Rådmannen fremmet viltforslaget som del av forslaget til reguleringsplan for Sluppenområdet.

Bakgrunnen var at rådmannen mener en ny påkjøringsrampe til Okstadbakken, som skal bygges i sammenheng med den nye brua, vil ødelegge en korridor for vilt under Kroppan bru.

- Ingen forståelse

Flere av politikerne i bygningsrådet uttalte seg kritisk til at rådmannen hadde tatt med forslaget om viltovergang i prosjektet.

- Jeg ble overrasket da jeg så kravet om viltovergang og hvor dårlig begrunnet det var. Det er vanskelig å se at det er en saklig sammenhengen mellom den planlagte påkjøringsrampa og viltovergangen i Okstadbakkene. Jeg håper det ikke skal være slik at elg skal stoppe eller utsette denne utbygginga nå, sa Ingrid Skjøtskift (H) under debatten i bygningsrådet.

Etter debatten ble et tilleggsforslag fra Geir Waage (Ap) om å stryke kravet om viltkryssingen enstemmig vedtatt av politikerne.

- Jeg har ingen forståelse for at det det skal komme inn et rekkefølgekrav om viltovergang nå helt på slutten i prosessen. Viltet går uansett lengre sør enn hvor den aktuelle påkjøringsrampa skal være. Å ta inn et slikt krav ville ha vært helt feil, og skjøvet påkjøringsrampa langt ut i tid, sier Waage.

TAR UT ELG-KRAV: Her stemmer politikerne for å ta ut kravet om om viltkryssingen i Okstadbakken. Foto: Berit Baumberger

Resten av rådmannens innstilling til detaljregulering for Sluppen-området ble vedtatt av politikerne.

- Har belyst saken på en god måte

Byplansjef Hilde Bøkestad kommenterer kritikken mot rådmannen slik:

- Diskusjonen i bygningsrådet viser at det er en bred forståelse politisk for at en viltbru er nødvendig for å sikre den økologiske korridoren langs Leirelva, men at tiltaket vurderes som for omfattende å legge inn som et rekkefølgekrav i denne konkrete saken. Vi mener at vi har belyst saken på en god måte, og at saken illustrerer utfordringene med å sikre slike hensyn i planleggingen. Rådmannen har i hele planprosessen vært tydelig på at det er utfordrende å kombinere sørgående rampe og vilthensyn.

Avhengig av bompengeforskuttering

Statens vegvesen advarte tidligere i oktober om at et eventuelt vedtak om å ta inn viltovergang i bruprosjektet ville forsinke bruprosjektet. De har jobbet ut ifra at arbeidene med den nye brua på Sluppen kan starte i 2019, slik at Nydalsbrua kan stå klar i 2021.

Ønsket fremdrift for prosjektet er imidlertid også avhengig av at rikspolitikerne godtar at nybrua kan forskutteres med bompenger, slik trondheimspoltikerne har søkt om. I Solbergregjeringens Nasjonal transportplan som ble lagt frem i vår, er det nemlig ikke satt av penger til å bygge ferdig nybrua før etter 2024.

- Jeg håper staten ser at dagens bru ikke holder mål lenger, og at det er nødvendig å få på plass en ny. Vi har sagt vi er villige kan ta opp lån igjennom Miljøpakken for å få fortgang i prosjektet, og jeg håper staten ser på forskutteringspørsmålet som en formalitet, sier Geir Waage (Ap).

Regjeringspartienes representanter i bygningsrådet, Elin Marie Andreassen (Frp) og Ingrid Skjøtskift (H) er delte i synet på bompengeforskuttering av nybrua på Sluppen.

- Her i Trondheim har Frp stemt i mot forskuttering med bompenger, og dermed er ikke dette noe jeg ønsker å stå på hardt for overfor min statsråd (samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, red anm), sier Andreassen.

- Jeg håper vi kan lykkes med dette, for nå haster det med å komme i gang, sier Skjøtskift.

- Hvordan vil du påvirke dine partikolleger i regjering?

- Jeg skal gjøre mitt aller beste. Dette blir et tema i alle samtaler med stortingspolitikere fremover, det er det ingen tvil om, sier Skjøtskift.

Samferdselsdepartementet opplyste til Adresseavisen i september at saken om forskuttering vil bli vurdert i forbindelse med framlegging av proposisjon om Miljøpakke Trondheim trinn 3, som etter planen vil bli lagt fram for Stortinget i høst.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter