Her kommer et forsøk på å forklare trafikkreglene for syklister. Spørsmålet er om syklister har lov til å sykle på rødt og om vanlige trafikkregler ikke gjelder for folk på sykkel. Det viktigste du må lære deg er forskjellen på sykkelfelt og sykkelvei, og du må lære deg å ta hensyn til medtrafikantene dine uavhengig av om de er bilister, syklister eller fotgjengere.

Problemet er at reguleringen for syklister er uforutsigbar og forandrer seg ofte fra kryss til kryss. Derfor må syklistene følge godt med på hvordan det er til enhver tid. Også bilistene må vite hvilke regler som gjelder for syklistene.

Egen sykkelvei: Ved Lademoen kirke i Innherredsveien er sykkelveien adskilt fra bilveien. Det betyr at det gjelder egne reguleringer for denne veien. Her er det bare bilveien som er lysregulert. Syklistene har bare kjøretøy fra den lite trafikerte gata fra høyre å ta hensyn til, mens bilene må ha rødt lys slik at trafikken fra Stadsingeniør Dahls gate til venstre også får plass på veien inn til Midtbyen.

1. Rødt lys

Syklister kan ikke sykle på rødt. De er kjørende og må følge de samme reglene som andre. Men:

2. Kan sykle overalt

Syklister kan bruke andre trafikkarealer, som gang- og sykkelvei, sykkelfelt og fortau i tillegg til vegbanen.

3. Sykkelvei og sykkelfelt

Det er ulike regler for en adskilt sykkelvei og et sykkelfelt i veibanen, i Trondheim ofte markert med rød asfalt. Tirsdag aksjonerte politiet i to ulike kryss i Trondheim, i Innherredsveien ved Lademoen kirke og i krysset mellom Kjøpmannsgata og Olav Tryggvasons gate. I Innherredsveien er det adskilt sykkelvei, mens det i krysset Kjøpmannsgata og Olav Tryggvasons gate er rødt sykkelfelt. Vi kommer tilbake til forskjellen på disse.

Bilist med vikeplikt: Syklisten skal rett fram og bilisten må vente. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen

4. Ulike signaler på ulike arealer

Alle trafikanter skal forholde seg til signalene som gjelder for det arealet de beveger seg på. Signaler kan være skilt, oppmerking eller trafikklys. Lyssignalene skal stå til høyre i kjøreretningen for å være gjeldende. Det betyr at når sykkelveien ligger til høyre, og trafikklysene står mellom bilveien og sykkelveien, gjelder lyset bare for kjøretøyene i bilfeltet.

5. Egen regulering på sykkelveien

For sykkelveien gjelder egne reguleringer. Her kan det være egne lys for syklistene. Sykkelveien skal være fysisk adskilt. Siden sykkelveien i Innherredsveien er midlertidig på grunn av forsøket med miljøgate, er også sperringene midlertidige. I krysset ved Lademoen kirke er det lite trafikk til og fra kirka. Derimot er det mye trafikk til og fra Stadsingeniør Dahls gate. Bilene på vei inn til byen får rødt lys for å gi plass til bilene fra Stadsingeniør Dahls gate. Disse bilene kommer ikke i veien for syklistene på egen vei.

Sykkelvei: Her står trafikklyset til venstre for sykkelveien og gjelder derfor bare bilistene på bilveien. Det er regelen når sykkelvei og bilvei er adskilt. Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

6. Sykkelfelt i bilveien

Sykler du derimot i et sykkelfelt (gjerne markert med rød asfalt), gjelder samme regler som andre kjøretøy på samme vei. Men:

7. Vikeplikt for sykkel

Dersom du står på sykkelfeltet til høyre for bilfeltet og skal rett fram, har bilen vikeplikt dersom vedkommende skal svinge til høyre.

Sykkelfelt: Bilen til venstre har vikeplikt for sykkelen dersom bilen skal til høyre og syklisten rett fram.

8. Vikeplikt for fotgjengere

På en kombinert sykkel- og gangvei gjelder det gjensidig vikeplikt, men syklistene må ta ekstra hensyn til fotgjengerne, ikke minst når de kommer bakfra.

9. Vikeplikten for kryssende vei

I kryss med bilvei har syklister og fotgjengere vikeplikt for alle trafikanter på bilveien dersom det ikke er fotgjengerfelt der eller merket på andre måter.

Kilder: Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk, Erik Jørgen Jølsgard, Statens vegvesen, på facebookgruppen «På sykkel i Trondheim» og trafikkreglene.