Det sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen.

Bakgrunn for vårt innlegg i Trønder-Avisa er ønsket om å få fram Statens vegvesen sitt syn knyttet til kritikken av Statens vegvesen i tirsdagsavisa. Han mener at dette er viktig for å rette opp i eventuelle misforståelser.

Les også: Kina-seier i historisk fylkesutvalg

Det er, i tillegg til gårsdagens kritikk, påstanden fra fylkesrådslederen om at sakens bakgrunn var en henvendelse fra Statens vegvesen, der fylkeskommunen som vegeiere ble bedt om å vurdere de prinsipielle siden av anbud til den nye Beitstadsundbrua, som har fått prosjektlederen til å reagere.

- Dette stemmer ikke. Etter tilbudsåpningen startet Statens vegvesen som vanlig umiddelbart arbeidet med å vurdere tilbudene. Vegeier, ved fylkesråd for samferdsel, Tomas I. Hallem, kalte inn til et møte. I møtet ba de Statens vegvesen utrede hvorvidt vegeier var forpliktet til å vurdere et tilbud fra et kinesisk selskap. På forespørsel fra fylkeskommunen undersøkte vi saken, og sendte et brev til dem om resultatet av arbeidet vi ble bedt om å gjøre, sier Brønstad.

Ingen spørsmål

Gjennom Trønder-Avisa får Statens vegvesen kritikk for at dere ikke har hatt kontakt med fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik og for utdanning og kultur May Britt Lagesen i forbindelse med anbudet.

- Forklaringen på det er enkel. Statens vegvesen har møter med fylkesråd for samferdsel, Tomas I. Hallem. Andre fylkesråder er ikke med i disse møtene.

Brønstad skriver i et avisinnlegg at Statens vegvesen senest den 18. september hadde møte med fylkesråd for samferdsel, Tomas I. Hallem, der blant annet tilbyderne på en av de inngåtte kontraktene på prosjektet ble presentert. Her var flere nasjonaliteter representert, og det ble også opplyst om at flere nasjonaliteter hadde meldt sin interesse for Beitstadsundbrua.

- Det kom ingen spørsmål knyttet til nasjonalitetene, eller prosessen med vurdering av tilbyderne.

Debatt: Skal Kina bygge Norge?

Hyppige møter

Brønstad presiserer at Statens vegvesen ikke fikk noen signal om at denne anskaffelsesprosessen skulle håndteres på annen måte enn de andre.

- Statens vegvesen har månedlige faste møter om prosjektet, der fylkeskommunen deltar. Her gjennomgås generell informasjon om prosjektet, og status for hver entreprise, deriblant Beitstadsundbrua. I tillegg er det hyppig kontakt når avklaringer trengs. Hvis det er behov for faglig grunnlagsmateriell i forbindelse med politiske saker, bidrar Statens vegvesen alltid på forespørsel. Vi ble forespurt om konkret faglig grunnlagsmateriell i forbindelse med behandling av saken 31. oktober, og bidro med informasjon. Vi ble ikke forespurt i forkant av behandling 17. oktober, utover brevet der vi på forespørsel fra fylkeskommunen opplyste om hvorvidt vegeier var forpliktet til å vurdere et tilbud fra et kinesisk selskap.

Brønstad sier det var 70 som meldte sin interesse da de lyste ut anbudskonkurransen. Til slutt sto de igjen med kun tre.

- Flere av dem stilte spørsmål, og Statens vegvesen svarte ut. Både spørsmål og svar ble på vanlig måte offentliggjort i Doffin/Ted. Det at firma melder sin interesse og stiller spørsmål, betyr ikke at de gir tilbud. Erfaringsmessig vet vi at mange av interessentene er potensielle leverandører til entreprenørene som gir tilbud.

Brønstad opplyser at de ved byggingen E6 i Harran skrev kontrakt med et tysk/østerriksk selskap.

- En del av leveransene på dette prosjektet var stål fra et kinesisk selskap.

Må unngå misforståelser

Brønstad sier Statens vegvesen vil bli enda mer bevisst på å bedre kommunikasjonen med fylkeskommunen i fremtiden slik at man unngår eventuelle misforståelser.

- Nå vil det kinesiske selskapet bli vurdert på linje med de to andre. Vi skal utarbeide en innstilling som etterpå går til kvalitetskontroll. Det er regionveisjefen som tar den endelige beslutningen om hvem som skal få bygge brua over Beitstadsundet, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad.

Kommentar: Fylkesrådets håndtering av det kinesiske anbudet på Beitstadsundbrua er ytterst pinlig

Tar selvkritikk

Fylkesråd for samferdsel, Tomas Iver Hallem, mener begge parter har rett på en måte.

- Jeg ble kjent med at det var med et kinesisk selskap etter anbudsåpningen 4. oktober. På et møte den 10. oktober på fylkes hus stilte jeg spørsmål om hvem bestemmer at det skal være med et kinesisk selskap i vår konkurranse. Det er viktig for meg å presisere at det aldri ble løftet opp at det var med et kinesisk selskap i anbudskonkurranse på brua i et møte vi hadde om veiprosjektet den 18. september. Dette kan flere bekrefte, sier Hallem.

Hallem sier det var utenfor hans beslutningskompetanse om et kinesisk selskap skulle være med, og ba om å få løftet saken til fylkesrådet.

- Jeg kunne sikker håndtert saken bedre, men det er en svært spesiell situasjon hvor det nå foregår en nasjonal debatt om hvordan vi skal forholde oss til kinesiske selskap. Vi trenger klare, nasjonale føringer, sier fylkesråd Tomas Iver Hallem.

Det er her det skal bygges bru over Beitstadsundet.
Fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Tomas Iver Hallem, tar selvkritikk. Foto: Leif Arne Holme