familien Olsø på Kuset ved Jonsvatnet i Trondheim bor 871 meter unna stedet skolebussen står og venter på barna om morgenen.

Far Thomas og mor Eva Olsø er enig i at avstanden mellom hjemmet og bussholdeplassen ikke er lang. Poenget er at fylkesvei 861 mellom Kuset og Øvre Jervan er svært trafikkfarlig. Den er smal, svingete med bakketopper, mangler fortau og belysning.

I sommer ble den fem km lange strekningen med 80-sone asfaltert, og det har ført til økt hastighet.

- Vi tør rett og slett ikke la Anne Lea gå veien på egen hånd. Derfor kjører vi henne til skolebussen, sier Thomas Olsø.

Tidligere i år avslo Fylkesmannen klagen fra familien Olsø på fylkeskommunens avgjørelse om å nekte såkalt sikringskjøring, det vil si kjøring i drosje frem til skolebussen eller helt frem til skolen, slik Isa Emilie får. «Fylkesmannen kan ikke se at veistrekningen mellom bosted og bussholdeplass er å anse som uforsvarlig, herunder å utgjøre en særlig trafikkfare, for Anne Lea».

Yngstejenta er elev i 5. klasse ved Solbakken skole, Anne Lea går i 10. ved Markaplassen skole. Begge har rett til skoleskyss. Bussen står parkert midt i krysset på Kuset, der fylkesvei 861 tar av til Øvre Jervan. 871 meter innover denne veien bor familien Olsø. Sønnen Tom Kristian (17) går på videregående og kjører motorsykkel i sommerhalvåret.

Tidligere avslag

Adresseavisen har tidligere skrevet om familien og skoleskyss, nærmere bestemt i oktober 2014. Den gangen gjorde samferdselsavdelingen i Sør-Trøndelag fylkeskommune vedtak om at bare Isa Emilie som da var sju år, hadde krav på tilknytningsskyss eller sikringsskyss mellom hjem og holdeplassen ved Kuset. Søsteren og broren fikk avslag, på grunn av alder.

På strekningen frem til Kuset har veien en bakketopp, biler kommer kjørende i stor fart i morgenrushet på vei til byen. I bunnen av bakken er det en sving med autovern som hindrer barna i å komme ut av veien når det kommer bil. Veien er smal, med Jonsvatnet på den ene siden og Gjeddevatnet på den andre.

Onkel til Thomas Olsø, Arve Olsø, bor også i området og har engasjert seg i saken. Han mener strekningen er så trafikkfarlig at ingen vil finne på å la barn gå langs veien.

- Da veien ble asfaltert nå i sommer, ble det opplyst fra Statens vegvesen at de kunne lage en ny snuplass for skolebussen rett ved avkjørselen til familien Olsø for 200 000 kroner. Det vil gjøre holdeplassen mer trafikksikker enn der den ligger i dag, sier Arve Olsø.

Han har kontaktet Henrik G. Kierulf, gruppeleder for Høyre i fylkestinget. Sammen med stortingskandidat for Høyre, Guro Angell Gimse, har Kierulf i et halvår jobbet med denne saken. Han trodde før sommeren at det ville bli bygd en ny holdeplass for skolebussen i forbindelse med asfalteringsarbeidene, men nå er asfalteringen avsluttet og maskinene er kjørt vekk.

90 000 kr i drosje

- Drosjekjøringen for Isa Emilie koster 90 000 kroner i året. Drosjen har ikke lov å ta med søsteren. AtB har ifølge Kierulf og Arve Olsø opplyst at det vil koste 20 000 kroner i året å kjøre de 400 meterne ekstra, noe AtB ikke vil, sier Kierulf.

Han legger til at samfunnet ville spart penger, samtidig som søstrene får en tryggere skolevei.

- Familien Olsø og lokalsamfunnet er både provosert og fortvilet over situasjonen, som er umulig å forstå. Jeg reagerer sterkt på at man ikke velger å gjennomføre løsninger som både er økonomisk fornuftige, og ikke minst, trafikksikkerhetsforebyggende. Det er rett og slett ubegripelig, sier fylkestingsrepresentanten.

Kierulf frykter AtB har inngått avtaler med drosjenæringen, som selskapet ikke kommer seg ut av. Men det kan ifølge Kierulf ikke være noe hinder, trafikksikkerhet må gå foran.

AtB viser til avslaget

Thomas Olsø sier det har vært problemer med skoleskyssen siden sønnen Tom Kristian begynte på skolen for 11 år siden. Til å begynne med kom en minibuss fra en privat transportør og hentet sønnen hjemme hos dem. Ordningen fungerte utmerket.

Grethe Opsal, direktør kommunikasjon og drift i AtB svarer følgende i en e-post: AtB administrerer skyssvedtak fra Sør-Trøndelag fylkeskommune. Vi tildeler elev skyss med drosje eller buss i tråd med vedtaket og kan fleksibelt endre mellom buss og drosje. I denne saken har vedkommende fått avslag på søknad, og avslag på klage hos Fylkesmannen, og har ikke rett på tilrettelagt skoleskyss fra hjemmet, uavhengig om det er tilrettelagt for snuplass eller ikke.

Stadig nye avtaler

- Siden AtB overtok skoleskyssen, har det vært inngått stadig nye avtaler. Hvert eneste år har vi måttet kjempe for å få en fornuftig, og ikke minst trafikksikker, skoleskyss.

Arve Olsø opplyser at grunneiere i området er villige til å avstå grunn for å gjøre veien mer trafikksikker. Han forteller at denne strekningen er så farlig at idrettslaget på Jonsvatnet ikke lenger får plukke søppel langs veien.

- Vi gikk på trafikksikkerhetskurs, hadde på oss refleksvester og brukte følgebil. Men nå har Statens vegvesen vurdert dette som så farlig at vi ikke får fortsette. Da Vegvesenet selv drev vedlikehold, hadde de en følgebil med blinkende gullys tett etter seg. Men samferdselsadministrasjonen og Fylkesmannen mener at skolebarn kan ferdes trygt langs veien. Forstå det den som kan, sier Arve Olsø.

1000 – 1500 elever

Det er TrønderTaxi som kjører Isa Emilie til skolebussen. Driftssjef Ander Mauring forteller at selskapet hver dag frakter 1000 – 1500 skoleelever rundt omkring i Sør-Trøndelag. Det kan være ulike årsaker til at elever innvilges drosjeskyss, som hensyn til trafikksikkerhet eller medisinske årsaker.

- Vi utfører tjenesten på oppdrag for AtB og kan ikke ta med flere passasjerer enn dem som omhandles av kontrakten, sier Mauring.

For TrønderTaxi utgjør kontraktskjøring som skoleskyss og pasientkjøring vel 30 prosent av inntektene.

Stor nok til å gå

Thomas Olsø sier familien er oppgitt, samtidig vitner saken om mangel på sunn fornuft.

Samferdselsadministrasjonen viser i avslaget til at elever må regne med å gå en viss strekning for å komme til oppsamlingsplass for buss, med de ulemper og risikoer dette normalt medfører. Avstanden på 871 meter fra bosted til bussholdeplass er innenfor hva som anses som rimelig gangavstand for en elev på 9. trinn (nå 10. trinn).

Fylkesmannen skriver i avslaget at deler av strekningen Anne Lea må tilbakelegge, er relativt smal og lite oversiktlig. Fotgjengere, med iøynefallende bekledning/refleksvest, vil imidlertid være godt synlige i trafikken. Trafikktettheten varierer på denne veien som andre veier, alt etter tid på døgnet. Det er likevel ikke grunn til å vurdere trafikktettheten på strekningen som høy; i alle fall ikke ulik den trafikktettheten som er å finne på andre bygdeveier rundt omkring i landet, heter i det i brevet fra Fylkesmannen.

Oppgitt: Thomas Olsø er frustert over at verken fylkskommunen eller Fylkesmannen tar trafikksikkerhetssituasjonen på fylksveien mellom Kuset og Øvre Jervan på alvor. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Politisk: Gruppeleder for Høyre i fylkestinget, Henrik G. Kierulf, og stortingskandidat Guro Angell Gimse, synes det er merkelig at ikke en ny snuplass for skolebussen ved Kuset kan flyttes noen hundre meter, slik at trafikksikkerheten blir bedre. Det vil koste 200 000 kroner. I stedet blir én elev kjørt i drosje til en kostnad av 90 000 i året. Å kjøre skolebussen dit beløper seg til 20 000 kroner ekstra for ett år. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Midt i krysset: Skolebussen må parkere i krysset ved Kuset der fylkesvei 861 svinger av til Øvre Jervan. Bortsett fra Isa Emilie (10) må Anne Lea (15) og Tom Kristian (17) gå eller bli kjørt av foreldrene frem til bussholdeplassen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen