Leangbrua, som ble åpnet i 2014, er tverrforbindelsen mellom Strindheim og Lade og trafikkeres daglig av 15 000 kjøretøyer. Fra 3. august om to år skal opp til 22 metrobusser i timen på linje 2 fra Heimdal via Lade til Skovgård passere over brua.

Kravet om at metrobussen skal hurtigst mulig fram, gjør at de folkevalgte må velge enten utvidelse av brua til 27 millioner kroner eller en vesentlig reduksjon i antall kjørefelt for annen trafikk fra fire til to.

Leangbrua ble bygget med fire kjørefelt for å sikre plass til kollektivfelt. Allerede for tre år siden varslet AtB at de hadde planer om å forlenge en bussrute fra Lade til Strindheimkrysset, og at det ville medføre at ett felt i hver retning måtte gjøres om til kollektivfelt.

Det finnes to ulike løsninger for plasseringen av kollektivfeltene over brua. Metrobussen skal enten kjøre i ett felt på hver side av brua og biltrafikken på ett felt i hver retning i midten, eller så skal de to midterste feltene av Bromstadvegens fire felt omdisponeres til kollektivfelt.

Bruutvidelse krever nye pilarer

Det som gjør alternativet med bruutvidelse så kostbart er at det ikke er mulig å bygge på brua i bredden uten at denne utvidelsen blir støttet opp av nye pilarer.

«Skal brua utvides i bredden, må det bygges ny parallell bru», skriver Metrobussprosjektet.

Bystyret og fylkestinget vedtok 26. april at det skal bygges to metrobusstasjoner ved brua for å legge til rette for omstigning mellom metrobuss og tog (Leangen stasjon).

Stasjonene på hver side av brua skal etableres rett over fremtidig Leangen jernbanestasjon, med trapp/heis forbindelse fra plattform opp til metrobusstasjonen.

Regulering av ny jernbanestasjon pågår i regi av BaneNor og planforslag skal på høring i løpet av høsten. Planen inkluderer løsning for metrobusstasjoner hvor Leangbrua er breddeutvidet. Breddeutvidelsen, som er kostnadsberegnet til 20 millioner kroner, er ikke finansiert på det nåværende budsjettet for metrobussprosjektet.

Ny jernbanestasjon i 2019

Den nye jernbanestasjon på Leangen skal være ferdig bygget i løpet av 2019.

Metrobussprosjektet skriver at «dersom det ikke fundamenteres på jernbanestasjonen for breddeutvidelse av brua ved etablering av den nye jernbanestasjonen, vil det ikke være mulig å utvide brua, eller etablere lokk, innen en periode på 100 år»

Prosjektet skriver videre at «siden arbeidet med reguleringsplanen pågår, kan endelig løsning for metrobusstasjoner innarbeides slik at prosjektet unngår egen reguleringsplan».

Tre ulike alternativer

Metrobussprosjektet, som har utredet saken, har laget tre ulike alternativer:

Alternativ 1: Løsning med sidestilte kollektivfelt

* Leangbrua breddeutvides for å få plass til sidestilte plattformer for metrobussen.

* Plattformene bygges på dagens sykkelvei og fortau. Utvidelsen av bredden gjør det mulig å bygge ny sykkelvei og fortau bak leskurene på stasjonene.

* Det må bygges ny bru som parallell selvbærende konstruksjon. Kostnad: 20 millioner kroner. Kostnaden for stasjoner: 7 millioner kroner.

Alternativ 2: Løsning med midtstilte kollektivfelt.

* De to midterste feltene av Bromstadvegens fire felt omdisponeres til kollektivfelt. De to ytterste feltene forbeholdes biltrafikk. Ved stasjonsområdet vil kjørearealet snevres inn til to felt hvor plattformene etableres i ytterste kjørefelt. Løsningen innebærer at kollektivfelt oppheves før stasjonsområdet for å flette inn biltrafikk som skal passere plattformen.

* Krever ingen breddeutvidelse av brua.

* Sykkelvei og fortau som i dag.

*Bilfelt føres via kollektivfelt forbi plattformene. Trafikken må stoppe for bussen når metrobussen står ved plattformen.

* Kostnad: 7 millioner kroner

Alternativ 3: Løsning med midtstilte kollektivfelt med fundamentering for framtidig breddeutvidelse av brua.

Metrobussprosjektet anbefaler i sin utredning alternativ 2

Kontaktutvalget i Miljøpakken, som består av ordføreren Rita Ottervik, fylkesordføreren Tore O. Sandvik samt representant for ledelsen i henholdsvis Statens vegvesen og Jernbaneverket, skal behandle saken 21. september.

Politikerne skal trolig ta stilling til de ulike alternativene på møtet i formannskapet 3. oktober.

Leangbrua. Slik ser Bane Nor for seg Leangbrua i 2019 med to kjørefelt for buss og to kjørefelt for andre kjøretøy, og med nye Leangen stasjon rett under brua. Foto: Bane Nor