Det synes leder av trafikksikkerhetsutvalget i Sør-Trøndelag, Karin Bjørkhaug (KrF), er merkelig og vil ta opp saken på møtet torsdag.

Hun har skrevet brev til fylkesrådmannen der hun spør hva rådmannen vil gjøre for at man i fremtiden får en mer konsekvent håndtering av denne typen anbud og som sikrer en sikker skoleskyss for alle skolebarn.

Sjetne skole er under rehabilitering, og elevene fraktes hver dag i skolebuss mellom Sjetnemarka og den midlertidige skolen på Brøset. Bussene er ordinære rutebusser uten setebelter. Flere politikere og etater har reagert på dette. Men AtB råder til at dagens ordning fortsetter. Skoleskyssen bør fortsette i samme trasé som i dag, og det bør ikke ettermonteres setebelter i bussene.

AtB har for øvrig opplyst at setebelte for skoleskyss vil være på plass i anbud fra 2019. I anbud fra 2010 var det krav om sitteplass og setebelte for alle busser som skulle benyttes til rene skolelinjer. Eksempelvis er elever på Byneset ifølge Bjørkhaug omhandlet av dette kravet. AtB begrunner løsningen for Sjetne-elevene med unntaket som den såkalte dimensjoneringsforskriften av 1. juli 2013 gir for bybusser.

Et merkelig krav

- Det fremstår merkelig at kravet reises i et anbud før forskriften er trådt i kraft, mens man i anbud etter at forskriften er på plass, velger å benytte seg av det unntaket som forskriften gir for klasse 1-busser, påpeker Bjørkhaug.

Hun legger til at det er ingen tvil om hva som er intensjonen i forskriften: Alle barn skal ha seteplass og belte. Det er heller ikke vanskelig å forstå hvorfor det er gitt unntak. Et slikt krav i bybusser ville hindre fremkommelighet og redusere bybussens attraktivitet.

- Bussene som brukes til Sjetne skole er rene skolelinjer. Det går ikke an å si at setebelter i disse bussene ville få de konsekvensene som gir grunnlaget for unntaket fra forskriften, sier fylkestingsrepresentanten.

Flere skoler i Trondheim skal i årene fremover rehabiliteres og elevene vil måtte skysses til paviljongene på Brøset eller andre steder. Bjørkhaug spør fylkesrådmannen om han mener at AtB har tolket dimensjoneringsforskriften riktig i denne saken.

Maks 70 km/t for bussen

På møtet i trafikksikkerhetsutvalget vil FAU-leder ved Sjetne skole delta, sammen med representanter fra AtB, Tide og politiet. Bjørkhaug vil der spørre om det blir overholdt at bussene ikke har lov å kjøre fortere enn 70 km/ i Okstadbakken og E6, til tross for at lovlig hastighet er 80 km/t. Ved en eventuell kollisjon kan 10 km/t høyere hastighet ha stor betydning.

Avdelingsdirektør Harald Storrønning for rutetilbud og infrastruktur i AtB sier selskapet har forholdt seg til forskriften fra 2013, der det fremgår at det ikke er noe krav om at klasse 1-busser skal ha setebelter. Klasse 2-busser som trafikkerer Stjørdal og Melhus, har derimot montert setebelter. Passasjerene pliktig til å bruke beltene. I motsatt fall kan de bøtelegges ved en kontroll.

- Mellom Sjetnemarka og Brøset går det åtte busser hver dag. Trondheim kommune stilte ikke noe krav om setebelter i anbudet, sier Storrønning.

Det var Tide som fikk oppdraget. Ifølge Storrønning er det ikke aktuelt å sette inn busser med setebelter fra andre selskaper til denne skolekjøringen. Det er omfattende logistikk som skal gå opp hver eneste dag.

Skoleskyss: Flere skoler i Trondheim skal i årene fremover rehabiliteres og elevene vil måtte skysses til paviljongene på Brøset eller andre steder. AtB opplyser at setebelte for skoleskyss vil være på plass i anbud fra 201. Foto: Jens Søraa, Adresseavisen