Bybane er én av grunnene til at MDG mener storbyene trenger en stor, grønn gruppe på Stortinget etter valget på mandag. MDG-profil Lan Marie Berg, som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo, er på valgkampturné i Trondheim.

- Argumentene som brukes for superbuss, er at det er lettere å flytte traseen og at det er billigere. Men skinnegående løsninger gjør det forutsigbart hvor vi skal ha boliger og kollektivknutepunkter, og folk synes det er hyggeligere å sitte på bane enn på buss, sier Berg, som selv akkurat har gått av Dovrebanen.

Les også: Borgerlig flertall - og MDG under sperregrensa - fire dager før valget

I Trondheim har småparti i en årrekke mast om bybane, uten at det blir noe. Nylig sa en oppgitt Snorre Valen (SV) at byens klimapolitikk burde vært mer ambisiøs, og trakk blant annet frem bybane. Isteden får byen altså en slags mellomløsning: metrobussen, tidligere kalt superbuss.

- Hvorfor blir det mer bybane i Trondheim dersom dere får mer makt på Stortinget? MDG sitter jo allerede med makt i Trondheim?

- Det er opp til lokalpolitikerne å bestemme hva de vil, men hvis vi kommer inn med en stor gruppe, vil vi bevilge mer penger til kollektivtransport fra statlig hold. I vår grønne transportplan omprioriterer vi 128 milliarder fra vei til bane, sier Berg.

MDG vil ikke utvide kapasiteten på E6 gjennom Trondheim, der Høyre/Frp-regjeringens Nye Veier allerede er i gang med arbeidet. I stedet vil de øke statens andel i de store kollektivprosjektene i storbyene. I dag betaler staten 50 prosent, men MDG vil øke det til 80 prosent. Ap har lovet noe lignende: De vil at staten skal bidra med «inntil 70 prosent».

Les også: - Kan «stoppe Norge» med videre oljeleting

Les også: Ap i fritt fall i trønderbastionen

Lan Marie Bergs rådgiver (t.v.) er Daniel Rees fra Verdal. Gjertrud Berg (t.h.) er partiets toppkandidat fra Sør-Trøndelag, og kan bli å se på Stortinget i høst dersom partiet karrer seg over sperregrensa.

Vokste opp med trikken

MDGs førstekandidat i Sør-Trøndelag, Gjertrud Berg, vokste opp på Lade i Trondheim. På midten av 80-tallet dag tok hun trikken fra Lade ned til ungdomsskolen på Lademoen.

- Jeg vokste opp med trikken. Bybane har vært en naturlig del av tankesettet vårt helt siden vi mistet den. Får vi finansiert 80 prosent over statsbudsjettet, øker sannsynligheten for få det til, sier Berg.

MDG går også til valg på å kutte moms slik at billettprisene faller med 20 prosent for kollektivtrafikk.

Les også alle sakene om stortingsvalg 2017

- Konkurranse med Trondheim

Bildet av det rødgrønne «utstillingsvinduet» i Trondheim – også på miljøsiden – er blitt utfordret flere ganger det siste året. For eksempel brøt SV med sine samarbeidspartnere, inkludert MDG, da byens nye klimaplan ble vedtatt tidligere i år.

- Sannheten er at vi er på etterskudd, også i Trondheim. Dette handler om vilje til å gjøre også de upopulære grepene, sa Ottar Michelsen, som ønsket klimamål som resten av det politiske flertallet mente var fullstendig urealistiske. Også planene om Gråkallen vinterparken i bymarka og jordvern-spørsmålet gjennom «grønn strek» har vært sentrale saker der miljøperspektivet utfordres.

- MDG har sittet lenge med makt i Trondheim, i Oslo har dere sittet kort. Hvordan vil du karakterisere den grønne utviklingen i de to byene?

- I Trondheim har de siden 2003 gjort veldig mye av det vi nå er i ferd med å gjøre i Oslo. Der har de kommet mye lengre enn oss for eksempel på sykkelveiutbygging, sier Lan Marie Berg.

- Men det dere holder på med i Oslo, beskrives – i alle fall av noen – nærmest som en revolusjon. Sier folk det samme om utviklingen i Trondheim?

- Dere er vant til oss allerede i Trondheim, vet du! Da vi kom inn i Oslo sa Opoku (Trondheims varaordfører fra MDG, Hilde Opoku, journ.anm.): Det er bra vi får litt konkurranse her! Og nå ser vi at MDG beholder oppslutning i Oslo på meningsmålingene siden lokalvalget. Så selv om det har vært mye konflikt i media rundt noe av den politikken vi har gjennomført, så vil folk ha den politikken vi presenterer, sier Lan Marie Berg.

Oslo-byråd og MDG-profil Lan Marie Berg er på besøk i Trondheim, her sammen med Sør-Trøndelags toppkandidat Gjertrud Berg.

Konflikt med Frp-statsråd

Oslo-byråden trekker også frem et område der hun mener Oslo og Trondheim sliter med det samme:

- I fire år har storbyene bevisst blitt motarbeidet av regjeringen. I Oslo opplever vi at samtidig som vi jobber for å få nullvekst i biltrafikken inn til byen, tvinges store veiprosjekter gjennom. Det har dere opplevd også her i Trondheim, sier Berg.

Hun sikter med de til Nye Veiers utbygging av E6 gjennom Trøndelag og den heftige diskusjonen - og mun–huggeriet - mellom–politikere fra Trøndelag og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Les også: Slik vil miljøpartiene sette fart på grønt skifte til sjøs