Prisutdelingen fant sted under KS' og Miljøstiftelsen Zeros årlige klimakonferanse for kommunesektoren tirsdag kveld.

Juryen som har bestått av Odd Einar Dørum, Helge Eide, Kristin Halvorsen og Marius Holm, peker på at prisvinner Sør-Trøndelag fylkeskommune stiller sterke miljøkrav til bussanbudet i Trondheim. Byen skal ha 35 elbusser, hvorav 10 store leddbusser, i 2019. Dette blir en av Europas største helelektriske bussflåter. Samtidig skal den øvrige bussparken gjøres fossilfri.

- Sør-Trøndelag fylkeskommune har et vedtatt mål om å spille en ledende rolle i utviklingen av klimavennlig teknologi. Dette gjør de til gagns med sitt vinnerprosjekt, sier jurymedlem Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk i KS.

Han fremholder at gjennom politisk vilje til endring har man her fått et modig, innovativt og ambisiøst foregangsprosjekt. Det vil ha store ringvirkninger til andre fylker og bidra til en grønnere kollektivnæring.

Største elbuss-kontrakt

Per Olav Hopsø, leder av transportutvalget, Morten Berntsen, rådgiver og Jørn Arve Flått, kommunikasjonssjef, mottok på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune prisen.

Andreplassen gikk til Oslo kommune for klimabudsjettet, mens tredjeplassen havnet i Sarpsborg, der kommunen har investert i landets første elektriske renovasjonsbiler for husholdningsavfall. Det er sjuende gang prisen deles ut. Ifølge juryen var det sterk konkurranse og mye diskusjon, så juryen valgte å utvide fra fem til seks nominerte i år.

Trondheim får 35 elbusser som er 12 meter lange. De skal fra august 2019 kjøre langs fire ulike linjer i Trondheim. Tide Buss har bestilt 25 elbusser av typen 7900 Electric fra Volvo Bussar. Bestillingen fra Tide Buss er den største elbuss-kontrakten til Volvo Bussar noen gang.

Bussen har 34 sitteplasser og 50 ståplasser. Ifølge Helge Sandvik, teknisk direktør i Tide Buss, er den største forskjellen for passasjerene at en elbuss er veldig stillegående. Han har selv prøvekjørt elbuss og merket stor forskjell på lydnivået. Elbussene koster om lag 100 millioner kroner. I tillegg til bussene fra Volvo skal Tide Buss inngå kontrakt om leveranse av 10 elektriske leddbusser.

Elbusser på fire linjer

De fire elbuss-linjene fra 3. august 2019 er:

Linje 12 Dragvoll – sentrum – Marienborg/Øya.

Linje 20 Romolslia – sentrum – Strindheim.

Linje 25 Vikåsen – Singsaker – sentrum – Brattøra.

Linje 40 Flatåsen – Husebytunet – Lundåsen.

Linjene er mellom 12 og 15 km. De fire linjene får ladestasjon i hver ende av linjen, kalt pantografer. Bussene skal ha batteri og styringssystemer montert på taket, og et trådløst hjelpesystem i bussen hjelper sjåføren å parkere kjøretøyet på riktig sted på ladestasjonen.

Lader på seks minutter

Bussene skal stå minimum seks minutter på ladestasjonen før de kjører videre. Noen ganger kan det bli litt lengre opphold. Det legges også opp til lading om natten slik at elbussene er fulladet når de begynner på rutene om morgenen.

Da Enova bestemte seg for å gi 15 millioner kroner i støtte til ladestasjoner, sa selskapets adm.dir. Kristian Nakstad at elektrisk drift kommer for fullt i transportsektoren, busser er ikke noe unntak. Elbusser kan ifølge Nakstad utgjøre en betydelig del av den norske bussflåten innen få år. Trondheim viser vei med den største elbuss-satsingen i Norge, og det er Enova glad for å kunne bidra til.

Ladestasjon: Det skal ikke ta mer enn seks minutter å lade elbussen på pantografen, som ligger i hver ende av de fire elbuss-linjene. Foto: SIEMENS