Tom er en av administratorene på Facebook-gruppa «Sjåfør Hjem–Trondheim». Gruppa har per i dag over 20 000 medlemmer.

- Den startet som en liten gruppe med kompiser som bare ville hjelpe hverandre med kjøring. De siste årene har det imidlertid tatt av. Men det er ikke noe problem. Medlemmene ordner opp og gjør avtaler seg imellom. Jobben som administrator går mest ut på å passe på at alle oppfører seg ordentlig. Bryter du reglene blir du raskt kastet ut av gruppa, forteller han.

Les også: Uber på sjarmoffensiv i Trondheim

Det finnes flere grupper på Facebook der medlemmene kan avtale kjøreoppdrag seg i mellom. Den største gruppa har nå nesten 20 000 medlemmer. Foto: Skjermdump fra Facebook

- Pengesnakk er uakseptabelt

En av de viktigste reglene i denne gruppa handler om kommunikasjon mellom medlemmene om pris, penger og betaling.

- Vi har veldig strenge regler, og pengesnakk er uakseptabelt. Siden er kun for at folk skal komme i kontakt med hverandre på en enkel måte. Vi vet at mange sjåfører tar penger for kjøringen, men hva folk gjør utenfor facebooksiden har ikke vi noe med. Det er også mange som er så glade i å kjøre at de gjør det gratis, forteller Tom.

Les også: Trondheimsstudenter protesterte mot dyr nattbuss

Stor etterspørsel

«Petter» bruker gruppa der Tom er administrator jevnlig for å komme i kontakt med passasjerer.

- Tidligere kjørte jeg for det meste kompiser, men så ble jeg klar over gruppene på Facebook. Det gjør det jo mye lettere, sier «Petter».

Fra 23.30 og utover er det stor pågang i Facebook-gruppa. Foto: Helge Voll Hustad, Adresseavisen

Adresseavisen er med når han kjører en lørdag kveld tidlig i oktober. Innen midnatt har han kjørt fem turer og tjent 1500 kroner. Innen han tar kvelden kan han regne med å tjene rundt 2000 kroner til.

- Det er enorm etterspørsel. Trondheim er en stor by der folk vil komme seg hjem kjapt og trygt, og mange har ikke råd til drosje hver helg.

Les også: - Billig nattbuss særlig viktig for jenter

- Tar en del av kaka

Like før 00.30 legger en mann i 20-årene ut melding på Facebook-gruppa om at han vil kjøres fra Solsiden til Byåsen. «Petter» er på pletten, sender melding og avtaler henting og pris.

Han stiller seg like ved siden av drosjeholdeplassen på Solsiden mens han venter.

- Vi tar jo en del av kaka fra drosjesjåførene, så jeg skjønner at de ikke er fornøyde med det vi gjør, sier «Petter».

Å bli kjørt fra Solsiden til Byåsen kostet mannen i 20-årene 200 kroner. Foto: Helge Voll Hustad

Etter kort tid kommer passasjeren. Han sier han bruker Facebook-gruppa ofte.

- Jeg bruker den når jeg er ute, drosje blir for dyrt om jeg skal ta det hver gang.

Les også: Drosjenæringen i Trondheim frykter ikke Uber

Dugnad

Ingen av administratorene i Facebook-gruppa ønsker å stå frem med fullt navn. Det begrunner Tom med at denne typen facebooksider ofte blir uglesett av arbeidsgivere og andre. At facebooksiden legger til rette for utstrakt pirattaxivirksomhet er de ikke med på.

- Dette er som en stor dugnad og vi som er administratorer tjener ikke noe på dette. Så facebooksiden mener vi må være helt legal. Hva sjåførene eventuelt tjener vet vi ingenting om, sier Tom.

Politiet på banen

Politiet er imidlertid ikke i tvil om at facebooksider som denne tilrettelegger for ulovlig pirattaxikjøring. De planlegger nå tiltak for å stoppe utviklingen.

Stasjonssjef ved Sentrum politistasjon, Arve Nordtvedt, lover at de skal prioritere problemet med piratkjøring i Trondheim i tida fremover. Foto: Rune Petter Ness

- Vi har registrert at det er et økende problem. Det er blitt så omfattende at vi nå vurderer å sette inn målrettede tiltak. Hva slags tiltak vil jeg ikke kommentere nærmere, men det vil skje i samarbeid med andre offentlige kontrollorgan, sier Arve Nordtvedt, politistasjonssjef ved Sentrum politistasjon.

Har vært nedprioritert

Politiet opplever også et press fra ei drosjenæring som mener politiet ikke har tatt problemet på alvor.

- Vi må være ærlige og innrømme at dette ikke har vært en prioritert oppgave fram til nå. Men nå ser vi at det er i ferd med å bli et samfunnsproblem. Ikke bare for drosjenæringen, men også i form av kriminalitet som kan skje i kjølvannet av slik virksomhet, sier Nordtvedt.

Politiet i Trondheim vil nå sette inn tiltak mot ulovlig «kompiskjøring» sammen med andre offentlige kontrollinstanser. Foto: Ole Martin Wold

En trussel

Daglig leder i Christiania Taxi i Trondheim, Hasnat Ahmad, er glad for at politiet nå tar tak i problemet.

- Dette blir verre og verre dag for hver dag og er selvfølgelig en trussel for oss. Lovverket er imidlertid veldig tydelig. Skal du drive persontransport mot betaling skal du ha løyve. At de kaller det «kompiskjøring» er bare tull. Hvem som helst kan jo få skyss. Jeg tviler sterkt på at alle 20 000 i denne gruppa i Trondheim er venner med hverandre. Hvis det hadde vært snakk om kompiskjøring hadde det holdt å legge ut en melding på sin egen Facebook-vegg, sier Ahmad.

Les også: Christiania Taxi misfornøyd med løyvetildelingen

Han mener slike grupper er problematiske fordi de kan tilrettelegge for svart arbeid.

- Jeg håper at det skjer noe nå og at politiet kan samarbeide med både skattemyndighetene og NAV. Jeg tror mange av dem som driver med denne typen kjøring har andre jobber eller mottar stønad, sier Ahmad.

Daglig leder i Nidaros Taxi, Bjørn Blomsø, tviler på at sjåførene som driver «kompiskjøring» betaler skatt av det de tjener på sin virksomhet. Foto: jens petter søraa

Stjeler turer

Også sjefen i Nidaros Taxi, Bjørn Blomsø, hilser politiets planer velkommen, men tror det kan bli vanskelig å komme den utstrakte «kompiskjøringa» til livs.

- Det er klart at disse sjåførene stjeler turer fra oss. Dette har fått lov til å utvikle seg uten at noen har grepet inn. Det er litt merkelig når vi står på den ene siden av gata og piratene på den andre. Og ved siden av står politiet og ser på at folk går inn i piratdrosjer uten at de gjør noe med det, sier Blomsø.

- Er det noe dere i drosjenæringa kan gjøre?

- Vi kan ikke gjøre annet enn å drive virksomheten vår videre på en seriøs måte. Omsetningen vår er for tiden økende, men denne økningen hadde vært større uten alle kompiskjørerne, mener Blomsø.