Samferdselstoppene i Sør-Trøndelag fylkeskommune frykter at det ikke skal bli noe av den lovede elektrifiseringa av Trønderbanen, eller at prosjektet skal bli utsatt.

- Vi har ikke hørt noe fra hverken jernbanedirektoratet eller samferdselsdepartementet i saken, og er derfor bekymret for at den viktige igangsettelsestillatelsen ikke er med i kommende statsbudsjettet, sier samferdselsdirektør i Sør-Trøndelag, Erlend Solem.

- Trenger klarsignal

Elektrifiseringsprosjektet er omtalt i Nasjonal transportplan som kom i vår, og det er der satt av rundt 3,5 milliarder kroner til prosjektet i perioden mellom 2018 og 2023. Det er imidlertid en fattig trøst så lenge prosjektet ikke også omtales i statsbudsjettet for neste år, som skal legges frem i oktober, ifølge Solem.

- Det er viktig at det kommer klarsignal for elektrifiseringsprosjektet i statsbudsjettet, sier samferdselsdirektøren.

- Hva frykter du vil skje dersom elektrifiseringa ikke blir omtalt i budsjettet?

- Da må prosjektet utsettes, og det er stor sjanse for at det ikke finnes penger til alle prosjektene som er omtalt i Nasjonal transportplan. Hvis man utsetter prosjektet øker sjansene for at det ikke skal bli noe av, sier Solem.

BEKYMRET: Samferdselsdirektør i Sør-Trøndelag, Erlend Solem Foto: Håvard Haugseth Jensen

Møter samferdselsdepartementet

Sammen med fylkespolitiker Arnfinn Brechan (Ap) som er leder i jernbaneforum Trøndelag, reiser Solem fredag til Oslo for å møte politisk ledelse i Samferdselsdepartementet for forsøke å sikre budsjettomtale av prosjektet.

- Vi skal prøve å alliere oss med regjeringen, for å få hjelp til å sikre at stortingets vedtak om elektrifisering realiseres. Vi vil påpeke at det er en forventning om fremdrift både fra politisk og administrativt hold i Trøndelag. Dette har vi kjempet for i flere år, sier Solem.

Brechan mener det er viktig å komme i gang med elektrifiseringa så fort som mulig.

- Det er mange argumenter for dette. For det første vil vi få en mye mer miljømessig jernbane som går på strøm i stedet for diesel. Dessuten går togene raskere med strøm. Og mange av togsettene vi bruker i Trøndelag er på overtid og burde ha vært bytta ut, vi må sørge for at man da kjøper elektriske togsett og ikke dieseltogsett, sier Brechan.

VIL HA ELEKTIFISERING: Leder i Jernbaneforum Trøndelag, Arnfinn Brechan (Ap) Foto: Jonas Skybakmoen

Økt komfort etter elektrifisering

Prosjektleder for elektrifiseringsprosjektet i Trøndelag, Brede Nermoen i Bane Nor, er også spent på hva som kommer frem i statsbudsjettet for 2018.

Han mener elektifiseringa av Trønderbanen kan være gjennomført i 2023, forutsatt at det kommer en investeringsbeslutning i statsbudsjettet og at det samtidig blir satt av penger til prosjektet i budsjettet.

- Når elektrifiseringa er gjennomført vil NSB kunne kjøre med helt nye togtyper, som har økt komfort og økt kapasitet. Det er tenkt å bruke tog som har brede dører hvor det er enklere å få inn sykler og barnevogner og hvor det er stikkontakter ved setene, sier Nermoen.

- Får vente i spenning

Adresseavisen ba torsdag om et intervju med politisk ledelse i samferdselsdepartementet i forbindelse med denne saken.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom-Christer Nilsen (H), sender følgende kommentar pr epost:

«Statsbudsjettet legges frem i oktober, og en får vente i spenning til det. Jeg kan ikke nå si noe om hva som omtales i statsbudsjettet.»

I forrige uke deltok imidlertid samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) i en debatt om samferdsel i Trøndelag på adressa.no. På spørsmål om når Trønderbanen vil være elektrifisert dersom hans regjeringen får fortsette, svarte han slik:

«Ja, med de planene som vi har hatt så er det vel 2022/2023 som jernbaneverket sier de greier.»

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter