Høyre og Fremskrittspartiet ønsket å utrede en alternativ trase som forbinder Heimdal med Tiller uten å la Metrobusslinje 1 gå via Sivert Thonstads vei, men fikk ikke de øvrige partiene i formannskapet med seg.

Fra august 2019 vil det bli 200 passeringer i døgnet av de 24 meter lange metrobussene gjennom boligområdet.

Beboerne må ikke avgi areal

Formannskapets vedtak betyr at ingen beboere langs veien må avgi areal til ombygging av veien.

Utbyggingsalternativet, som i forprosjektet heter STV1, innebærer ett kjørefelt i hver retning på 3,25 meter, et fortau på 2,25 meter i retning fra sentrum og et fortau på 1,1 meter i retning til sentrum.

Utbyggingen vil gi nødvendig bredde for at to busser kan møtes i kjørefeltene. Det vil også bli bygget to metrobusstasjoner på strekningen med cirka 450 meters avstand.

Vedtaket betyr at dagens gang- og sykkelvei blir omdefinert til et fortau med bredde på 2,25 meter.

Det vedtatte forslaget har en kostnadsramme på 37,2 millioner kroner.

Beklager nei til sykkelvei med fortau

Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF), beklaget at flertallet forkastet rådmannens innstilling om å bygge en sykkelvei med fortau langs den 750 meter lange strekningen i Sivert Thonstads vei.

- Hvis vi skal oppnå miljømålene må vi gjøre det attraktivt for syklistene og legge til rette for miljøvennlig transport. Det vil ikke være attraktivt for syklistene å måtte velge sidegatene for å komme seg mellom Heimdal og Tiller. Disse veien er både mer kuperte og gir en betydelig lengre omvei enn Sivert Thonstads vei.  I praksis vil syklistene ta den korteste ruta, noe som vil innebære at syklistene kommer til å bruke gata. Det vil ikke være bra verken for bussene eller syklistene, mente Lykke.

Kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap) mente det fantes mange ulike muligheter for syklistene for å velge traseer mellom Heimdal og Tiller, og inviterte Lykke på sykkeltur for å vise ham de ulike rutene.

SVs Ottar Michelsen sa i debatten at han i prinsippet var enig med Høyre og Fremskittspartiet om å finne en annen trase for Metrobusslinje 1, men at en slik løsning må vente til etter 2019.  - Nå vi ta de grep som må er nødvendig, påpekte Michelsen.

Krysset Sivert Thonstads vei - Bjørndalen bygges om

Et forslag om ombygging av krysset Sivert Thonstads vei – Bjørndalen ble enstemmig vedtatt. Krysset skal bygges om for å sikre forkjørsregulering av Sivert Thonstads vei. Også trafikken i alle sidegater skal reguleres med vikeplikt for trafikken i Sivert Thonstads vei for å sikre god fremkommelighet for bussen.