Fredag kom Statens vegvesens forslag til handlingsprogram for perioden 2018-2023. Her viser Statens vegvesen hvordan de vil gjennomføre Nasjonal transportplan som ble lagt frem i vår.

- Nasjonal transportplan spesifiserer ikke hva som skal skje år for år, men det må Statens vegvesen gjøre for å kunne gjennomføre transportplanen. Det er derfor vi lager handlingsprogrammet, sier strategisjef i Statens vegvesen region midt, Kjetil Strand.

Her er en oversikt over noe av det Statens vegvesen ønsker å gjennomføre i Trøndelag fremover.

Vil gjennomføre Betna - Stormyra

På E39 vil Statens vegvesen gjennomføre prosjektet Betna - Vinjeøra - Stormyra. Dette prosjektet ligger delvis i Trøndelag og delvis i Møre og Romsdal. Totalt skal det brukes 2,14 milliarder kroner på dette. 20 millioner kommer til prosjektet i 2019, mens det legges opp til at tilsammen 1,6 millarder kommer i årene 2021 og 2022.

Prosjektet omfatter bygging av tre delstrekninger med til sammen om lag 26 kilometer tofelts veg, dels i eksisterende trasé og dels i ny trasé i kommunene Halsa og Hemne.

- Dette er hovedveien mellom Trøndelag og Møre og Romsdal. I dag er det veldig smal vei på stedet, og det er ikke gul midtstripe. Dessuten er det mye bebyggelse rett ved veien. Nå blir det helt ny vei, mange steder i ny trasé, sier Strand.

Statens vegvesen regner med at den nye veien står klar i 2023.

Penger til E6 nord for Grong

Statens vegvesen vil også bruke 450 millioner kroner på utbedring og fornying av E6 mellom Grong og gensen til Nordland. Mesteparten av pengene er tenkt brukt i 2021 og 2022.

- Dette er en lang strekning, og vi prioriterer å gjøre utbedringer der det er verst. Vi skal bygge en ny bru, rette ut kurver, utvide bredden på deler av veien og forsterke eksisterende vei, sier Strand.

I tillegg kommer det midler til flere andre trafikksikkerhets- og forbedringstiltak langs E6 i Nord-Trøndelag. Noen av disse tiltakene får trolig penger allerede i 2018, det er klart etter at regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt frem torsdag.

E6 mellom Åsen og Steinkjer og E14 mellom Stjørdal og Meråker ligger inne med penger først i perioden mellom 2024 og 2029.

Vil utbedre E6 sør for Ulsberg

Statens vegvesen vil også bruke penger på å utbedre E6 mellom Ulsberg og Oppdal. Totalt skal det brukes 450 millioner kroner på dette, men mesteparten av pengene er tenkt brukt etter 2023.

- Nye Veier skal bygge ut E6 nord for Ulsberg. Dersom vi ikke utbedrer E6 videre sørover mot Oppdal blir standardspranget ved Ulsberg for stort, sier Strand.

Nye Veier mener det kan være mulig å bygge med fire felt og 110 km/t-standard på mye av deres E6-prosjekt nord for Ulsberg. Noe slik standard blir imidlertid ikke aktuelt videre mot Oppdal.

- Vi mener det ikke er behov for fire felt. Trafikken deler seg ved Ulsberg. Noen fortsetter på E6 mens andre fortsetter på riksvei 3 og dermed blir det mindre trafikk på E6.

- På strekningen Ulsberg - Oppdal tenker vi å utbedre noen krappe svinger og få til en breddeutvidelse der veien er for smal. Vi får nok ikke til 80 km/t på hele strekningen, men vi får en bedre veistandard enn i dag.

Ifølge Strand er ikke E6 Ulsberg - Oppdal omtalt som eget prosjekt i Nasjonal transportplan. Pengene man ønsker å bruke på prosjektet er såkalte programområdemidler, midler som Statens vegvesen lokalt kan bruke relativt fritt.

Statens vegvesen ønsker å starte arbeidene på E6 Ulsberg - Oppdal i 2023, og foreslår å bruke 23 millioner kroner på prosjektet det året. Ifølge Nye Veiers nettsider kan deres utbyggingsprosjekt nord for Ulsberg være fullført i 2027, og Statens vegvesen regner med å kunne være ferdig til det.

Vil ha sykkelbyer i Nord-Trøndelag

Statens vegvesen vil også bruke penger på gjøre Steinkjer, Verdal, Levanger og Stjørdal til sykkelbyer, og foreslår å bruke 20 millioner kroner på dette i 2021 og 2022.

- Vi ønsker å bruke penger på å planlegge og forbedere en fremtidig sykkelsatsning i disse byene. Mange korte reiser kan godt tas på sykkel fremfor bil, men da trengs det tilrettelegging med sykkelstier, sier Strand.

Ny Sluppen bru etter 2024

I handlingsprogrammet legger Statens vegvesen opp til å starte med den nye brua på Sluppen, som skal hete Nydalsbrua, først i 2022 og fullføre prosjektet i 2024.

- Dette er i tråd med Nasjonal transportplan som ble lagt frem i vår. Det er imidlertid søkt om forskuttering av prosjektet med bompenger, og denne søknaden ligger til behandling i Samferdselsdepartementet. Dersom departementet sier ja, kan vi komme i gang tidligere, sier Strand.

Han mener det kan være teknisk mulig å komme i gang med ny bru på Sluppen ved årsskiftet 2018/2019.

Skal på høring

Statens vegvesens handlingsprogram skal nå på høring til fylkeskommunene og de største byene, og endelig handlingsprogram for 2018 - 2023 faststettes av vegdirektøren i februar 2018.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter