Det sier fylkesordfører Tore O. Sandvik, etter at fylkesrådet i Nord-Trøndelag på prinsipielt grunnlag nektet å vurdere et anbud på Beitstadsundbrua som var 40 millioner kroner lavere enn neste anbyder på lista.

- Det er sentrale myndigheter som har ansvaret for å drive nasjonens handelspolitikk med utlandet. Nå må vi få klare retningslinjer for hvordan anbud fra land vi ikke har handelsavtaler med skal vurderes, mener Sandvik.

Les også: Kineserne kan få bygge Beitstadsundbrua likevel

Vil la kineserne delta

Sent søndag kveld kom fylkesrådmann for Trøndelag, Odd Inge Mjøen, med sin innstilling til fylkesutvalget.

1. Fylkesutvalget vedtar å behandle saken på vegne av Fylkestinget, som hastesak iht. Kommunelovens § 13, for å sikre at fremdriften på byggingen av Beitstadsundbrua opprettholdes.

2. Fylkesutvalget vedtar at sluttføringen av anbudsprosessen for bygging av Beitstadsundbrua baseres på det kunngjorte anbudsgrunnlaget.

3. Fylkesutvalget godkjenner at alle tilbud som er mottatt innen tilbudsfristen kan vurderes i den videre anbudsprosessen.

Fylkesrådmann understreker at fylkesutvalget ikke skal vurdere de mottatte tilbudene, herunder avvisning og rangering av tilbudene. Dette vil utføres av Statens vegvesen i den videre anbudsprosessen.

- Det skal snart utformes en innkjøpsstrategi for Trøndelag fylkeskommune. Fylkesrådmannen vil ta med seg erfaringene fra denne saken i utformingen av et forslag til innkjøpsstrategi som legges frem for politisk behandling, skiver Mjøen i sin innstilling.

Kommentar: Fylkesrådets håndtering av det kinesiske anbudet på Beitstadsundbrua er ytterst pinlig

Får gode skussmål

Det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge Group (SRBG) er et av verdens ledende selskaper innen bygging av bruer. For tiden er de inne i Nordland fylke hvor de bygger Hålogalandsbrua på 1 533 meter. Etter at de vant anbudet i Nordland skrev Statens vegvesen følgende på sine hjemmesider:

- Det var totalt fem entreprenører som leverte tilbud på stålarbeidet, og etter en omfattende kvalitetskontroll og kontrollregninger av tilbud ble det SRBG som fikk oppdraget, skriver Statens vegvesen.

Det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge Group (SRBG), er glad for at det varslede vedtaket om Beitstadsundbrua ble utsatt og overført til Trøndelag fylkeskommune.

- Vi vil sikre at Trøndelag fylkeskommune har god og korrekt informasjon om oss, og vår plan om å bruke mange lokale samarbeidspartnere i Nord- og Sør-Trøndelag, sier Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for SRBG i Norge.

Avvist på prinsipielt grunnlag

Det ble tidligere kjent at fylkesrådet i Nord-Trøndelag av prinsipielle grunner ikke ville vurdere kinesernes anbud. Dette førte til protester fra det kinesiske selskapet, og fra opposisjonspolitikere i det nye storfylket. Dermed valgte fylkesrådet å sende saken til fylkesutvalget for Trøndelag.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik sier de nå skal diskutere saken i egen fylkestingsgruppe.

- Dette er ingen enkel sak, og det hadde blitt tilsvarende reaksjoner den andre veien dersom fylkesrådet hadde kommet til motsatt beslutning. Vi kan ikke ha det slik at alle kommuner og fylker skal ha hver sin utenrikspolitikk, og at det er fritt frem hvem man skal ha med i en anbudsrunde eller ikke. Vi kan ikke ha myndigheter som fraskriver seg ansvaret for handelspolitikken i Norge. Det er uansvarlig, mener Sandvik.

Les også: - Elendig politisk håndverk kan ende med anbudsseier til kineserne

Høyre er fornøyd

Høyres gruppeleder Pål Sæther Eiden er svært glad for at fylkesrådmannen nå innstiller på at det kinesiske selskapet likevel skal få være med i anbudsrunden.

- Dette var ikke uventet. Fylkesrådmannens innstilling er i tråd med det Høyre mener. Vi har vært tydelig hele tiden på at avgrensninger på hvem som skulle få være med måtte ha blitt gjort da anbudet ble lyst ut – og ikke i etterkant. Dette har fylkesrådmann tatt hensyn til på en veldig grei måte.

Eiden understreker at kineserne hele veien har vært tydelig på at de vil være med i konkurransen.

- Vi har ikke stor erfaring med kinesere som utbyggere her til lands, men det ser rimelig greit ut det de gjør på Hålogalandsbrua. Jeg tror ikke de kommer med maskiner og utstyr og vil gjøre alt selv. Først og fremst er det veldig viktig at vi kan spare innbyggere og bilister for over 40 millioner kroner.

Mevassvik og Hallem inhabile

Fylkesrådmannen mener både fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik og fylkesråd for samferdsel, Tomas Iver Hallem, er inhabil i saken.

Hallem mener også spørsmålet om kinesiske selskap eller andre land uten handelsavtale med Norge skal delta i anbudskonkurranse i Norge må avklares nasjonalt.

- Det håper jeg denne saken kan bidra til. Sakens prinsipielle karakter er diskutert nasjonalt, regionalt og lokalt. Det underbygger at det var og er behov for at vi løftet denne sake opp til politisk avklaring i Trøndelag.

- I saksframlegget fra rådmannen ser jeg at det nå er fremskaffet informasjon om at det kan være en større økonomisk og en eventuell større juridisk risiko en hva som var utgangspunktet i de vurderingene som jeg har sett fram til nå. Hva som ligger i det blir en viktig premiss i saken etter min vurdering, sier fylkesråd Tomas Iver Hallem.

Fylkesråd Tomas Iver Hallem er inhabil i saken om Beitstadsundbrua, mener fylkesrådmann Odd Inge Mjøen. Hallem sier han ikke vurderte konsekvensene av å si nei til å la kinserne bli med i anbudsrunden, selv om anbudet var 40 millioner kronner lavere enn neste frima på lista. - Dette var et prinsipielt standpunkt, understreker Hallem. Foto: Leif Arne Holme
Fylkesrådet sender det omstridte bruprosjektet videre til Trøndelag fylkeskommune. Her ser vi fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik (t.h.) og fylkesråd Tomas Iver Hallem (t.v). Foto: Leif Arne Holme