Utvalget ble orientert om utfordringene knyttet til metrobusstrasé i Haakon VIIs gate og til trafikkløsninger på Leangbrua, men verken drøftet eller fattet noen beslutning i de to sakene.

Kontaktutvalget i Miljøpakken består av ordfører, fylkesordfører samt representanter for ledelsen i Vegdirektoratet, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet.

- Det kan ikke være kontaktutvalgets oppgave verken å drøfte faglige løsninger eller gjøre faglige vurderinger i ulike metrobussaker. Det føles rart dersom utvalget i denne type saker skal si ja eller nei. Vi kan ikke ta stilling til hver enkelt sak. Det må politiske beslutninger til. Slike avgjørelser må være Trondheim kommunes oppgave, sa utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet, som uttrykte ønske om at kontaktutvalget i fortsettelsen sender de fleste metrobussakene direkte til politikerne.

- Heller for mange eller for få metrobussaker

Han fikk umiddelbart svar fra fungerende ordfører Ola Lund Renolen, som mente «formannskapet heller bør få for mange eller for få metrobussaker til behandling».

Avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen henstilte om at metrobussakene må gjennomgå en bred vurdering av de ulike partene som er involvert i prosjektene. – Ved å involvere partene på et så tidlig tidspunkt som mulig i prosessen, kan man også oppdage konflikter slik at de er ryddet av veien når saken skal behandles videre. Hvis uenigheter blir oppdaget for sent, kan det føre til forsinkelser i saksbehandlingen og utsette vedtakene, påpekte Solvi.

- Sparer tid, får raskere vedtak

Renolen støttet Solvis synspunkter og sa at «politikerne har en lei tendens til å sende saker tilbake». - Det kan man unngå dersom sakene blir utredet enda nøyere, sa Renolen.

Leder Heidi Fossland i Miljøpakken er godt fornøyd med avklaringen. – At kontaktutvalget foretrekker at sakene sendes direkte til politikerne, gjør at vi sparer tid i saksbehandlingen og kan få raskere vedtak, sier Fossland.