Adresseavisen har i flere artikler fortalt at skolebarn fra Sjetne skole blir fraktet til midlertidige skolelokaler på Brøset i busser uten setebelter. Transporten foregår blant annet på E6 der fartsgrensen er 80 kilometer i timen.

Ifølge en forskrift som trådte i kraft i 2013 har skolebarn rett til setebelter når de fraktes til og fra skolen, men AtB valgte å benytte seg av et unntak fra denne regelen da de lyste ut anbudskonkurransen for skoleskyss til og fra Sjetne skole i 2016.

- I strid med intensjonen

På spørsmål fra leder i fylkets trafikksikkerhetsutvalg, Karin Bjørkhaug (Krf), har nå Fylkesrådmannen vurdert om AtB har tolket forskriften riktig.

I svaret til Bjørkhaug, som ble sendt tirsdag, kommer det frem at Fylkesrådmannen mener AtBs praksis er i strid med intensjonen bak forskriften.

- Forskriftens intensjon er å øke sikkerheten til skolebarn i buss. Det er ingen tvil om at det å kutte ut setebelter ikke er i tråd med denne intensjonen, sier samferdselsdirektør i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, som uttaler seg på vegne av Fylkesrådmannen.

Fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Mener Sjetne-barna kan ha krav på setebelter

Fylkesrådmannen mener det aktuelle unntaket fra setebelteregelen ikke burde ha vært brukt.

- Når det gjelder unntaket fra setebelteregelen tror vi dette er beregnet for skolebarn som tar ordinære rutebusser i byene, og ikke for skolebarn som tar rene skoleruter. Vi mener derfor det blir feil å benytte unntaket i denne sammenhengen, sier Solem.

- Mener dere at barna på Sjetne har krav på setebelter?

- Hvis vårt syn på dette er riktig burde ikke unntaket vært benyttet i dette tilfellet, og følgelig har barna krav på setebelter.

- Økonomisk motivert

Solem understreker at Fylkesrådmannen er enig med AtB når det gjelder tolkningen av selve forskriften. Han mener imidlertid bruken av unntaket er strid med Samferdselsdepartementets veiledning til forskriften.

I svarbrevet til Bjørkhaug skriver Fylkesrådmannen følgende:

«I veiledningen begrunner departementet unntaket med at kollektivtransport i by har behov for hyppige av- og påstigninger, som er vanskelig forenelig med krav om setebelter. Skoleskyss medfører ikke like hyppige av- av påstigninger, ved at alle passasjerene skal være med til endestasjonen en av veiene.

AtBs bruk av unntaket må derfor anses å være økonomisk motivert.»

- Ikke mandat til å overprøve

Ifølge svarbrevet kan imidlertid ikke Fylkesrådmannen overprøve AtB i denne saken. Atb har nemlig anskaffelser av skoleskyss som del av sitt mandat, og trenger ikke å involvere eller informere Fylkesrådmannen, kommer det frem i brevet.

Det heter:

«Med dagens forståelse av mandatet til AtB, vil det måtte være opp til AtB å foreta vurderingen på fylkeskommunens vegne.

Fylkesrådmannen har ikke mandat til å overprøve AtB innenfor deres mandat.

Et ønske om å pålegge AtB å endre praksis forutsetter derfor et fylkestingsvedtak.»

Fylkesrådmannen har nå bedt Samferdselsdepartementet om en vurdering av saken.

- Mener å ha løst skoleskyssen innenfor regelverket

Avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB, Harald Storrønning, kommenterer påstanden om at dagens praksis er i strid med intensjonen bak forskriften, slik:

- Vi mener å ha løst skoleskyssen innenfor regelverket og avventer samferdselsdepartementets tilbakemelding til fylkeskommunen.

- Hva er din kommentar til at Fylkesrådmannen mener unntaket ikke burde ha vært brukt i denne sammenhengen?

- Vi tar samferdselsdirektørens tilbakemelding til etterretning, men avventer departementets tilbakemelding.

- Hva er din kommentar til påstanden om at AtBs bruk av unntaket må anses å være økonomisk motivert?

- AtB må finne helhetlige, trygge løsninger innenfor de økonomiske rammene som vi disponerer. Dersom det stilles spesielle krav til setebelter anbefales det bruk av klasse 2 busser hvor dette er standard. Dette vil gi en merkostnad som det må finnes dekning for. I denne konkrete saken er det også utredet alternative løsninger og ingen av dem er valgt bort på grunn av økonomi, sier Storrønning.

Mener å ha løst skoleskyssen innenfor regelverket: Avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i Atb, Harald Storrønning Foto: Oddvin Nyheim

- Ikke akseptabelt

Leder i fylkets trafikksikkerhetsutvalg, Karin Bjørkhaug (KrF), er svært kritisk til AtBs tolkning av forskriften.

- Det er ikke akseptabelt at AtB tolker forskriften på en slik måte at man tydelig havner utenfor intensjonen bak forskriften, sier Bjørkhaug.

KRITISK: Leder i fylkets trafikksikkerhetsutvalg Karin Bjørkhaug (KrF) Foto: Vegard Eggen

Hun vil nå ha saken til politisk behandling på fylkestinget.

- Målet må være å få på plass setebelter i bussene til og fra Sjetne skole så fort som mulig. Dette må fylkestinget få anledning til å ta stilling til. For framtidige saker må AtB få tydelig signal om hvordan vi forventer at sikring av skolebarn skal håndteres, sier Bjørkhaug.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.