Ut fra et miljøperspektiv ønsker Avinor like konkurransevilkår. Det er lite gunstig at drosjene returnerer uten passasjerer.

I dag har V-drosjene (Nord-Trøndelag) den mest attraktive holdeplassen på Trondheim flyplass Værnes. Holdeplassen er forbeholdt Stjørdal Taxi. Trondheimsdrosjene (U-drosjene) må stå et stykke unna, der de har én linje for bestilte turer og én linje for ad hoc eller ikke bestilte turer. Trondheimsdrosjene eller bydrosjene får ikke ta ad hoc-turer før det er tomt for drosjer på V-holdeplassen.

Dette synes drosjesentralene i Trondheim er diskriminerende, særlig urettferdig mener de det vil være om ordningene skulle fortsette etter at Trøndelag er blitt ett løyvefylke etter årsskiftet.

Fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, kan ikke love at en ny løyveordning er på plass fra årsskiftet. Han sier løyveområdene ikke er låst av fylkesgrensene, løyvene kan følge kommunegrensene.

Lite miljøvennlig

- Vi er i dialog med taxinæringen, men det er ikke sikkert vi rekker å få en ny løyveordning på plass fra 1. januar 2018. I likhet med Avinor mener vi det er urasjonelt og lite miljøvennlig at drosjene returnerer uten passasjerer, sier Solem.

Daglig leder i Stjørdal Taxi, Kurt Ove Bratseth, sier det ennå ikke er avklart hva som vil skje med løyvesituasjonen på Værnes etter årsskiftet . – Vi er behovsprøvd til å være der, på den mest sentrale holdeplassen. Signalene tyder på at vi får beholde samme plassering, sier Bratseth.

Han legger til at for Stjørdal Taxi er kjøring av flypassasjerer en svært viktig del av inntektsgrunnlaget. Flypassasjerene utgjør over halvparten av omsetningen for de 55 bilene. Rundt halvparten av flypassasjerene fraktes lokalt, den andre halvparten til Trondheim. – Det kan se ut til at samferdselsmyndighetene kommer til å opprettholde kjøreområdene, det vil si at man beholder løyvene innenfor kommunegrensene, sier Bratseth.

Kunstig inndeling

Det synes Geir B. Lerdahl, administrativ leder i Nidaros Taxi med nærmere 20 løyver, er kunstig. – U-drosjene har ikke lov å ta turer til Hell, men kan kjøre passasjerer til Hommelvik, for Hell tilhører Stjørdal og et annet løyvefylke, sier Lerdahl.

Han mener dagens løyveordning bør opphøre når Trøndelag blir ett fylke og én samferdselsadministrasjon. Stjørdal Taxi har i dag lov å ta med passasjerer fra f.eks. Trondheim tilbake til Værnes.

- Jeg har selv sittet i flere løyveutvalg og det er kjent at Avinor i en årrekke har ønsket, av hensyn til passasjerene, kun én holdeplass for V- og U-drosjer på Værnes, men dette har stoppet opp på grunn av fylkesgrensene. Når det blir ett fylke, håper vi det blir én holdeplass for all ad hoc-transport og én holdeplass for forhåndsbestilte turer, uavhengig av hvor bilene opprinnelig er stasjonert, så lenge de har løyve i Trøndelag, sier Lerdahl.

Ifølge Lerdahl står U-drosjene så langt unna, at passasjerene ikke finner dem. Det er mye lettere å ta en V-drosje, som gir færre returpassasjerer for U-drosjene.

- Vi bør ha en retur innen 30–45 minutter fra Værnes, hvis ikke er det bedre å kjøre tom tilbake til Trondheim, sier Lerdahl.

Taxinæringen er nedprioritert

Driftssjef Anders Mauring i TrønderTaxi sier de har fått beskjed fra samferdselsadministrasjonen om at den har så mye gjøre at taxinæringen er blitt nedprioritert. Han legger til at TrønderTaxi er i samtaler med Stjørdal Taxi om et samarbeid på Værnes.

- Erlend Solem antyder at løyvene fortsatt kan følge kommunegrensene?

- Jeg vet ikke hva det ligger i det, kanskje det er for å beskytte Stjørdal Taxi? Jeg skjønner frykten til Stjørdal Taxi. På den annen side ønsker vi et samarbeid for å utnytte kapasiteten bedre. Både Avinor og fylkeskommunen er opptatt av miljøet. Da bør det være én kø, hvor flere drosjesentraler får stå, påpeker Mauring.

I utgangspunktet får U-drosjene ta bare bestilte turer fra Værnes.–Men hvordan defineres en bestilt tur? Fra passasjeren klapper sjåføren på skulderen eller bestiller via appen inne på flyplassområdet? Reglene er uklare.

Ønsker flere turer

Mauring legger ikke skjul på at TrønderTaxi ønsker å øke aktiviteten på Værnes. Etter at Sør-Trøndelag fylkeskommune åpnet for fri etablering av drosjesentraler, men valgte å beholdt tallet på løyer, har Trondheim i dag fem sentraler. Den nyeste sentralen er Trøndelag Taxi med tre–fire løyver.

TrønderTaxi hadde 298 løyver, og var nede i 276 da de overtok pasientkjøringen i Trondheim fra Norgestaxi. De fikk ikke øke tallet på løyver som følge av pasientkjøringen, og er i dag nede i 250 løyver.

- Likevel øker vi omsetningen med færre løyver. Konkurransen har gjort oss sterkere, sier Mauring.

Nidaros Taxi har 15 egne løyver, tre eksterne løyver knyttet opp mot Nidaros Taxi og én varebil for varetransport. Fra årsskiftet kommer én ny løyvehaver slik at sentralen vil få 20 løyver. To av løyvene vil driftes med eldrosjer, nærmere bestemt Tesla Model S. De vil primært bli brukt på transport av SAS Crew og Thomas Cook Crew tur/retur Værnes. I tillegg vil eldrosjene brukes til ordinær taxidrift.

- I den forbindelse håper vi på flere ladepunkt på og i nærheten av alle sentrale taxiholdeplasser i Trondheim og på Værnes, sier Geir B. Lerdahl.

Separate køer: De såkalte V-drosjene og U-drosjene må sti separate køer. Stjørdal Taxi har monopol på den beste holdeplassen. Foto: Erling Skjervold
Monopol: Stjørdal Taxi får stå nærmest ankomsthallen på Værnes. Drosjene fra Trondheim ønsker like konkurransevilkår. Foto: Erling Skjervold
Vil konkurrere: Både TrønderTaxi og Nidaros Taxi ønsker like konkurransevilkår med Stjørdal Taxi på Værnes når Trøndelag blir ett fylke fra årsskiftet. I dag må trondheimsdrosjene stå på egne plasser. Foto: Erling Skjervold