- Pasienttilstrømmingen øker hele tiden. Tidligere var det mandager som var de travle dagene. Nå oppleves nesten hver dag som en mandag, sier Birgit Brødreskift, plasstillitsvalgt for Norsk Sykepleierforbund (NSF) ved St. Olavs hospital.

Hun jobber selv som sykepleier ved akutten og AMK, og kjenner hverdagen på kroppen:

- Vi løper raskere og raskere, men vi rekker ikke alt, sier hun.

- Uforsvarlig

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag mener at virksomheten i akuttmottaket ved St. Olav er uforsvarlig. I et oppfølgingstilsyn som ble gjennomført i september, ble det avdekket alvorlige svikt i mottak og oppfølging av pasienter. Også i november i 2016 avdekket fylkeslegen svikt i pasienthåndteringen og slo fast at pasientsikkerheten ikke var ivaretatt til enhver tid.

- Ut ifra det vi har sett på tilsynene, så er situasjonen på akutten periodevis uforsvarlig. Når det er mest travelt, greier man ikke sikre en forsvarlig drift, uttalte fylkeslege Jan Vaage nylig til Adresseavisen.

Fylkeslegen ser så alvorlig på funnene at Statens helsetilsyn nå blir involvert i oppfølgingen.

- Frustrerte og maktesløse

Brødreskift er svært glad for at fylkeslegen følger situasjonen på akuttmottaket, og hun er ikke overrasket over den massive kritikken fra helsemyndighetene. Hun sier at forholdene på akuttmottaket oppleves som en voldsom belastning på personalet.

- Situasjonen er først og fremst uholdbar for pasienter som ikke blir ivaretatt. Men det er også uholdbart for oss som jobber i akuttmottaket. Vi løper raskere og raskere. Folk er frustrerte, oppgitt og maktesløs overfor denne situasjonen som har oppstått. Vi går ofte rundt med en følelse av at vi aldri får gjort en god jobb, det er ikke godt nok en gang. Vi greier ikke å gjøre jobben vi er satt til, fordi vi ikke har nok ressurser, sier Brødreskift.

Hun sier at situasjonen er tøff både psykisk og fysisk, og sier at arbeidsbelastningen har ført til at enkelte har sluttet og funnet seg en annen jobb.

Økte ressurser

Brødreskift mener det er åpenbart at ressursene må øke i akuttmottaket. Flere ansatte på jobb vil sikre at pasientene blir bedre ivaretatt. Samtidig mener hun noe må gjøres for å øke kapasiteten i akuttmottaket.

- Vi har ti rom og tre akuttrom i akuttmottaket. Ikke sjelden har vi 30–40 pasienter her. Da trenger en ikke være stjerneforsker for å skjønne at det blir pasienter på venterom, i korridorene, over alt. Dette går utover pasientsikkerheten. Denne pasienttilstrømmingen vil ikke bli mindre fremover, påpeker Brødreskift.

- Mye tid på logistikk

Plasstillitsvalgt for Legeforeningen, Torkild Skaar, jobber også i front i akuttmottaket. Han sier at den økte pasienttilstrømmingen kan gjøre vaktene krevende.

- Det er utfordrende og utilfredsstillende når det kan ligge 40 pasienter i mottaket, og du opplever at du ikke alltid har oversikten. Vi er skolert til å ha fokus på det medisinske, men problemet er at vi må bruke mye tid på logistikk og finne en plass til pasientene. Situasjonen i akuttmottaket er et symptom på et langt større problem, nemlig et sykehus som er fullt. Når vi ikke får flyttet pasientene videre inn i sykehuset, blir de liggende i inngangsdøra, sier Skaar.

Han mener hovedutfordringene er at sykehuset på Øya ikke er dimensjonert for å ta unna det økte antallet pasienter, samtidig som de økonomiske rammene ikke er tilstrekkelige.

Foretakstillitsvalgt for legeforeningen ved St. Olav, Lindy Jarosch-von Schweder, har en klar forventning om at situasjonen i akuttmottaket skal bli bedre, og opplever at ledelsen nå jobber seriøst med å løse problemene.

- Men problemet er at det kanskje kommer litt for lite informasjon ut til de ansatte. Dermed blir ansatte utålmodige, fordi de opplever at det ikke skjer noe og at situasjonen ikke blir bedre. Når pasientene fortsetter å strømme på, så kan det oppleves ganske utmattende. De ansatte løper og løper og prøver å gjøre sitt beste, sier Schweder.

- Krevende

Administrerende direktør ved St. Olavs hospital, Nils Kvernmo har stor forståelse for at situasjonen på akutten kan være krevende.

- Det er klart at det er krevende når det er en vekst på omtrent fem prosent årlig i antall pasienter som kommer til akutten. Dette er det fjortende året på rad vi må effektivisere driften. Vi skal behandle flere pasienter uten mer ressurser, og det har jeg stor forståelse for at er krevende for de ansatte, sier Kvernmo.

Mandag hadde Kvernmo et møte med fylkeslegen og Statens helsetilsyn for å forklare hvordan de skal ta tak i punktene som ble påpekt under tilsynet. Det viktigste tiltaket er at det er tilført om lag 10 nye legestillinger de siste par årene, og nå skal bemanningen i akuttmottaket styrkes ytterligere.

- I tillegg forsterkes rutinene som definerer når det er så mange pasienter i akuttmottaket at vi trenger å tilkalle mer personell. Vi har rutiner for det i dag også, mende skal nå bli tydeligere, sier Kvernmo.

Administrerende direktør Nils Kvernmo ved St. Olavs hospital skjønner at situasjonen til de ansatte ved akutten kan være krevende.

Ser på flere løsninger

Han peker også på at de jobber med å se på om noen senger skal omdisponeres og om det skal etableres en mer generell observasjonspost. En annen mulighet kan også være å bruke noen av sengene på pasienthotellet til å bli en post der man kan ta seg av mindre syke pasienter. Hvordan dette blir løst, jobber administrasjonen med frem til budsjettet skal være klart.

- Vi har nå spesiell oppmerksomhet på å implementere planene for å ha lege i front, slik at pasientene blir vurdert og sortert med en gang for å raskere legetilsyn, og at pasienter med blodforgiftning får antibiotika tidsnok, sier Kvernmo.

- Dette skal vi gjennomføre i en situasjon der vi må effektivisere driften, og det er krevende, legger han til.