På de mest populære modellene er næringsandelen på over 80 prosent.

Næringsandelen av personbilsalget er fortsatt historisk høyt. I oktober var den 52,9 prosent, mot 50,4 prosent i oktober 2016. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer privatleasing og økningen i næringsandel i år skyldes i stor grad at andelen privatleasing fortsatt er i god vest.

Før var det firmaer som leaset bil for sine ansatte, men i de senere årene er det blitt mer og mer vanlig at også privatfolk foretrekker leasing. Bilen leases vanligvis for tre–fire år, og man slipper å tenke på videresalg når leieperioden utløper. Ikke minst i dag, med stor usikkerhet om hvilken drivlinje man bør satse på, velger mange å lease. Leasing sikrer et mer forutsigbart kostnadsnivå på bilholdet.

Økning i nybilsalget

I oktober ble det registrert 12 472 nye personbiler i Norge, 540 flere (+4,5 prosent) enn i oktober 2016. Hittil i år er det registrert 128 830 nye personbiler, det er 1023 flere enn i samme periode i 2016. Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle nye personbiler registrert i oktober var 79 g/km, 12 g/km lavere enn i oktober 2016. Det viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Elbilene hadde en økning i salget på 43 prosent sammenlignet med oktober i fjor. Ladbare hybrider hadde en tilsvarende økning på 53 prosent. Andelen dieselbiler ligger nå på 19,9 prosent, mot 75 prosent for noen år siden. Bruktimporten gikk opp 41 prosent.

Volkswagen økte med 12 prosent på merkestatistikken fra oktober i fjor, dette ga en markedsandel denne måneden på 19,4 prosent. Toyota hadde i oktober en markedsandel på 13,0 prosent, fulgt av BMW med 8,7 prosent, Volvo 8,0 prosent og Skoda 5,7 prosent. Mercedes-Benz måtte nøye seg med 5,2 prosent av markedet.

Elbilene utgjorde 54 prosent av VWs salg i oktober, mens ladbare hybrider sto for 22 prosent. Dieselandelen var nede i 16 prosent.

Ingen slår Golf

Suverent på norgestoppen ligger VW Golf, uansett drivlinje, med 1604 solgte biler. Av disse var 73 prosent elektriske, 13 prosent ladbare hybrider, 10 prosent bensin og 4 prosent diesel. Andreplassen tok Toyota RAV4 med 437 biler, mens Mitsubishi Outlander knep tredjeplassen med 422 biler.

I oktober hadde altså 19,9 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. Samme måned i fjor var andelen 28,8 prosent. Det ble registrert 4462 nye personbiler med hybriddrift i oktober. Økningen er på 39,0 prosent eller 1253 biler sammenlignet med samme måned i 2016. Personbiler med hybriddrift hadde 35,8 prosent markedsandel i oktober, mot 26,9 prosent i oktober 2016.

Blant personbilene med hybriddrift var 2692 ladbare hybrider. I oktober 2016 var antallet 1765.

I oktober ble det registrert 2665 nye personbiler med nullutslipp. Det er 804 flere (+43,2 prosent) enn i oktober 2016. Nullutslippsbilenes markedsandel var 21,3 prosent, opp fra 15,6 prosent i oktober 2016. Seks av de nye registrerte personbilene i oktober var hydrogenbiler, resten var elbiler.

Solgte 38 hydrogenbiler

Hittil i år er det registrert 25 934 nye nullutslipp personbiler, det er 6575 flere (+34,0 prosent) enn i samme periode i 2016. Det er registrert 38 nye hydrogenbiler hittil i år, opp fra 17 på samme tid i fjor.

Det ble bruktimportert 1002 personbiler med nullutslipp i oktober, det er 516 flere (+106,2 prosent) enn i oktober 2016. Hittil i år er det bruktimportert 6660 nullutslipp-personbiler, det er 2242 flere (+50,7 prosent) enn i samme periode i 2016.

Tilfanget av førstegangsregistrerte elbiler (nye og bruktimporterte personbiler) var 3661 i oktober, antallet i oktober 2016 var 2343 nye nullutslipp personbiler. Hittil i år er det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 32 556 elbiler (personbiler), det er 8796 flere enn i samme periode i fjor.

Ønsker firehjulstrekk

Drift på alle fire hjulene er noe stadig flere ønsker. I oktober ble det registrert 4832 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 38,7 prosent. I samme måned i 2016 var firehjulsdriftandelen 36,9 prosent. Hittil i år er firehjulsdriftandelen blant personbilene 39,3 prosent, mens den i samme periode i 2016 var 38,6 prosent.

VW er det største elbilmerket med 6418 biler hittil i år (+24 prosent fra samme periode i fjor), foran Tesla med 5009 (+91 prosent). BMW er på tredje med 4165 biler (+66 prosent), Nissan nummer fire med 3351 (-16 prosent), Renault nummer fem med 1898 (+ 16 prosent), mens Hyundai havnet på sjette med 1525 biler (71 biler i fjor).

Bilsalget i oktober

1. VW Golf: 1604 biler.

2. Toyota RAV 4: 437 biler.

3. Mitsubishi Outlander: 422 biler.

4. BMW i3: 417 biler.

5. Toyota Yaris: 386 biler.

6. Toyota Auris: 315 biler.

7. VW Passat: 309 biler.

8. Volvo XC60: 296 biler.

9. Toyota C-HR: 272 biler.

10. Nissan Leaf: 269 biler.

Kilde: OFV

Elbilsalget i oktober

1. VW Golf: 1168 biler.

2. BMW i3: 417 biler.

3. Nissan Leaf: 269 biler.

4. Tesla Model S: 162 biler.

5. Hyundai Ioniq: 160 biler.

6. VW Up: 137 biler.

7. Kia Soul: 56 biler.

8. Mitsubishi i-MiEV: 37 biler.

9. Opel Ampera: 35 biler.

10. Mercedes-Benz B-klasse: 22 biler.

Kilde: OFV