Andelen diselbiler sank i august med 20 prosent, mens salget av bensinbiler gikk ned med 15 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.

I august ble det registrert 13 415 nye personbiler, det er 183 flere (+1,4 prosent) enn i august 2016. Hittil i år er det registrert 102 874 nye personbiler, det er 853 flere (+0,8 prosent) enn i samme periode 2016. Sammenlignet med gjennomsnittet for august måned de 10 foregående årene, er årets tall 22,9 prosent høyere (+2496 biler).

Ingen banker Volkswagen, og i særdeleshet ikke elutgaven av Golf. Volkswagen ble med 18,0 prosent det største personbilmerket i august, mens Toyota opplevde en svikt i salget og tok 11,4 prosent av markedet. BMW sikret seg en markedsandel på 8,7 prosent og kapret bronsen.

Ønsker nullutslippsbil

I august ble det registrert 2784 nye personbiler med nullutslipp, en økning på 38,3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Nullutslippsbilene hadde 20,8 prosent markedsandel blant personbilene i august. I august 2016 var markedsandelen 15,2 prosent. Hittil i år er det registrert 19 413 nye nullutslipp personbiler, det er 4544 flere (+30,6 prosent) enn i samme periode i 2016. Så langt i år har nullutslippsbilene en markedsandel på 18,9 prosent, mens den i samme periode i 2016 var 14,6 prosent.

I tillegg ble det bruktimportert 1025 biler med nullutslipp i august, en økning på 107,5 prosent sammenlignet med august i fjor.

Den fremste årsaken til at VW tok så stor markedsandel i august, er e-Golfen, som sto for 996 av 2408 (41 prosent) av merkets registreringer i august.

VW e-Golf på toppen

Av VW Golfs 1401 nyregistreringer i Norge i august, var 71 prosent elektriske, 14 prosent ladbare hybrider, 11 prosent bensin og 4 prosent diesel. Nummer to var VW Passat med 434 biler (82 prosent ladbare hybrider, 17 prosent diesel og 1 prosent bensin), foran Toyota Yaris med 431 biler (98 prosent hybrid).

Elbilen BMW i3 var med 390 biler nummer fire og Mitsubishi Outlander med 375 biler (96 prosent ladbare hybrider) nummer fem.

Av de 15 mest solgte modellene i august, hadde 13 av dem en ladbar hybrid eller hybrid utgave som sin mest solgte variant.

Også i Trondheim dominerer Volkswagen. I august hadde VW 19,4 prosent av markedet, mens Toyota på andreplass tok 10,7 prosent.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det i august registrert 66 VW Golf i Trondheim. Av disse var 54 elektriske. De neste nullutslippsbilene på statistikken var Nisan Leaf (11) og BMW i3 (5).

Rekkevidde på 30 mil

Markedssjef Jarl Mortensen ved Møller Bil Trondheim forteller om en voldsom interesse for e-Golf. For noen måneder siden kom en ny versjon, der rekkevidden er økt fra 19 til 30 mil.

- Vi har aldri tidligere hatt så stor ordrereserve på Golf. Fabrikken produserer på harde livet. Per i dag har vi 430 kontrakter på levering av ny VW personbil. Av disse er 253 e-Golf, sier Mortensen.

Hittil i år har Møller Bil Trondheim solgt 925 nye personbiler, hvorav 388 e-Golf. Markedssjefen sier de snart har skrevet 1000 kontrakter på levering av nye personbiler. Foruten elutgaver, selger også ladbare hybrider godt.

SUV og firehjulsdrift

- Er salget av dieselbiler mer eller mindre over?

- På ingen måte, interessen for dieselbiler er fortsatt stor, først og fremst på SUV, som Tiguan og firehjulsdrevne stasjonsvogner som Passat Alltrack. Mange foretrekker diesel når de skal trekke henger, kjøre til hytta og er tungt lastet.

- Men elandelen øker?

- Ja, flere velger å ha elbil som hovedbil, mens en større dieselbil brukes til langkjøring. Med et stadig bedre utbygd ladenett og elbiler med lang rekkevidde, øker interessen. E-Golfen bruker 20 minutter på å lade batteriene til 80 prosent. Elbiler brukes stadig mer på langturferie, forteller Mortensen.

Så langt i år er det registrert 156 e-Golf i Trondheim. Deretter følger Nissan Leaf (148), BMW i3 (96), Tesla Model X (91), Tesla Model S (50), Mercedes-Benz B-klasse (47), Opel Ampera-e (43), Renault Zoe (43), Kia Soul (32) og Hyundai Ioniq (30).

Tidligere i år kom de første Opel Ampera-e til Norge. Bilene har en rekkevidde på 50 mil, som en langt dyrere Tesla Model S. Det var ventet at den ville plassere seg helt på toppen av registreringsstatistikken, men fabrikken klarer ikke å stille etterspørselen.

Økt privatleasing

Det ble importert 2177 brukte personbiler i Norge i august, en økning på 46,6 prosent fra i fjor. Hittil i år er antallet 13 551, som gir en økning på 23,3 prosent fra i fjor. Bruktimporten domineres av ladbare modeller med Nissan Leaf på topp foran Kia Soul, Mitsubishi Outlander og VW Golf.

Næringsandelen av personbilsalget holder seg på et historisk høyt nivå. I august var næringsandelen 52,4 prosent. Dette inkluderer også privatleasing, og det er den som øker mest.

På grunn av den høye andelen nullutslippsbiler var det gjennomsnittlige CO₂-utslippet i august 82 g/km (- 11 g/km sammenlignet med august 2016). I august sank dieselandelen til 22,4 prosent og bensinandelen til 28,7 prosent. Inkluderes hybrider, øker andelen, først og fremst for bensinbilene (55,7 prosent).

37 prosent av nybilene i august hadde firehjulsdrift. Hittil i år ligger andelen på 38,6 prosent, omtrent som i fjor. 32,8 prosent av personbilene (4320) ble i august levert med hybriddrift. Blant disse var 2609 ladbare.

10 på topp

De 10 mest solgte personbilene i august, uansett drivlinje: 1. VW Golf (1401), 2. VW Passat (434), 3. Toyota Yaris (431), 4. BMW i3 (390), 5. Mitsubishi Outlander (375), 6. Toyota RAV4 (338), 7. Toyota C-HR (320), 8. Peugeot 3008 (267), 9. Nissan Leaf (264), 10. Audi A3 (252).

Økt rekkevidde: VW e-Golf knuste i august konkurrentene. Markedssjef Jarl Mortensen ved Møller Bil tror det skyldes at rekkevidden er økt til 30 mil og de mange positive tilbakemeldingene. 54 av 66 nyregistrerte Golfer var elutgaver. Foto: Terje Svaan