Adresseavisen har denne uken rettet oppmerksomhet på Ungdataundersøkelsen 2017. Den viser at plaging, trusler og utfrysing er et økende problem for ungdommer. I resultatene kommer det også frem at unge opplever et økende prestasjonspress, noe som gir psykiske problemer. Tallene viser at store deler av ungdommers hverdag tar plass på en digital arena.

Lovendring er ikke alt

Regjeringen har en nullvisjon om mobbing. Over en årrekke er det satt inn nasjonale og lokale mobbetiltak på skoler landet over. Likevel viser flere undersøkelser at mobbetallene er noenlunde konstant. I år er opplæringsloven endret på området som omhandler barns psykososiale skolemiljø. Skolen har en aktivitetsplikt i det de får varsel om, eller selv avdekker, at et barn utsettes for mulig mobbing.

- Jeg har tro på at denne lovendringen vil kunne hjelpe. Utdanningsforbundet støtter den fullt ut, sier Hans Lieng, forbundets leder i Sør Trøndelag.

Men en lovendring i seg selv vil ikke gjøre noe konkret med problemene.

- Skolen må erkjenne at de har problemer og være ydmyk når de leter etter løsninger. Så må kommune- og skoleledelse jobbe med dette lokalt. Hovedpoenget er å gripe inn og handle. Alle ved skolen må ha fokus på hvordan vi snakker og oppfører oss mot hverandre. Åpenhet er viktig og det å tørre å si ifra er ikke å sladre, men kan være en nødvendig varsling. Erfaringsutveksling mellom skoler er også viktig for å finne frem til hvordan vi kan lykkes, sier Lieng.

- Dette handler ikke om juss, men om skolens troverdighet som danningsarena.

- Måler vi barna til de blir psykisk syke?

- Vi skal utvikle mennesker som skal utvikle seg sosialt og mestre livet. Det er et like viktig mål for skolen som resultater, for uten et godt og trygt læringsmiljø klarer vi ikke å utvikle det faglige heller. Hodet fungerer ikke om ikke trivselen er på plass, sier Hans Lieng.

I Ungdata-tallene oppgir ni av ti at de trives på skolen. Likevel viser undersøkelsen at hver femte elev gruer seg til å dit. Prestasjonskravene er én årsak til at elever bekymrer seg.

Lieng understreker at skolen skal fremme læring og ikke prestasjon.

- Når ungdom svarer at de blir syke av å gå på skole, må vi spørre hva vi holder på med. Måler vi dem syke, spør han.

Han erkjenner at kartlegging og testing er verktøy som skolen kan bruke til utvikling.

- Men når måling vektes så tungt som det gjør i dag, må vi undersøke om det bidrar til å bremse utviklingen. Før krøllet man sammen en prøve med dårlig karakter. I dag kan du lese om det i avisa neste dag. Jeg mener vi må dreie tankegangen. Vi må ikke se oss blinde å karakterer, men bruke dem som utgangspunkt for utvikling. Derfor mener Utdanningsforbundet at estetiske og praktiske fag må få større plass i skolen og at utdannelse og dannelse av det hele menneske må vektes tyngre, sier Hans Lieng.