Torsdag bestilte Halvard Overland drosje gjennom TrønderTaxi-appen. Han pendler fra Trondheim til Ørlandet på jobb.

- Jeg skulle ha bil til mandag morgen for å rekke hurtigbåten over fjorden og bestilte taxi til klokken 05.50 mandag morgen. Jeg ante uråd da jeg ikke så noen bil mandag morgen og ringte dem. Da fikk jeg beskjed om at de ikke hadde bil til meg. Jeg hadde ikke fått noe varsel om det. Jeg sa til personen jeg snakket med hos TrønderTaxi at jeg måtte ha bil for å komme meg på jobb, og sa at de måtte skaffe bil, samtidig som jeg ringte Norgestaxi for å høre om de kunne hjelpe meg. Heller ikke de hadde bil. Da jeg ringte opp TrønderTaxi igjen, sa de at de hadde en bil på Klett. Jeg fortalte at det ikke gikk på grunn av at den bilen ikke ville få meg ned til hurtigbåtterminalen tidsnok. I stedet ba jeg om at de ordnet en bil til klokken 07.30. Da kunne jeg rekke båten som gikk klokken 08.10, forteller Overland.

Les også: Stjørdal Taxi kan få beholde monopolet på Værnes

Rakk ikke båten

Han ringte på nytt klokken 07.15.

- Jeg fikk beskjed om at de ikke hadde greid å skaffe bil, sier Overland.

Les også: Nye taxisjåførers manglende opplæring er ikke bare irriterende, men også farlig

Han fikk da skyss med en nabo, men rakk ikke båten som gikk klokken 08.10. Overland hadde da mistet to båter, og kom seg ikke av gårde fra Trondheim før klokken 11.10.

Halvard Overland fikk aldri drosje som han hadde bestilt og fikk heller ingen beskjed om at TrønderTaxi ikke hadde noen bil ledig.

- Holder ikke

- Jeg er pendler og er avhengig av at taxien kommer til det tidspunktet jeg har bestilt. Dette holder ikke. TrønderTaxi har et system som ikke fungerer. Jeg har nå gjort to bestillinger uten å få bil, sier Overland som har sendt klage til TrønderTaxi.

Les også: Dette er Trondheims billigste og raskeste taxier

Har mottatt klage

Drosjeselskapet bekrefter å ha mottatt klagen.

- Vi har kontaktet kunden og han har fått et plaster på såret. I etterkant analyserer vi hva som har gått galt og forsøker å forbedre oss, sier driftssjef i TrønderTaxi Ander Mauring.

Driftssjef i TrønderTaxi Ander Mauring. Foto: Birger Ringseth

- Hvorfor fikk ikke denne kunden bil?

- Jeg ser at det skyldes flere uheldige ting. Vi hadde rett og slett så stor etterspørsel etter taxi at vi ikke greide å skaffe bil til denne kunden. Det var ekstra uheldig at han opplevde det to ganger på samme dag. Det er et presstidspunkt mandag morgen med flytaxi og skolekjøring. I tillegg var det dårlig føre denne dagen, noe som øker etterspørselen. Når vi da har fått redusert antall løyver med 26 i løpet av ett og et halvt år, er det ikke alltid vi makter å skaffe bil til alle. Det er en kjedelig situasjon, sier Mauring.

Les også: Christiania Taxi misfornøyd med løyvetildelingen

- Må bli bedre

- Hvorfor fikk ikke denne kunden beskjed om det?

- Det går på neste ledd: Kundesenteret. Der hadde vi sykdom mandag og da «koker» det hos dem og vi får en uheldig situasjon også der. Men uansett finnes det ingen god unnskyldning vi kan gi kunden. Jeg forstår frustrasjonen. Vi må rett og slett jobbe for å forbedre oss, sier Mauring.

Les også: Drosjekonkurrenter slår seg sammen