I flere år er det jobbet med en plan for friluftsliv og grønne områder i Trondheim. Under torsdagens bystyremøte ble den omfattende planen godkjent med mange forpliktende vedtak.

Målet er å sikre folk arealer til rekreasjon og friluftsliv, blant annet ved å «bygge ut et robust nett av hovedturveier og skiløyper i marka, bygge nye turveier og fornye/rehabilitere eksisterende turveinett i byggesonen».

Fikk ros

Flere politikere roste planen, deriblant varaordfører Ola Lund Renolen.

- Planen er ikke er juridisk bindende, men over tid vil de fleste planene være realisert, sa varaordfører Ola Lund Renolen, som sendte en stor takk til Harald Nissen.

- Uten ham ville ikke vi hatt denne planen, sa han om den tidligere MDG-lederen i Trondheim.

LES OGSÅ: Skal sikre byen grønne lunger

537 kroner per innbygger

I inneværende økonomiplanperiode 2017 - 2020 er gjennomsnittlig investeringsomfang på cirka 19,5 millioner kroner i året, eller cirka 100 kroner i året per innbygger.

Men skal kommunen innfri planens ambisjoner og behov fullt ut vil det koste kommunen 102 millioner kroner i snitt i året frem til 2030, eller 537 kroner per innbygger.

Rådmannen påpeker at private utbyggere vil finansiere deler eller hele prosjekter som rekkefølgekrav ved utbygging. Samtidig er det flere punkter som ikke er kostnadsestimert, som blant annet at deler av Vikåsenområdet innlemmes i marka og etablering av aktivitetsprotaler.

Femdoble driftsutgifter

Investeringene er fordelt på følgende måte:

* Grønne korridorer: 10 mill.

* Turveier og skiveier: 21 mill.

* Gate- og parktær: 1 mill.

* Leke- og rekreasjonsområder: 7 mill.

* Parker: 19 mill.

* Nærmiljøanlegg: 17 mill.

* Badeplasser: 2 mill.

* Lekeplasser: 23 mill.

* Fellesområder: 2 mill.

En realisering av planen vil også nesten femdoble kommunens driftsutgifter sammenlignet fra 27 mill. i 2017.

Med vedtaket må nå rådmannen se hva som er mulig å realisere innenfor budsjettet.

Ladestien

I sammenheng med vedtaket ble det også klart at Ladestien legges bort fra Grytbakkstranda. Dermed fulgte bystyrets flertall anbefalingen fra kulturkomiteen at fuglelivet skjermes ettersom Ladestien forlenges fra Hansbakkfjæra til Væreholmen.

Det kan du lese mer om her